Mężczyzna w futurystycznym pancerzu z gry Deus Ex i okularach przeciwsłonecznych trzymający broń palną, otoczony przez fraktalne odłamki szkła i intensywne światło w tle. Gra dostepna w Epic Games Store za darmo

Nowy Deus Ex jednak nie powstanie. Wydawca pogrzebał dwa lata pracy ekipy z Eidos Montreal

4 minuty czytania
Komentarze

Deus Ex to nieco już zapomniana marka w branży gier, lecz niezwykle lubiana przez starszych entuzjastów tego medium. Choć studio Eidos Montreal od dwóch lat już pracowało nad kontynuacją przygód graczy w tym uniwersum, to nie wystarczyło, by utrzymać zainteresowanie wydawcy. Embracer Group zdecydowało się na skasowanie produktu i zwolnienie prawie 100 osób ze studia.

Deus Ex to kolejna gra, która oberwała gilotyną w Embracer Group

Grafika promocyjna do gry Deus Ex: Mankind Divided™ przedstawiająca dwóch przerysowanych mężczyzn, w tle rozbite szklane kawałki, rozświetlone złoto-żółte światło i duże logo gry.
Fot. Eidos Montreal / mat. prasowe

Kolejna runda zwolnień w Embracer Group to dokładnie 97 stanowisk w Eidos Montreal, studiu odpowiedzialnym m.in. za takie gry jak Deus Ex: Mankind Divided, mocno nieudane Marvel’s Avengers oraz, na przekór losu, kapitalne Marvel’s Guardians of the Galaxy.

Studio pracowało nad zupełnie nową grą w uniwersum Deus Ex, lecz Embracer Group (czyli m.in. THQ Nordic, Plaion oraz Deep Silver) skasowało projekt. Poniżej znajdziecie oficjalny post Eidos Montreal na X (dawny Twitter) oraz tłumaczenie tekstu zawartego w grafice.

Oficjalna wypowiedź Eidos Montreal w sprawie zwolnień

Przez ostatnie 17 lat nasze zespoły w Eidos pracowały nad niektórymi z najbardziej cenionych marek w branży, łącząc głęboką narrację i innowacje w unikalnych grach. Stworzyliśmy niezapomniane, wielokrotnie nagradzane doświadczenia, z których jesteśmy dumni, a członkowie naszego zespołu włożyli w nie całe swoje serce i duszę.

Globalna sytuacja ekonomiczna, wyzwania naszej branży i kompleksowa restrukturyzacja ogłoszona przez Embracer w końcu miały wpływ także i na nasze studio. Podjęliśmy trudną decyzję o zwolnieniu 97 osób z zespołów deweloperskich, administracji i usług wsparcia.

Wsparcie zostanie zapewnione dla wszystkich osób dotkniętych zwolnieniem. Ci bardzo utalentowani, wysoce doświadczeni ludzie wkraczają na rynek pracy, a my chcemy, aby znaleźli swoje kolejne projekty i zamierzamy im w tym pomóc. Podczas gdy kroczymy przez te trudne czasy, dobrostan naszego zespołu jest naszym priorytetem, zachowując jednocześnie pełne zobowiązanie do tworzenia gier, którymi gracze będą mogli cieszyć się w niedalekiej przyszłości.

Drodzy, nasi gracze… gry byłyby niczym bez ich twórców, których wspieramy i doceniamy. Nasze zobowiązanie zawsze polega na tworzeniu najlepszych gier dla naszych niesamowitych fanów i nawet w trakcie tej restrukturyzacji kontynuujemy walkę, aby dostarczać te niesamowite doświadczenia, które możemy się wspólnie dzielić. Dziękujemy za ciągłe wsparcie i dobre życzenia.

Oficjalne stanowisko Eidos Montreal w sprawie zwolnień w studiu

Deus Ex to wierzchołek góry lodowej w cięciach Embracer Group

Pełny zapis rozgrywki z gry TimeSplitters: Future Perfect (2005, PS2, XBOX, GameCube)

Nie dalej jak w grudniu 2023 r. pojawiła się informacja, że Embracer Group zamyka inne studio, Free Radical Design. Jego zadaniem było przywrócenie do żywych innej klasycznej marki z konsol, czyli Timesplitters, serii zakończonej w 2005 roku po ciepło przyjętej trylogii na PlayStation 2 oraz pierwszej konsoli Xbox. Studio jednak nie miało szansy ukończyć tego zadania, bo zostało zamknięte jedynie dwa lata po otwarciu.

Zwiastun gry Saints Row

W listopadzie 2023 r. Embracer Group potwierdziło, że do września 2023 r. zwolniło 900 innych pracowników. Zamknięte zostało m.in. Voilition, czyli twórcy serii gier Red Faction oraz Saints Row. To jednak nie dziwi, gdyż wydawca wpompował bardzo duże pieniądze w marketing ostatniej odsłony Saints Row, lecz ta nie spełniła oczekiwań krytyków i graczy.

Trudno spodziewać się fajerwerków po wydawcy, którego największymi hitami są Dead Island 2 lub Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged. To nie są złe tytuły, lecz można je raczej osadzić w kontekście jakości średniego budżetu AA, a nie największych hitów AAA.

Ponownie, nie ma nic w tym złego. Łatwo jednak odnieść wrażenie, że gracze na całym świecie nie mają już czasu na przeciętne gry, przez co interesują ich albo darmowe doświadczenia, albo produkty najwyższej jakości. Pytanie brzmi, czy Embracer Group po restrukturyzacji będzie w stanie dostosować się do tego krajobrazu branży gier.

Zdjęcie otwierające: Eidos Montreal / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw