Lidl

Pracownicy Lidla z kamerami na ubraniach. Mają nagrywać klientów „w trosce o bezpieczeństwo”

3 minuty czytania
Komentarze

Wiosną 2024 roku wszyscy pracownicy Lidla w Wielkiej Brytanii będą wyposażeni w kamery przypięte do ubrania. Dyskont wyda na to ponad 2 miliony funtów. Lidl jest pierwszą siecią, która wprowadza taki standard we wszystkich placówkach w całym kraju. I nie chodzi o monitorowanie uczciwości pracowników, ale zwiększenie ich bezpieczeństwa oraz walkę z kradzieżami w sklepach.

lidl sieć dyskont pracownik sklepu na kasie
Źródło: Lidl

Lidl walczy z agresją wobec pracowników i kradzieżami

Według Ryana McDonnella, szefa Lidla w Wielkiej Brytanii, inwestycja w kamery noszone na ubraniach ma być sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa naszym współpracownikom i konsumentom. Kamery mają być zabezpieczeniem w przypadku wszystkich incydentów agresywnych zachowań wobec pracowników sklepów. Mają też posłużyć do walki z kradzieżami — to odpowiedź na rosnącą skalę przestępstw w handlu na terenie Wielkiej Brytanii.

Liczba przypadków przemocy w lokalach handlowych w Wielkiej Brytanii wzrosła w ostatnich latach. Według British Retail Consortium Crime Survey 2023, w latach 2021/22 średnio 867 pracowników branży doświadczało jakiejś formy przemocy lub nękania dziennie. To prawie dwa razy więcej niż w latach 2019/20.

Wzrosła również skala kradzieży w brytyjskich sklepach. W ciągu roku odnotowano około 8 milionów takich incydentów, a łączny koszt kradzieży wyniósł prawie 1 mld funtów. Nic dziwnego, że sieci handlowe zwiększają wydatki na działania prewencyjne — w ciągu roku brytyjski Lidl wydał na ten cel około 722 mln funtów, zaś na kamery na ubraniach pracowników przeznaczy 2 mln funtów.

lidl kamera na ubraniu pracownik sklepu w jasnoniebieskiej koszuli
Źródło: Lidl

Poprosiliśmy o komentarz przedstawicieli naszego rodzimego Lidla w sprawie zabezpieczeń i potencjalnego wdrożenia podobnego rozwiązania w polskich sklepach dyskontu:

Podejmujemy liczne – i skuteczne – działania, mające na celu ochronę naszego mienia i zapewnienie bezpieczeństwa klientom oraz pracownikom. Instalujemy w naszych obiektach (sklepach, centrach dystrybucji) monitoring, poza tym współpracujemy z profesjonalnymi firmami ochroniarskimi. Szkolimy naszych pracowników na wypadek różnych nieprzewidzianych zdarzeń, aby bez względu na sytuację reagowali właściwie. W sklepach korzystamy ze specjalnych bramek wyjściowych w strefie kas samoobsługowych, otwierających się po zeskanowaniu paragonu.

Wykorzystywane przez Lidl Polska systemy ochronne służą bezpieczeństwu osobowemu oraz towarowemu. Stosujemy nowoczesne technologie, które jednocześnie nie wchodzą w interakcję z przestrzenią osobistą naszych pracowników oraz klientów. Obecnie nie zamierzamy wprowadzać rozwiązania, o którym Pani wspomina [kamery na ubraniach pracowników].

Ze względu na wspominane zabezpieczenia, kradzieże w naszych sklepach mają charakter incydentalny.


Aleksandra Robaszkiewicz
Head of Corporate Communications and CSR
Lidl Polska

Nagrywanie a prywatność klientów

Bezpieczeństwo pracowników i konsumentów jest priorytetem dla sieci handlowych. Jednak wprowadzenie kamer na ubraniach pracowników Lidla budzi kontrowersje. Konsumenci mogą obawiać się, że takie rozwiązanie naruszy ich prywatność. Uważają, że kamery mogą być wykorzystywane do śledzenia ich zachowań w sklepie.

Brytyjski Lidl zapewnia, że pracownicy sieci zostaną przeszkoleni w zakresie ochrony prywatności konsumentów. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób ma to być realizowane.

Źródło: TopSpożywcze, Lidl

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw