Osoba skanuje kod QR na telefonie komórkowym przy samoobsługowym terminalu checkout.

Kasy samoobsługowe zniknęły, kasjerzy przestaną być potrzebni. Duża sieć szykuje rewolucję

5 minut czytania
Komentarze

Zdarzyło wam się irytować na kasy samoobsługowe? Możecie o tym zapomnieć, bo na horyzoncie jest już zupełnie nowa technologia, która sprawi, że ani maszyny, ani kasjerzy nie będą już potrzebni. Amazon właśnie wdrożył rozwiązanie Dash Cart, które pozwala ominąć zarówno tradycyjną, jak i automatyczną kasę. Skanowanie produktów wykona za nas…sklepowy wózek.

Amazon rezygnuje z Just Walk Out i wprowadza inną technologię

Kasy samoobsługowe znikną. Klientka uśmiecha się do kamery trzymając wózek na zakupy w pełnym asortymencie sklepie spożywczym.
Fot. Amazon / materiały prasowe

Poprzednia technologia Just Walk Out firmy Amazon, wprowadzona w 2016 roku, umożliwiała klientom w USA opuszczanie sklepów (głównie dyskontów Amazon Fresh) bez konieczności przechodzenia przez kasy i dokonywania transakcji. Jak sama nazwa wskazuje, można było „po prostu wyjść”, a system polegał na automatycznym naliczaniu opłat za produkty dodane do wirtualnego koszyka klienta. Sklepy wyposażone były w kamery i czujniki śledzące, które sprawdzały, z czym ludzie wychodzili w swoich koszykach.

Jak podaje portal The Information, Amazon zrezygnuje z Just Walk Out we wszystkich większych sklepach i w zamian wprowadzi zupełnie nową technologię Dash Cart. Tym razem innowacja polega na tym, że już podczas wrzucania produktów do koszyka system będzie je skanował, a po zakończeniu wybierania artykułów, przejdziemy do płatności. Dyskonty nie będą wymagały przejścia ani przez tradycyjną kasę, ani przez samoobsługową.

Jak działa Dash Cart?

Choć technologia będzie wdrożona w USA, warto przyjrzeć się temu, jak działa, ponieważ być może będzie to przyszłość inteligentnych zakupów, pozbawionych procesu przechodzenia przez kasy. Implementacja innowacji odbywa się teraz niezwykle szybko, więc kto wie, może za kilka lat i w naszym kraju wózek na zakupy wyposażony w narzędzia AI zastąpi kasy samoobsługowe.

Ręka osoby dotykającej ekranu interaktywnego na koszu na zakupy, wyświetlającego listę zakupów z cenami i ilościami produktów, w tle widoczny jest kosz z różnymi artykułami spożywczymi.
Fot. Amazon / materiały prasowe

Wózek Dash Cart usprawnia proces robienia zakupów, eliminując potrzebę stania w kolejce do kasy. Użytkownicy logują się do wózka, skanując kod QR za pomocą aplikacji Amazon lub Whole Foods Market. Sprzęt następnie wykorzystuje kombinację algorytmów wizji komputerowej i fuzji czujników, aby weryfikować każdy dodany (i usunięty) produkt. Na ekranie wózka wyświetlany jest bieżący rachunek za zakupy, a po zakończeniu, wychodząc przez specjalną bramkę dla wózków Dash Cart, płatność jest przetwarzana za pomocą skojarzonej z kontem Amazon karty kredytowej. Klienci otrzymują cyfrowy paragon e-mailem, który może wyświetlać się jako powiadomienie push.

Ekran wózka może również wyświetlać obrazy świeżych produktów znajdujących się w pobliżu takich jak owoce czy warzywa. Co więcej, mamy szansę znajdować produkty w wyszukiwarce przypominającą okno w komputerze.

Warto wspomnieć, że Dash Cart, który pojawi się w sklepach Amazon Fresh, nie jest żadnym prototypem, a już drugą wersją inteligentnego wózka. W porównaniu do poprzednika ten model jest większy, ma bardziej wydajną baterię i wyposażony jest w nowsze oprogramowanie.

Ciemna strona zmian w Amazon

Mężczyzna wkłada produkty do koszyka na zakupy w supermarkecie obok regału z czekoladami.
Fot. Amazon / materiały prasowe

W teorii już innowacja Just Walk Out miała w pełni zautomatyzować proces zakupowy, eliminując całkowicie czekanie w kolejce, przechodzenie przez kasę i proces płatności. W praktyce jednak wdrożenie tej technologii nie sprawiło, że zupełnie zrezygnowano z pracowników sieci sklepów Amazon z żywnością.

Jak podaje portal GeekWire okazało się, że w celu zapewnienia dokładnej realizacji transakcji w Just Walk Out ponad 1000 osób w Indiach oglądało i oznaczało filmy wideo. Co prawda nie spotkalibyśmy kasjerów wykonujących swoje obowiązki stacjonarnie, ale za to zostali oni przeniesieni „za kulisy” i oglądali, jak klienci robią zakupy. Technologia Just Walk Out była więc rewolucyjna, ale miała sporo wad. Klienci często otrzymywali rachunki po wyjściu ze sklepu dopiero po kilku godzinach, głównie dlatego, że kasjerzy ponownie oglądali filmy i weryfikowali produkty. System skanerów i kamer wideo w każdym sklepie jest również niesamowicie drogi.

Teraz wraz z wycofaniem Just Walk Out, kilkaset stanowisk pracy w zespole ds. technologii sklepów fizycznych zostanie zlikwidowanych. Najprawdopodobniej dotyczy to osób, które sprawdzały nagrania wideo.

Inteligentne wózki sklepowe – czy to ma sens?

Osoba skanuje kod QR na telefonie komórkowym przy samoobsługowym terminalu checkout.
Fot. Amazon / materiały prasowe

Czy z Dash Cart będzie inaczej? Na ten moment trudno ferować jakiekolwiek wyroki, ale pomysł wydaje się naprawdę rewelacyjny. Większość klientów sieci spożywczych i tak korzysta z aplikacji Biedronki czy Lidla, aby oszczędzać na zakupach, więc logowanie się na początku zakupów nie powinno być żadnym problemem. Wyjątkiem są starsze osoby, jednak dla nich można zostawić jedną tradycyjną kasę. Zresztą z dużą dozą prawdopodobieństwa, zanim technologia dotrze do Polski, być może najstarsze pokolenie będzie już w pełni „zaprzyjaźnione” ze smartfonami.

Pozostaje nam tylko czekać na rozwój systemu w USA i zobaczyć, czy zda on egzamin na Zachodzie. Amazon jako pionier tej technologii zapewne przetrze szlak dla innych sieci sklepów spożywczych.

Źródło: GeekWire, The Information, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Amazon / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw