LOKOWANIE PRODUKTU: NVIDIA

NVIDIA RTX z serii 40 – bezbłędna wydajność do pracy i rozrywki

7 minut czytania
Komentarze

Pierwsi przedstawiciele najnowszej serii 40 debiutowali pod koniec 2022 roku, natomiast NVIDIA uzupełnia generację o kolejne interesujące modele. Jakimi technologiami wyróżniają się najnowsze karty i dlaczego warto zdecydować się na grafikę od zielonych?

NVIDIA RTX z serii 40 — materiał wideo

Rasteryzacja — imponująca wydajność w każdym scenariuszu

Fot. Android.com.pl/Krzysztof Wilamowski

Starsze tytuły i niszowe produkcje niezależne rzadko oferują śledzenie promieni. Polegają one zwykle na klasycznej rasteryzacji. NVIDIA w swoich produktach dba nie tylko o dopracowanie nowych funkcji, ale też o poprawianie tych podstawowych. W efekcie użytkownik decydujący się na najnowszą kartę serii 40 zobaczy zauważalną poprawę osiągów także w tradycyjnej rasteryzacji, a więc w renderowaniu gier.

W praktyce na RTX 4080 każdy tytuł wygląda i działa wyśmienicie. Remasterowane produkcje takie jak Mafia Definitive Edition czy Diablo II Resurrected dają nieznaną wcześniej przyjemność rozgrywki. Na 144-hercowym ekranie 4K w fantastycznym stylu przypomniałem sobie serię BioShock. Warto mieć na uwadze, że z wydajnej rasteryzacji skorzystają nie tylko gracze, ale też profesjonaliści. Imponująca moc obliczeniowa i pojemna oraz szybka pamięć sprawiają, że praca w wymagających programach jest szybka i sprawna.

Skuteczny ray tracing — NVIDIA wyprzedza konkurencję

Ray tracing, czyli śledzenie promieni to jedna z największych rewolucji w dziedzinie gier wideo. NVIDIA już w 2018 roku wprowadzając serię 20, udostępniła graczom rdzenie RT i Tensor. Serię 40 wyposażono w rdzenie nowszej generacji, co przekłada się na lepsze możliwości i wyższą wydajność w tytułach korzystających ze śledzenia promieni. Ray tracing umożliwia deweloperom łatwiejsze tworzenie gier, a gracze doświadczyć mogą naturalniej wyglądającego oświetlenia i cieni.

Śledzenie promieni w czasie rzeczywistym to przede wszystkim realistyczne odwzorowanie padającego i odbijanego światła. Zastosowanie ray tracing’u zwiększa imersję przez zbliżenie świata gry do tego realnego. Aby w pełni doświadczyć śledzenia promieni, najlepiej jest wybrać produkcję, w której dużą rolę odgrywają światła, neony oraz połyskujące powierzchnie. Idealny w tym celu jest rodzimy Cyberpunk 2077.

RT Overdrive, czyli sposób na jeszcze większy realizm

Najnowsza produkcja CDPR posłużyła ostatnio do zademonstrowania ogromnego kroku naprzód w śledzeniu promieni, jakim jest RT Overdrive. Na razie jest to technologia demonstracyjna, natomiast już na obecnym etapie widać, jak fantastycznie gry będą wyglądały w przyszłości.

DLSS 3 – imponująca płynność w zasięgu ręki

Podczas korzystania szczególnie ze sprzętów komputerowych po pewnym czasie zaobserwować można, że nasze podzespoły mogą mieć problemy z coraz wyższymi wymaganiami. DLSS 3 jest technologią, która odpowiada za zwiększenie płynności rozgrywki zarówno w klasycznej rasteryzacji, ale też w grach wykorzystujących ray tracing i RT Overdrive.

DLSS 3 jest najnowszą generacją technologii, z której skorzystać mogą posiadacze kart RTX z serii 40. W jej skład wchodzi DLSS Super Resolution (od RTX serii 20), NVIDIA Reflex (od GTX 900) oraz DLSS Frame Generation (RTX 40).

DLSS 1 i 2 wykorzystują DLSS Super Resolution. Jest to upscaling wykonywany przez algorytmy SI. Obraz renderowany jest w niższej rozdzielczości, a DLSS dzięki doświadczeniu producenta jest w stanie zwiększyć rozdzielczość generowanych klatek w naturalnie wyglądający sposób. Pierwsza generacja DLSS miała swoje mankamenty, ale z dwójki korzystam na co dzień i spisuje się świetnie. W DLSS 3 nowością jest Frame Generation, której zadaniem jest wygenerowanie dodatkowej klatki między dwie generowane przez grę. Na jakie wzrosty klatek można jednak liczyć?

DLSS 3 w praktyce

Listę tytułów obsługującą najnowszą technologię DLSS 3 znajdziesz tutaj. Osobiście przetestowałem A Plague Tale: Requiem, Cyberpunk 2077, Forza Horizon 5 oraz Wiedźmina, a efekty są piorunujące. Korzystając z DLSS nie czuć opóźnień a wzrost klatek na sekundę imponuje.

