Biedronka kontra Jakub Biel. Mężczyzna trzymający laptop z rysunkiem animowanego biedronki w tle.
LINKI AFILIACYJNE

Biedronka wpadła w szał. Grozi sądem za niewinny żart w sieci

3 minuty czytania
Komentarze

Sztuką dobrego marketingu jest przyjmowanie konstruktywnej krytyki i obracanie jej w pozytywny przekaz. Agencja obsługująca sieć Biedronka tego jednak nie rozumie. Pokazała to swoją nietypową reakcją na „szczere reklamy” realizowane przez Jakuba Biela, eksperta od kreatywnego marketingu. Podczas gdy takie marki jak ESKA lub Tauron dołączyły się do zabawy, „owadzia” sieć sklepów wystosowała do marketingowca… pismo od prawników.

Biedronka nie polubiła „szczerej reklamy” na swój temat

Materiał Kuby Biela podsumowujący pismo otrzymane od sieci Biedronka.

„Od 2002 roku więcej palet w alejkach niż otwartych kas”. – tak głosił tekst na grafice z serii „szczere marki” przygotowanej przez Kubę Biela, który poniósł się wręcz falowo po wszystkich najpopularniejszych stronach i profilach z memami (w tym u Michała Marszała oraz na Make Life Harder). Poprosiliśmy też samego zainteresowanego o drobną wypowiedź:

Wiele firm bawiło się razem z nami, a moje przeróbki trafiły na Instagrama Radia ESKA czy LinkedIna Tauronu, dlatego byłem w ogromnym szoku, kiedy odebrałem pismo od Biedronki. Każdy ma prawo do słabego poczucia humoru, pomyślałem.

Jakub Biel, ekspert od kreatywnego marketingu, wypowiedź dla Android.com.pl

Zresztą, dostało się nie tylko Biedronce. Seria grafik ze szczerymi reklamami nie oszczędziła m.in. sklepów sieci Empik, dostawcy energii Tauron, stacji radiowej ESKA czy też Telewizji Polsat. Niektórzy jednak postanowili przyjąć konstruktywną krytykę i zamienić w pozytywny marketing.

Kuba Biel miał trzy dni na odpowiedź prawnikom

Choć seria grafik cieszyła się ogromną popularnością, musi zostać przez marketingowca wstrzymana. Prawnicy sieci Biedronka wystosowali do niego pismo wzywające do „zaniechania naruszeń”, czyli w dużym skrócie, do usunięcia grafiki z sieci. Jak się okazuje, zasugerowane trzy dni na ustosunkowanie się do sprawy nie były tu potrzebne. Aczkolwiek, przed publikacją powyższego filmu były drobne wątpliwości.

Oczywiście przed publikacją filmu rozmawiałem z prawnikiem. Z jednej strony zaznaczał, że ustawa o prawie autorskim zezwala na parodię i pastisz. Z drugiej jednak mówił, że szkoda energii na jakąś większą walkę. Lepiej usunąć grafikę i odpowiedzieć w moim, humorystycznym stylu.
Tak też zrobiłem i teraz nie wyrabiam z powiadomieniami w social mediach od rana.

Jakub Biel, ekspert od kreatywnego marketingu, wypowiedź dla Android.com.pl

Nawet jeśli autor grafiki zdążył wykonać tę czynność po swojej stronie, wiemy, jak działa internet: tu nic nie ginie i jest powielane tysiące razy przez użytkowników. Mało tego, Biedronka wyrządziła sobie ogromną szkodę wizerunkową, pokazując pismem od prawników, że w „szczerej reklamie” może być ziarenko prawdy.

Nie można podsumować tego lepiej, niż zrobił to sam Kuba Biel, wyjmując na filmie swoje zakupy z Lidla. Teraz jeszcze więcej osób będzie miało negatywny stosunek do „owadziej” sieci sklepów, jakby było go mało przez nieustanne SMS-y o promocjach, czy też wybitnie długie paragony. A pamiętajmy, że żart o paletach też przecież nie wziął się znikąd…

Sklep Biedronka z znakiem w kształcie biedronki na dachu, znajdujący się na parterze budynku, w tle blok mieszkalny.
Fot. Krzysztof Bubel / Shutterstock

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu! Jeśli lubisz oglądać sport i masz krótką chwilę, wypełnij naszą ankietę na temat wypoczynku i oglądania Euro 2024 oraz Igrzysk Olimpijskich w Paryżu.

Zdjęcie otwierające: Jakub Biel / YouTube, zrzut ekranu; obraz wygenerowany za pomocą Copilot+ / montaż redakcja

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw