Wyniki matury z informatyki – wiemy, jak poradzili sobie maturzyści

2 minuty czytania
Komentarze

Wczoraj poznaliśmy wyniki matury z informatyki oraz innych przedmiotów, z których egzamin pisały osoby kończące naukę w szkołach średnich. Wiemy, jaki był przeciętny wynik uzyskany przez podchodzących do egzaminu i z jakiego typu szkół są uczniowie, którzy poradzili sobie z nim najlepiej.

Wyniki matury z informatyki są najlepsze w liceach

Do egzaminu z informatyki podeszło w tym roku 9 248 osób, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu do ubiegłorocznych matur. Egzamin był przeprowadzony na poziomie rozszerzonym i przystępowali do niego tylko chętni maturzyści (informatyka na maturze nie jest obowiązkowa).

Co z wynikami? Mediana wyników uzyskanych przez maturzystów to 34%, średnia wyniosła natomiast 40%. To bardzo podobne rezultaty do tych z matury z informatyki w 2021 roku. Mediana wyników była wtedy taka sama, natomiast średnia wyniosła 38%. Podobnie jak w tamtym roku, tak i tym razem pojawili się zarówno maturzyści, którzy uzyskali 100% możliwych do zdobycia punktów, jak i tacy, którzy nie otrzymali za swoją pracę żadnych punktów.

Ponownie najlepiej z maturą z informatyki poradziły sobie osoby kończące naukę w liceum ogólnokształcącym. W ich przypadku średnia wyników to 50%, a mediana wyniosła 48%. U osób kończących technikum średnia wyniosła 31%, a mediana 26%. Na przystąpienie do matury z informatyki w tym roku nie zdecydował się żaden absolwent szkoły branżowej II stopnia.

Znamy już wyniki matury z informatyki, ale jakie zadania mieli do rozwiązania maturzyści? Oto wybrane z nich:

  • Dla uproszczenia będziemy pisać a2 zamiast aa, a3 zamiast aaa i tak dalej. Innymi słowy: dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej m, zapis am oznacza literę a powtórzoną m razy, natomiast bm oznacza literę b powtórzoną m razy. Podaj wynik działania (wartość k) powyższego algorytmu dla słowa a300b550a300b7a280b110. K=?
  • Zapisz w pseudojęzyku lub wybranym języku programowania algorytm, który dla danego ciągu n dodatnich liczb całkowitych zapisanego w tablicy A obliczy najmniejszą liczbę elementów, które trzeba w nim podmienić, aby otrzymać n-permutację. Dane: n – dodatnia liczba całkowita A[1..n] – tablica n dodatnich liczb całkowitych, gdzie A[i] jest i-tym elementem ciągu. Wynik: k – minimalna liczba elementów, które trzeba podmienić w ciągu zapisanym w tablicy A, aby otrzymać n-permutację.

Całe arkusze oraz zasady oceniania poszczególnych zadań znajdują się na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

źródło: CKE

Motyw