Osoba trzymająca smartfon z uruchomioną aplikacją Netflix wyświetlającą popularne seriale i filmy.

Seriale Netflix. Jak algorytmy wpływają na następny maraton oglądania

5 minut czytania
Komentarze

Oglądając seriale na Netflix, często otrzymujemy rekomendacje kolejnych pozycji, które powinny nam się spodobać. Algorytmy Netflixa pracują bowiem w ten sposób, by zachęcić użytkowników platformy do tego, by jak najdłużej spędzali na niej czas. Jak więc działają te algorytmy i co wpływa na to, że seriale na Netflix czy filmy są nam polecane?

Seriale Netflix i algorytm je polecający

Grafika przedstawiająca "Top 10" filmów na platformie Netflix w Polsce, z datą od 26 lutego do 3 marca 2024. Numery od 1 do 10 są przydzielone różnym plakatom filmowym znajdującym się na ciemnoniebieskim tle z gradientem.
Fot. Netflix, zrzut ekranu

Chyba każdy, kto przegląda nowości na Netflix, ale też jest użytkownikiem platformy od dłuższego czasu, wie, że występuje tam system poleceń. Platforma podpowiada nam treści, które mogą się nam spodobać. Co więcej, już przy samym zakładaniu konta jesteśmy proszeni o to, by zaznaczyć kilka pozycji, które nam się podobały. Dzięki temu algorytmy serwisu będą w stanie podpowiadać nam, co jeszcze możemy obejrzeć, by nie żałować. Oczywiście takie podpowiedzi nie zawsze muszą działać dobrze, ale w większości przypadków sprawdzają się całkiem sensownie. I taki spersonalizowany system rekomendacji, który poleca nam np. najlepsze seriale na Netflix, które mogą nam się spodobać, działa na kilku płaszczyznach.

Algorytm Netflix działa od samego początku

Strona główna Netflix.
Fot. Netflix, zrzut ekranu

Kiedy znamy już cenę Netflix, wybraliśmy interesujący nas pakiet i zakładamy nowe konto, platforma prosi nas o wybór kilku pozycji, które posłużą do działania algorytmu rekomendacji. To pierwszy krok, ale można go oczywiście pominąć. Wtedy dostaniemy po prostu losowo wybrane produkcje, które mogą, choć nie muszą nas zainteresować. Warto też dodać, że początkowy wybór seriali na Netflix czy dostępnych tam filmów, zmieni się z czasem.

Odtwarzane w serwisie materiały będą stopniowo „zastępować” podane nam przez Ciebie na początku preferowane tytuły. Pamiętaj, że system rekomendacji większą wagę przypisuje tym filmom, serialom i programom, które zostały obejrzane niedawno.

Centrum Pomocy Netflix

Z tych danych korzysta algorytm Netflixa do polecania

Seriale polecane przez algorytm Netflix. Ekran interfejsu użytkownika platformy streamingowej z miniaturkami seriali, w tym "Droga do awansu", "Prawnik z Lincolna", "Zwerbowany", "House of Cards" i inne, zawierające grafiki, tytuły, oceny wiekowe, informacje o jakości HD i roku produkcji, oraz krótkie opisy fabuły.
Seriale na platformie polecane przez algorytm. Fot. Netflix, zrzut ekranu

System rekomendacji na Netflix działa na podstawie tego, jak zachowuje się użytkownik serwisu. W to wchodzi czas, który spędza na samej platformie, ale też to, w jakich godzinach spędza na niej najwięcej czasu. Tak Netflix opisuje to, co brane jest pod uwagę w działaniu jego algorytmu polecającego treści:

  • Twoje interakcje z naszym serwisem (jak historia oglądania i oceny przyznane innym tytułom)
  • tytuły wybierane w naszym serwisie przez użytkowników o podobnym guście i preferencjach
  • informacje o tytułach, takie jak ich gatunek, kategorie, aktorzy, rok premiery itp.
  • godziny, w których oglądasz materiały z serwisu Netflix
  • urządzenia, na których je oglądasz
  • ilość czasu, jaki na to poświęcasz.

Widać więc, że polecane przez algorytm seriale Netflixa nie są przypadkowe. Im więcej czasu spędzimy oglądając np. W garniturach, tym większa szansa, że wśród polecanych nam produkcji pojawią się inne związane z prawnikami (np. Prawnik z Lincolna). Co więcej, taki algorytm Netflixa wpływa nie tylko na to, co jest polecane, ale i na to, jak wygląda sam serwis.

Wygląd Netflixa uzależniony jest od algorytmu

Wyświetlacz serwisu streamingowego Netflix przedstawiający różne kategorie filmów: komedie, emocjonujące filmy i filmy docenione przez krytyków, z miniaturami okładek filmowych jako przykładami każdej kategorii.
Fot. Netflix, zrzut ekranu

Serwis u każdego użytkownika wygląda odrobinę inaczej, a odpowiedzialny jest za to właśnie algorytm platformy. To, w jakiej kolejności wyświetlane są polecane nam produkcje, zależy właśnie od systemu poleceń opracowanego przez Netflixa.

Nasz system nie tylko wybiera, jakie tytuły mają się znaleźć w rzędach na stronie głównej serwisu Netflix, ale także określa miejsce każdego tytułu w danym rzędzie i ustala kolejność wyświetlania tych rzędów. Operacje te są wykonywane z użyciem algorytmów i skomplikowanych mechanizmów, dzięki którym serwis jest skrojony dokładnie pod Twoje preferencje.

Centrum Pomocy Netflix

Co więcej, Netflix wyróżnia jeszcze trzy warstwy personalizacji, które wpływają na to, jak wygląda strona główna serwisu. Im bardziej „polecany” rząd, tym znajdował się będzie wyżej. Bardziej polecane tytuły umieszczane będą bliżej lewej strony, a pod uwagę brana jest także kolejność ich wyświetlania. Algorytm wpływa więc na:

  • wybór rzędu (np. „Oglądaj dalej”, „Popularne teraz”, „Nagradzane komedie” itp.)
  • tytuły umieszczone w danym rzędzie
  • kolejność wyświetlania tytułów.

Algorytm Netflixa – podsumowanie

Mężczyzna w okularach korzystający z laptopa z wyświetlonym interfejsem platformy streamingowej Netflix, trzymający kubek, siedzący na kanapie przykrytej kocem w jodełkę.
Fot. ViktoriaSapata / Depositphotos

Wszystko, co oglądamy i robimy na platformie, ma wpływ na to, co jest nam później polecane. Dawanie kciuków w górę, przewijanie początkowych napisów w serialach czy omijanie napisów końcowych. Każda z naszych interakcji jest więc monitorowana i następnie wykorzystywana do tego, by polecać kolejne produkcje. Warto też zapoznać się z niektórymi ukrytymi funkcjami na Netflix, jak np. usuwaniem historii oglądania, by lepiej poruszać się po samej platformie.

Źródło: Netflix. Zdjęcie otwierające: aa-w / Depositphotos

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw