Pracownik w kasku ochronnym montuje panele słoneczne na metalowej konstrukcji. Fotowoltaika w 2024 roku będzie bardzo popularna

Telemarketerzy prześladują Polaków fotowoltaiką. Jest szansa, że w końcu przestaną

3 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę na firmę Asmanta Call Center, która namawiała ludzi na fotowoltaikę poprzez połączenia telefoniczne. Część osób odbierających telefon od wspomnianego przedsiębiorstwa czuła się prześladowana i nękana. Urząd zareagował, zwracając uwagę, że dzwonienie z propozycjami ofert w niektórych przypadkach jest zabronione.

Asmanta Call Center z karą od UOKiK

Asmanta Call Center to firma zajmująca się telemarketingiem. Przyjmuje ona zlecenia od kontrahentów, a następnie zleca konsultantom, by ci dzwonili do różnych osób i zapraszali je np. na spotkania handlowe oraz proponowali wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Czasami firma wykorzystuje oprogramowanie do automatyzacji rozmów, podczas konwersacji zbierane są również dane konsumentów.

Nie jestem zainteresowana ani fotowoltaiką, ani darmowym laptopem, ani niczym innym. Nie jestem zainteresowana żadną komunikacją marketingową od jakiekolwiek podmiotu, a zwłaszcza nie życzę sobie nękania przez roboty.

Jestem prześladowany notorycznymi telefonami.

Chciałabym złożyć skargę na uprzykrzanie życia ciągłym nękaniem telefonicznym.

– tego typu skargi docierały do UOKiK.

UOKiK zwraca uwagę, że dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone. Nie może być również sytuacji, w której konsument jest pytany o zgodę na początku rozmowy, która właśnie się rozpoczęła. Zdaniem urzędu Asmanta stosowała niedozwoloną praktykę, ponieważ nie posiadała pozwolenia właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni.

UOKiK ustalił też, że Asmanta podawała konsumentom nieprawdziwe informacje dotyczące dotacji z programu Mój Prąd przy wykonaniu instalacji fotowoltaicznej. Takie dotacje wynoszą do 5 tysięcy złotych, firma miała natomiast przekonywać, że można dostać nawet 20,5 tysiąca złotych. Asmanta miała również straszyć osoby, do których dzwoniła, ryzykiem tzw. blackoutu, czyli wyłączenia prądu, lub kilkukrotnym wzrostem cen energii.

Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich. Ponadto, podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk.

– powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Łączna kara nałożona na firmę Asmanta Call Center za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów to 1 210 208 zł. Dodatkowo sankcje objęły również osoby zarządzające firmą (odpowiednio 150 000 i 100 000 zł). Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, spółka i osoby nią zarządzające mogą się odwołać do sądu.

źródło: UOKiK, zdjęcie główne: Los Muertos Crew/Pexels

Motyw