TikTok zamiast tradycyjnych mediów. Gen Z wskazało, skąd woli czerpać wiedzę o świecie

2 minuty czytania
Komentarze

Starsze pokolenia na pewno będą w szoku, młodsze pewnie nie będzie zaskoczone – z najnowszego badania wynika, że osoby w wieku 18-24 lat chętniej wybierają jako źródło informacji platformy, takie jak TikTok, Instagram i Snapchat niż media tradycyjne. I wolą, aby to algorytmy dobierały im treści, a nie dziennikarze.

TikTok
fot. Depositphotos/prykhodov

Raport Digital News Report tworzony przez Reuters Institut for the Study of Journalism opiera się na podstawie ankiety internetowej przeprowadzonej wśród około 94 000 osób dorosłych na 46 rynkach, w tym w Polsce. Z badania wynika, że coraz mniej młodych osób wyraża chęć korzystania z mediów tradycyjnych do czerpania wiadomości o świecie.

Nie ma uzasadnionych podstaw, by oczekiwać, że osoby urodzone w latach 2000. nagle zaczną preferować staroświeckie strony internetowe, nie mówiąc już o nadawanie i drukowanie, po prostu dlatego, że się starzeją

– oznajmił Rasmus Nielsen, dyrektor Instytutu Reutera w raporcie.

Wiadomości przenoszą się do sieci na dobre

Ze względu na to, że raport obejmuje dużą liczbę danych, zebrałam najciekawsze spostrzeżenia.

Odbiorcy zwracają większą uwagę na to, co komunikują celebryci, osoby wpływowe i osobistości mediów społecznościowych niż dziennikarze na platformach takich jak TikTok, Instagram i Snapchat.

Według raportu TikTok to najszybciej rozwijająca się sieć społecznościowa, z której korzysta 20% osób w wieku od 18 do 24 lat w celu uzyskania wiadomości, co stanowi wzrost o pięć punktów procentowych w porównaniu z zeszłym rokiem. 

fot. Raport Digital News Report/ źródła wiadomości w Polsce

Zobacz także: TikTok to stan umysłu – nastolatek chciał „porwać” pociąg dla odsłon. „GTA w prawdziwym życiu”

Nie lubimy algorytmów, ale TikToka już tak

Kolejny wniosek, który chyba nikogo nie będzie szokował – aż 56% osób twierdzi, że martwi się rozróżnianiem prawdziwych i fałszywych wiadomości w internecie – to o 2 punkty procentowe więcej niż w zeszłym roku. Ale pomimo tego, że niepokój opinii publicznej w związku z dezinformacją jest niemal rekordowy, nasza zależność od platform, które nie mają efektywnych mechanizmów sprawdzania poprawności informacji, wciąż rośnie.

I ostatnie, choć nie najmniej ważne, większość społeczeństwa jest sceptycznie nastawiona do algorytmów używanych do wybierania tego, co widzi za pośrednictwem wyszukiwarek, mediów społecznościowych i innych platform. Ale, co ciekawe, mimo tego nadal wolimy, aby wiadomości były wybierane dla nas w ten sposób niż przez redaktorów lub dziennikarzy.

Źródło: Reuters Insitute, Digital News Report