Naukowy z Harvardu opracowali wydajną baterię półprzewodnikową. W przyszłości mają stworzyć ogniwa, które zasilą pojazdy elektryczne. Grupa naukowców otrzymała specjalny grant, umożliwiający dalsze opracowanie projektu.
Baterie, które mają zasilać przyszłe pojazdy elektryczne
Inżynierowie z Harvardu, Xin Li, Fred Hu, William Fitzhugh oraz Luhanem Ye, stworzyli nową baterię półprzewodnikową, która jest w stanie wykonać 10 tys. cykli ładowania, a także naładować się w trzy minuty. Ponadto ogniwo wykazało się wysoką gęstością energii oraz stabilnością. Rok temu naukowcy założyli startup Adden Energy, który skupia się na opracowaniu nowych technologii w tym m.in. ogniw woreczkowych. Baterie półprzewodnikowe korzystają ze stałego materiału, aby umożliwić przepływ energii. Z kolei obecne ogniwa litowo-jonowe wykorzystują roztwór ciekłego elektrolitu.
Zobacz też: Jak przygotować komputer na powrót do szkoły w 5 krokach?
Jeśli chcesz zelektryfikować pojazdy, najlepszym rozwiązaniem jest bateria półprzewodnikowa. Postanowiliśmy skomercjalizować tę technologię, ponieważ postrzegamy naszą technologię jako wyjątkową w porównaniu z innymi bateriami półprzewodnikowymi.
Osiągnęliśmy w laboratorium od 5000 do 10 000 cykli ładowania w całym okresie eksploatacji baterii, w porównaniu z 2000 do 3000 cykli ładowania nawet dla najlepszych obecnie w swojej klasie, i nie widzimy żadnych podstawowych ograniczeń w zwiększaniu skali naszej technologii baterii. To może zmienić zasady gry.
Xin Li, profesor nadzwyczajny materiałoznawstwa w Harvard’s John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences
Pieniądze, które wesprą badania
Pojazdy elektryczne nie mogą pozostać luksusową modą, dosłownie „jeden procent” pojazdów na drogach, jeśli mamy poczynić postępy w kierunku przyszłości czystej energii, a Stany Zjednoczone nie będą miały rynku samochodów używanych, jeśli akumulatory EV wystarczą tylko na 3 do 5 lat. Technologia musi być dostępna dla wszystkich. Ważną częścią tego jest wydłużenie żywotności baterii, tak jak tutaj robimy.
Xin Li, profesor nadzwyczajny materiałoznawstwa w Harvard’s John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences
Na początku bieżącego roku uczeni otrzymali grant z Biura Rozwoju Technologii Harvardu w wysokości 5,15 mln dolarów. Pieniądze mają pomóc w stworzeniu ogniwa z lepszą niezawodnością i wydajnością, aby w przyszłości baterie mogły zostać wykorzystane w pojazdach elektrycznych. Według planów uczonych pełnowymiarowa bateria powinna zostać opracowana w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat.
Źródło: Teslarati; Harvard