Android 14 z ważną zmianą – koniec uciążliwych reklam

2 minuty czytania
Komentarze

Nie raz pisaliśmy o Androidzie 14, który wkrótce powinien zadebiutować w finalnej wersji. Tymczasem, gdy w sieci krążą wersje beta, przynoszące coraz to nowe informacje o nowościach w najnowszym systemie Google (oraz w interfejsie OneUI, nad którym pracuje Samsung), dowiedzieliśmy się o czymś, co spodoba się użytkownikom — ale zdecydowanie nie przypadnie do gustu reklamodawcom.

Wyświetlanie powiadomień w systemie Android 14

Blog Google dla deweloperów, traktujący o zmianach w działaniu aplikacji w nowej wersji Androida, podał, że zmieni się kontrola nad wyświetlaniem powiadomień na pełnym ekranie. Do tej pory aplikacje robiły to automatycznie i bez kontroli użytkownika — powiadomienia mogły zajmować cały ekran, co czasami miało sens, ale pozwalało to też wyświetlać pełnoekranowe reklamy — te, które irytują użytkowników i które czasami naprawdę trudno wyłączyć. Teraz, wraz z systemem Android 14, to reklamowe eldorado się choć w pewnym stopniu zmniejszy.

Aplikacje do tej pory korzystały z automatycznie przyznawanego podczas instalacji uprawnienia USE_FULL_SCREEN_INTENT. Powiadomienia na pełnym ekranie są przeznaczone do wysoce priorytetowych powiadomień wymagających natychmiastowej uwagi użytkownika, takich jak nadchodzące połączenie telefoniczne lub alarmy. Ale wykorzystywały je też wszelkie inne apki, na przykład do wyświetlania pełnoekranowych reklam.

android 14 aplikacje pełny ekran

W systemie Android 14 uprawnienie to będzie cofnięte dla wszystkich aplikacji, które będą instalowane ze sklepu Google Play — automatycznie będą przyznawane tylko dla apek zapewniających funkcje dzwonienia i alarmów. Zmiany zostaną wprowadzone pod koniec 2023 roku. W najnowszej wersji systemu użytkownicy będą mogli włączać i wyłączać to uprawnienie. Dla nowo instalowanych aplikacji pojawi się monit — użytkownik będzie musiał wyrazić zgodę na wysyłanie takich całoekranowych powiadomień.

Źródło: Google Blog

Motyw