Dużą różnicę zobaczyłem w A Plague Tale: Requiem. Przy maksymalnych detalach różnica w klatkach była ponad dwukrotna. Z wyłączonym DLSS w początkowej lokacji miałem około 60 klatek, natomiast po aktywacji DLSS 3 ilość klatek zwiększyła się do około 130.

Grając w Forze Horizon 5 różnica nie jest aż tak imponująca, ale przy monitorze 144 Hz, wzrost płynności widać na pierwszy rzut oka. Korzystając ze wbudowanego benchmarku bez DLSS uzyskałem 98 klatek. Przy DLSS 3 wynik końcowy pokazał 144 FPS. W pustynnym miasteczku Horizon było to kolejno 100 i 146 klatek.

W grze Cyberpunk 2077 wykorzystane przeze mnie ustawienia graficzne to Ray Tracing Ultra. Jest to kolejny tytuł, którym różnica jest ogromna. Bez DLSS benchmark gry pokazał średnio 28,06 klatek, a z DLSS 3 było to już 110,14 FPS. Potwierdzają to doświadczenia z gry. Przy targu obok Wakako Okada zaobserwowałem odpowiednio 27 i 105 klatek na sekundę.

Przetestowałem także starszą produkcję studia CD Projekt Red, jaką jest Wiedźmin 3. Różnica klatek po raz kolejny była znacząca. Na rynku w Nowigradzie z wyłączonym DLSS zobaczyłem 36 klatek. Po aktywacji DLSS 3, FPS’y wzrosły do 95.

RTX z serii 30 – udana seria pozostaje w sprzedaży

Fot. Android.com.pl/Krzysztof Wilamowski

Jeśli stoisz przed wyborem karty, ale najtańszy przedstawiciel RTX 4070 jest zbyt kosztowny, wybrać można model z poprzedniej generacji kart graficznych. Seria 30 pozostaje w sprzedaży i jest ciekawą alternatywą także dla konkurencji. RTX’y 30 obsługują ray tracing i DLSS 2. Wydajność poprzedniej generacji kart powinna być zadowalająca, a wybierając starszy model, użytkownik w dalszym ciągu cieszyć się może grami ze śledzeniem promieni w czasie rzeczywistym. Płynność zwiększy Deep Learning Super Sampling drugiej generacji.

Przydatne dodatki — VSR, Broadcast, Canvas

Karty RTX serii 40 to nie tylko granie. Użytkownicy korzystać mogą z licznych narzędzi i funkcji, które mogą okazać się przydatne w codziennym życiu.

NVIDIA RTX Video Super Resolution

VSR to stosunkowo nowa funkcja, która wykorzystuje kartę graficzną do zwiększenia szczegółowości oglądanych treści. Funkcja ta przyda się użytkownikom monitorów o wysokiej rozdzielczości, którzy narzekają na wideo lub streamy w niskiej jakości. Osobiście z VSR korzystam głównie na Twitch’u, gdzie maksymalną jakością oglądania jest 1080p. Dzięki VSR oglądam streamy z większą szczegółowością.

NVIDIA Broadcast

Fot. Android.com.pl/Krzysztof Wilamowski

Broadcast jest przydatnym narzędziem, które za pomocą SI potrafi wyciąć użytkownika. Skutecznie wycięte tło można rozmyć, wyciąć lub podmienić na dowolny obraz. Broadcast wykorzystać można przy streamowaniu, ale też na co dzień do wideorozmów.

NVIDIA Canvas

Fot. Android.com.pl/Krzysztof Wilamowski

Canvas z kolei pokazuje, do czego zdolna jest sztuczna inteligencja. Proste pociągnięcia pędzlem przekształcane są w realistyczne pejzaże. Narzędzie działa szybko, a rezultaty potrafią zachwycić.

Wydajność energetyczna

Fot. Android.com.pl/Krzysztof Wilamowski

Postęp technologiczny zaobserwować można nie tylko dzięki rosnącej liczbie klatek. Porównanie kart graficznych pokazuje, że RTX 4080 mimo dużo wyższej wydajności niż RTX 3080, charakteryzuje się podobnym zapotrzebowaniem na prąd. Z kolei najnowszy RTX 4070 zapewnia porównywalną do 3080 wydajność, jednocześnie pobierając blisko 100 watów mniej. Najnowsza seria kart graficznych poza bezkompromisową wydajnością zadba też o rachunki za prąd i odciąży zasilacze. Niezależnie czy składasz nowy zestaw, czy modernizujesz komputer, najnowsze produkty NVIDIA sprawdzą się wyśmienicie.

Wpis sponsorowany — powstał we współpracy z marką NVIDIA

Lokowanie produktu: Nvidia

Motyw