Cyfrowy Polsat ma oddać klientom pieniądze. Sprawdź, czy ci się należą

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Cyfrowy Polsat uruchamiał dodatkowe, płatne usługi bez wyraźnej zgody abonentów. Spółka ma oddać części klientów pobrane od nich pieniądze. Sprawdźcie, czy wam też się należą.

Cyfrowy Polsat ma oddać pieniądze. Za co dokładnie?

UOKiK ustalił, że przy zawieraniu lub zmianie warunków umowy na internet Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował klientom jedną lub dwie usługi dodatkowe. Automatycznie, czyli bez pytania klientów o zgodę. Chodzi o program antywirusowy Ochrona Internetu oraz Serwis Ipla 3 z 3. Nie dało się z nich zrezygnować przy zawieraniu umowy. Usługi były wprawdzie darmowe, ale tylko podczas okresu promocyjnego. Potem Cyfrowy Polsat naliczał opłaty i to klienci musieli pamiętać o wyłączeniu usług na czas, by nie musieć płacić.

Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy.

– mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat obowiązek wykonania złożonego przez niego zobowiązania. Klientom przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe. Warunkiem jest rezygnacja z usług przed otrzymaniem czwartej faktury. Cyfrowy Polsat ma też ponownie rozpatrzyć i uwzględnić w całości złożone dotychczas reklamacje. Zobowiązania dotyczą obecnych jak i byłych klientów. Cyfrowy Polsat zacznie je realizować po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK.

Obowiązek uzyskania wyraźnej zgody przed zawarciem umowy na wszelkie dodatkowe płatności wynika z art. 10 ustawy o prawach konsumenta. Prezes UOKiK wielokrotnie już to wskazywał w prowadzonych działaniach wobec branży telekomunikacyjnej. W ostatnich latach wydał decyzje wobec spółek UPC, Netia, P4 (operator sieci Play) oraz Orange Polska. Aktualnie prowadzone jest postępowanie dotyczące Vectry.

– przypomina UOKiK.

źródło: UOKiK, Fot. oryginał Pixabay autor Alehandra13

Motyw