salon orange szyld z logiem i napisem
LINKI AFILIACYJNE

Orange musi oddać pieniądze klientom. Sprawdź, czy należy ci się zwrot środków

5 minut czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał operatora sieci Orange do tego, by ten zwrócił pieniądze swoim klientom. Chodzi o osoby, którym niesłusznie naliczono opłaty za połączenia z infolinią. Okazało się, że pomarańczowy operator nie powinien ich pobierać.

Komu Orange odda pieniądze?

Niemal równo rok temu informowaliśmy o interwencji UOKiK ws. płatnej infolinii Orange. Klienci pomarańczowego operatora skarżyli się do urzędu, że muszą płacić choćby za zgłaszanie awarii usług. Orange stał na stanowisku, że jest gotowy do dialogu z urzędem i znalezienia rozwiązania dobrego dla klientów i firmy. Telekom zwracał jednak uwagę, że inni przedsiębiorcy także pobierają opłaty w podobnych sytuacjach.

Ostatecznie Orange zrezygnował z opłat za połączenia z infolinią, co nie zmieniło jednak faktu, że UOKiK prowadził postępowanie w omawianej sprawie. Teraz pojawiła się decyzja. Urząd zakwestionował praktykę polegającą na pobieraniu opłat za połączenia z infoliniami Orange i nju mobile pomimo posiadania przez klienta oferty z darmowymi rozmowami. UOKiK zwrócił też uwagę na problem polegający na tym, że opłaty były naliczane nie tylko za czas rozmowy z konsultantem, ale również m.in. za czas oczekiwania na połączenie.

Urząd wskazuje na przepisy, z których wynika, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez przedsiębiorcę do kontaktu w sprawie zawartej umowy nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne. Jeżeli oferta, z której korzysta klient, przewiduje darmowe rozmowy, również połączenie z infolinią nie powinno wiązać się z opłatami. UOKiK zakwestionował też pobieranie opłaty 49 zł za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania.

Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange.

– mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zobowiązanie dotyczy klientów Orange i nju mobile, którzy:

  • Dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r.
  • Zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r.
  • W czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe.
  • Nie złożyli reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź

Na co dokładnie mogą liczyć klienci?

Orange

Osoby, którym naliczono opłaty, mają wybór. Mogą dostać zwrot kosztów lub pakiet internetu 30 GB (Orange) albo 9 GB (nju mobile). Specjalny formularz będzie dostępny przez trzy miesiące od daty publikacji na stronie pomarańczowego operatora. Ci, którzy nie wypełnią formularza, także dostaną zwrot, płacąc mniej za rachunek (oferty postpaid) lub dostając doładowanie konta (oferty prepaid).

Konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz na stronie przedsiębiorcy, na co będą mieli 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.

– wyjaśnia UOKiK.

Orange ma też przestać pobierać wspomniane opłaty za diagnozę w wysokości 49 zł i oddać pieniądze tym, którzy od 7 czerwca 2022 roku ponieśli omawiane koszty i nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę. Zwrot przysługuje na konto bankowe, konsumenci będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange przez czat lub infolinię. Ci, którzy tego nie zrobią, a nadal są klientami pomarańczowego operatora, również dostaną rekompensatę: Orange obniży ich rachunki o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty.

Opłaty za infolinię u innych operatorów

UOKiK przyjrzał się też temu, jak do opłat za połączenia z infolinią podchodzą pozostali operatorzy w Polsce. T-Mobile i Plus pomyślnie przeszli weryfikację, po uwagach urzędu telekomy poprawiły też komunikację skierowaną do klientów. W przypadku posiadania przez klienta pakietu minut połączenia z infolinią zostaną rozliczone właśnie z takiego pakietu.

Jeśli chodzi o Play, UOKiK wszczął postępowanie, w trakcie którego operator zmienił postępowanie na korzystne dla klientów. Konsument płaci za połączenie z infolinią jak za krajowe połączenie głosowe z numerem komórkowym w tej sieci. Bezpłatne połączenia do Play dotyczą również infolinii. Jeżeli oferta obejmuje pakiet minut, to połączenie zostanie z niego rozliczone. Kiedy połączenia do Play są płatne lub wykorzystany zostanie pakiet minut, operator naliczy opłatę za połączenie z infolinią określoną w cenniku oferty, ale nie wyższą od dotychczasowej ceny połączenia.

źródło: UOKiK, zdjęcie główne: Krasnevsky

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw