Mężczyzna w granatowej koszuli trzymający smartfona w prawej dłoni.

Czekasz na paczkę, którą ma dostarczyć InPost lub Poczta Polska? Uważaj na takie SMS-y

2 minuty czytania
Komentarze

Cyberprzestępcy nie próżnują, a obiektem ich zainteresowania nadal pozostają odbiorcy przesyłek dostarczanych przez InPost i inne firmy kurierskie. Konkretnie oszustom zależy na danych kart płatniczych, a brak uwagi osób czekających na paczki może skończyć się utratą środków z konta. Zobaczcie, czego nie wolno robić, by nie stracić pieniędzy.

Oszuści podszywają się pod InPost i Pocztę Polską

Koniec listopada i grudzień to czas, w którym cyberprzestępcy podszywający się pod firmy kurierskie są wyjątkowo aktywni. Powód jest prosty: bardzo wiele osób robi teraz zakupy online związane z promocjami na Black Week i Cyber Monday, a także prezentami świątecznymi. Szansa na to, że wysłana na masową skalę wiadomość o problemach z dostarczeniem przesyłki trafi do osób, które rzeczywiście czekają na paczki, jest więc ogromna.

inpost fałszywa strona
źródło: CERT Polska

Tym razem oszuści podszywają się pod InPost oraz Pocztę Polską i wysyłają SMS-y, z których wynika, że adres dostawy nie jest jasny i nie można przez to dostarczyć przesyłki. Wiadomości zawierają linki do podrobionych witryn internetowych operatorów przesyłek. Użytkownik jest zachęcany, by zaktualizować adres i umożliwić dostarczenie paczki. Wykonując instrukcje z fałszywych stron Poczty Polskiej i InPostu na pewnym etapie użytkownik jest proszony o podanie danych swojej karty płatniczej.

Oczywiście absolutnie nie należy podawać danych swojej karty ani żadnych innych na omawianych stronach internetowych. W przeciwnym razie informacje te trafią prosto do cyberprzestępców i mogą umożliwić im kradzież pieniędzy. Niewykluczone, że wkrótce pojawią się kolejne warianty omawianego oszustwa, wykorzystujące wizerunki innych firm kurierskich.

Osoby, które zakupy online robią raczej sporadycznie i nie kojarzą wszystkich procedur związanych z odbiorem przesyłki, mogą pod wpływem impulsu kliknąć link i podać dane na podrobionej stronie. Warto więc ostrzec np. osoby starsze w rodzinie i zachęcić je, by status przesyłki śledziły bezpośrednio w aplikacji przewoźnika.

Zachęcamy do lektury naszych tekstów o budowaniu swojego cyberbezpieczeństwa oraz ochronie przed phishingiem.

Dodatkowo pamiętaj, że w przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona, zawsze dobrze jest mieć włączoną funkcję lokalizacji telefonu, aby łatwo namierzyć jego położenie.

źródło: X/CERT Polska, zdjęcie główne: Depositphotos/belchonock

Motyw