Osoba trzymająca smartfon przy uchu, skupienie na aparacie fotograficznym telefonu.
LINKI AFILIACYJNE

Dzwoni nieznany numer i mówi, że jest z banku. Jeśli usłyszysz takie pytania, natychmiast się rozłącz

5 minut czytania
Komentarze

Żyjemy w czasach, w których oszustwo z motywem bankowości w tle to niemal stały element rzeczywistości. Mimo blokowania numerów i tak bardzo często podobne połączenia do nas przychodzą. Przeczytajcie, jak działają cyberprzestępcy, żeby nie narazić się na utratę pieniędzy. Oszusta można rozpoznać już w pierwszych 30 sekundach rozmowy.

Osoba w kapturze z maską na tle rozmytego środowiska miejskiego.
Fot. Ashutosh Sonwani / Pexels

Nieznany numer z banku, czyli jak przebiega oszustwo

Przebieg opisywanego oszustwa wśród osób zainteresowanych tematyką cyberbezpieczeństwa jest dosyć znany. Co jakiś czas o zdarzeniach tego typu informują służby, informacje można znaleźć także na stronach banków, które ostrzegają swoich klientów.

Początek oszustwa jest taki, że dzwoni do nas osoba podszywająca się pod pracownika banku. Na ekranie telefonu może wyświetlić nam się nieznany numer, ale trzeba też pamiętać, że cyberprzestępcy mogą sprawić, że wyświetlony zostanie prawdziwy numer infolinii. Oszuści informują potencjalną ofiarę o podejrzanych transakcjach na jej koncie lub zaciągniętej pożyczce. Proszą o podanie danych logowania do bankowości oraz zainstalowanie aplikacji, która ma pomóc rozwiązać problem.

Mężczyzna trzymający przy uchu czarny smartfon, odbierający nieznany numer, rozmawiając w samochodzie.
Fot. Vincent Wachowiak / Unsplash

W praktyce instalowana aplikacja to szkodliwe oprogramowanie, które pozwoli oszustom zyskać podgląd tego, co robimy na smartfonie. Cyberprzestępcy, udając pracowników banku, proszą o zalogowanie się do bankowości, zyskując dostęp do danych uwierzytelniających. Opisywane oszustwo na nieznany numer może mieć różne zakończenia.

Oszust, podszywający się pod pracownika banku informuje o zagrożeniu środków i konieczności przelania ich na bezpieczne konto (konto techniczne, zapasowe itp., nawet do innego banku). Jeśli nie dochodzi do instalacji oprogramowania lub kradzieży danych – klient sam wykonuje polecenia oszustów. Może być też namówiony do wzięcia pożyczki, podjęcia gotówki w oddziale, a następnie wpłacenia jej we wskazanych wpłatomatach za pomocą kodów BLIK.

Komunikat banku Pekao S.A.

Niezależnie od tego, jak potoczy się scenariusz, jeśli klient banku będzie wykonywał polecenia oszustów, straci pieniądze.

Co zrobić, żeby nie paść ofiarą przestępców?

Kiedy odbieramy telefon i osoba po drugiej stronie przedstawia się jako pracownik banku, powinniśmy zachować czujność. Niektóre banki pozwalają zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika z wykorzystaniem aplikacji bankowej. Warto z tego skorzystać.

Podczas rozmowy powinniśmy pamiętać, że pracownicy banków nigdy nie zachęcają do pobrania zewnętrznej aplikacji do zabezpieczenia konta, nie proponują przelania środków z konta na inny, nieznany rachunek ani nie proszą o dokonanie wypłaty w gotówce i wpłacenie pieniędzy we wpłatomacie. Jeśli usłyszymy tego typu sugestie, w dodatku w połączeniu z opowieścią o zagrożeniu bezpieczeństwa naszego konta, musimy koniecznie uważać, bo to niemal na pewno oszustwo.

Ustaliliśmy już, że cyberprzestępcy wykorzystują nieraz nieznany numer, ale są także w stanie sprawić, by wyświetlił nam się na ekranie numer związany z naszym bankiem. Dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy mamy wątpliwości, z kim tak naprawdę rozmawiamy, jest rozłączenie się i samodzielne zadzwonienie na numer banku.

Uwaga: nie wybieramy numeru z historii połączeń, tylko wpisujemy numer na klawiaturze numerycznej, by mieć całkowitą pewność, że łączymy się z bankiem. Rozmawiając z kimś z infolinii banku, możemy wyjaśnić sprawę i zapytać, czy wcześniej rzeczywiście dzwonił do nas pracownik, czy było to oszustwo.

Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej w trakcie, kiedy udostępniasz komuś zawartość swojego pulpitu – oszuści mogą w ten sposób przejąć Twoje dane uwierzytelniające. Nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV lub numeru PESEL – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane.

komunikat Pekao S.A.

Od siebie dodamy też, że warto korzystać z hasła maskowanego. Polega to na tym, że przy logowaniu do bankowości podajemy tylko wybrane znaki z naszego hasła, np. wpisujemy pierwszy znak, drugi i trzeci pomijamy, wpisujemy czwarty itd. Dzięki temu nawet gdy ktoś próbuje podejrzeć lub przechwycić nasze hasło, to dane, z którymi się zapozna, nie powinny mu pozwolić na zalogowanie się na nasze konto.

Pozostałe oszustwa z motywem bankowości

pieniądze banknot 200 pln
Fot. Lukasz Radziejewski / Unsplash

Nieznany numer to niejedyny przykład oszustwa związanego z bankowością. Cyberprzestępcy działają na różne sposoby. Przykładowo zamieszczają w sieci (m.in. na portalach społecznościowych) fałszywe reklamy, w których obiecywany jest bonus finansowy.

W dalszej części tego oszustwa potencjalna ofiara może być nakłaniana do pobrania rzekomej aplikacji banku, która tak naprawdę jest szkodliwym oprogramowaniem. Gdy wpiszemy w niej nasze dane logowania, trafią one do oszustów. Skutkiem może być utrata pieniędzy z konta.

W sieci nietrudno także natrafić na oszustwo na kod BLIK oraz linki do fałszywych inwestycji. Pamiętajcie więc, by zachować ostrożność i dobrze zastanowić się przed podaniem gdzieś swoich danych lub próbą skorzystania z „okazyjnej” oferty. Dodatkowo, jeżeli zależy nam na ochronie naszej tożsamości oraz danych, warto rozważyć dodatkowe narzędzia, które mogą nas zabezpieczyć.

Źródło: Pekao, opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Onur Binay / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw