Sieć 5G ma wiele zalet, w tym wysokie wartości transferów i niskie opóźnienia. HUAWEI z powodzeniem wykorzystuje tę technologię w swoim imponującym centrum logistycznym pod Budapesztem na Węgrzech, które miałem okazję niedawno odwiedzić. Już dzisiaj pracują tam autonomiczne pojazdy transportowe.
Spis treści
Pojazdy w Europejskim Centrum Logistycznym HUAWEI
HESC, czyli Europejskie Centrum Logistyczne HUAWEI to znajdujący się za Budapesztem obiekt, w którym zobaczyć można najnowsze technologie wykorzystywane w praktyce. W Europie HUAWEI zatrudnia ponad 12 tysięcy pracowników w 13 różnych krajach i 27 miastach, natomiast HESC jest wyjątkowym centrum logistycznym. Producent informuje, że obiekt wykorzystuje przemysł 4.0 z prywatną siecią 5G. W centrum logistycznym wyróżniają się przede wszystkim bezobsługowe pojazdy transportowe i rozwiązania przetwarzania obrazu z zastosowaniem rzeczywistości rozszerzonej.
Na wideo przygotowanym przez HUAWEI zobaczyć można przede wszystkim dwa roboty transportowe o różnych rozmiarach. Jeden z nich obsługuje palety na najniższym poziomie, a drugi sięga do najwyżej przechowywanych kartonów. W magazynie poruszają się bez ludzkiej ingerencji. Za sprawą połączenia z siecią nowej generacji oferują precyzyjne i bezpieczne działanie. Maszyny zostały wyposażone w moduł 5G, światła ostrzegawcze i szereg czujników analizujących otoczenie. Podczas jazdy robot wyświetla przed sobą strzałkę, która wskazuje kierunku ruchu, a w górnej części urządzenia zainstalowano migającą lampę, która informuje pracowników o obecności pojazdów.
AGV (Automated Guided Vehicles) z elektrycznymi silnikami cechują się cichym działaniem. Zapewnia to komfort akustyczny, ale może też prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Maszyny podczas poruszania się zamiast uciążliwych sygnałów dźwiękowych emitują z głośników przyjemną dla ucha muzykę. Zastosowanie sieci 5G pozwala na dokładne lokalizowanie pojazdów, dzięki czemu pracownicy magazynu mogą sprawdzić pozycję AGV na planie pomieszczenia.
Inne rozwiązania przemysłu 4.0
W materiale wideo zobaczyć można też małą kamerkę. Sama w sobie nie robi może wrażenia, ale producent zaprojektował program, który automatycznie przeprowadza kontrolę jakości sprzętów, które w HESC są składane. Zautomatyzowano też proces ważenia i mierzenia kartonów, a zarejestrowane parametry natychmiastowo trafiają do systemu producenta. Nie mniejszą nowością jest wykorzystanie okularów z AR. Sprzęt wygląda mniej imponująco niż Meta Quest 3, ale wbudowana kamera usprawnia proces szkolenia nowych pracowników, a także pozwala na bezpośredni dostęp do wykwalifikowanych ekspertów. W razie potrzeby specjalista z Chin może widzieć, co robi pracownik w Budapeszcie. Taka możliwość skraca czas rozwiązywania problemów z dni czy nawet tygodni do godzin. Wszystkie działania w fabryce pozwoliły na poprawę wydajności logistyki i produkcji o 30 do 40 %.
Innym przykładem wykorzystania 5G do poprawy wydajności i bezpieczeństwa jest Terminal East-West Gate w Fényeslitke przy granicy węgiersko-ukraińskiej. W obiekcie rozmiarem zbliżonym do lotniska w Budapeszcie za pomocą dźwigów pracownicy odpowiadają za załadunek towarów. W tym miejscu krzyżują się tory szerokotorowe i normalnotorowe, co stanowi barierę dla pociągów. Sieć najnowszej generacji umożliwia przenoszenie kontenerów za pomocą dźwigów zdalnie z biura. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu zdalnego sterowania i kamer o wysokiej rozdzielczości i niskim opóźnieniu.
5G to nie tylko szybszy internet
W zastosowaniach domowych najpopularniejszą metodą dostępu do sieci jest Wi-Fi. Rozwiązanie łatwo dostępne i charakteryzujące się imponującą przepustowością. W przemyśle ten typ standardu ma jednak poważną wadę. Wi-Fi nawet szóstej generacji ma problemy ze stabilnością, co w obiektach takich jak HESC jest nie do zaakceptowania. Rozwiązaniem jest sieć 5G. Przepustowość nie jest tak wysoka, ale opóźnienie wynosi poniżej 20 milisekund, a mobilność, stabilność połączenia i bezpieczeństwo danych stoi na najwyższym poziomie. Sieć działa na wewnętrznych serwerach, które za pośrednictwem nadajników są w stanie rozesłać sygnał do każdego urządzenia w obiekcie. Serwery gwarantują bezpieczeństwo infrastruktury, a dzięki awaryjnemu zasilaniu są w stanie działać nawet podczas awarii prądu w pobliskiej elektrowni.
Przewód | Wi-Fi 6 | 4G | 5G | |
Mobilność | nie | tak | tak | tak |
Przepustowość | 10 Gbps | 1 Gbps | 60-80 Mbps | 300 Mbps |
Opóźnienie | <1 ms | niestabilne | 20-50 ms | ~20 ms |
Bezpieczeństwo | wysokie | niskie | wysokie | wysokie |
Pozycjonowanie | – | 5 m | 6 m | 3 m |
Pracujące maszyny z siecią 5G połączone są bezprzewodowo, dzięki czemu swobodnie mogą się poruszać po przestrzeni magazynowej. W przypadku pojazdów, które poruszają się samodzielnie, niezwykle istotna jest precyzja ruchu, a w zamkniętym magazynie wykorzystanie GPS jest praktycznie niemożliwe. Sieć 5G spośród aktualnie występujących rozwiązań sieciowych pozwala na najdokładniejsze lokalizowanie. Przekłada się to na sprawne i bezpieczne poruszanie wózków, co idealnie widać po precyzji odkładanych kartonów. Te na regałach ułożone są jak od linijki.
Rozwiązanie nie należy do najtańszych. Koszt jednego modułu montowanego w AGV wynosi około 160 złotych. Dla porównania cena analogicznego modułu Wi-Fi to jedynie 8 złotych. Koszt można usprawiedliwić szczególnie jeśli sieć w obiekcie przemysłowym wykorzystywana jest do zdalnej kontroli, systemów wizyjnych czy poruszania się pojazdów. Podczas wydarzenia odbył się też panel „5G Smart Factory”, na którym można było usłyszeć o wpływie automatyzacji i planach firmy na przyszłość .