Pierwsze PlayStation z dwiema stojącymi obok niej grami w pudełkach: "Fortnite" i "Hades".

GTA 5 i Baldur’s Gate 3 w wersji na pierwsze PlayStation. Tak wyglądałyby okładki współczesnych gier na PSX

6 minut czytania
Komentarze

Pierwsze PlayStation świętuje 30 lat w tym roku, ponieważ, choć sprzęt ukazał się w Stanach Zjednoczonych i w Europie na wrzesień 1995 r., Japonia otrzymała dostęp do PS1 znacząco wcześniej, bo 3 grudnia 1994 roku. Świętowania będzie więc co niemiara przez najbliższe dwa lata, dlatego postanowiłem je rozpocząć przedwcześnie, wykonując dwa nietypowe zadania. Pierwszym było skorzystanie z AI i wygenerowanie okładek nowoczesnych gier w taki sposób, by wyglądały niczym wydane na PS1. O drugim opowiem Wam pod koniec tego artykułu.

Pierwsze PlayStation i różnice regionalne w okładkach gier

Data premiery konsoli to tylko początek różnic między Japonią, Europą i Stanami Zjednoczonymi w kontekście pierwszego PlayStation. Drastyczna zmiana zachodzi już w samym układzie okładek i pudełek. Europejski format znacznie bardziej przypada mi do gustu. Wyraźne oznaczenia platformy na górze i na dole pudełka, ale też znacząco lepsze projekty okładek tak jak w przypadku Final Fantasy VII. Wystarczy samo logo i mistyczny rysunek na białym tle, sprzedane!

Wiele projektów pudełkowych grafik na PlayStation pokazuje, że Amerykanie bardzo bali się okładek bez głównego protagonisty. Japońskie i europejskie wydania pozwalały sobie na więcej wyobraźni i wolności artystycznej, choć dziś design okładek do gier jest ujednolicony na całym świecie, bez podziału na regiony. Ot, taka ciekawostka na 30-lecie PlayStation.

A warto zaznaczyć, że podział ten miał też znaczenie techniczne. Gry z regionu PAL działały w częstotliwości 50 Hz, podczas gdy wydania NTSC-U (USA) oraz NTSC-J (Japonia) obsługiwały 60 Hz. W praktyce oznacza to że jeśli amerykańskie wydanie gry na PS1 działało w 30 FPS, to wersja europejska działała w 25 FPS. Wyjątkiem były m.in. takie gry jak Tekken 3, które były fantastycznie zoptymalizowane i pracowały w 60 FPS (NTSC-U, NTSC-J – USA, Japonia) oraz 50 FPS (PAL – Europa).

Pora na zabawę. Generujemy retro okładki do popularnych gier na pierwsze PlayStation

Ekran komunikatu błędu z informacją, że nie można wygenerować obrazu w oparciu o żądanie, wraz z przeprosinami i propozycją innej pomocy.
Fot. ChatGPT / własny zrzut ekranu

Na początek zaznaczę, że wszystkie grafiki, jakie zobaczycie poniżej, wygenerowałem za pośrednictwem modelu DALLE-3, dystrybuowanego przez Open AI. Pierwsze zaskoczenie było takie, że model nie chciał ze mną współpracować w kontekście niektórych gier. Przykładowo, nie mogłem otrzymać okładek z Wiedźmin 3: Dziki Gon oraz Cyberpunk 2077. Najwyraźniej CD Projekt RED zabezpieczył się prawnie przed możliwością wykorzystywania IP studia w sztucznej inteligencji.

Cztery pudełka z grami na konsolę PlayStation 4 stylizowane na okładki gier z konsoli PlayStation 1.
Bot poddawał się nawet po podaniu mu innej okładki jako grafiki referencyjnej. Fot. Discord / Midjourney / własny zrzut ekranu

Z innych obserwacji, model wyraźnie unika używania tych samych logotypów, choć znacznie lepiej generuje okładki niż takie Midjourney V6, którego nie mogłem zmusić do współpracy. Nawet jeśli w komendach wyraźnie zaznaczałem to, czego dokładnie potrzebuję, wraz z grafiką referencyjną, bot wypluwał mi brzydkie okładki inspirowane pudełkami z PlayStation 4. No nic, uczcijmy pierwsze PlayStation i 30-lecie konsoli po raz pierwszy w tym roku i przejdźmy do właściwej zabawy!

Alan Wake 2

Opakowanie gry "Alan Wake 2" na konsolę PlayStation z mężczyzną stojącym na brzegu, latarnią morską i pełnym księżycem w tle.
Fot. DALLE-3

Baldur’s Gate 3

Okładka gry "Baldur's Gate 3" na konsolę PlayStation, przedstawiająca fantastyczny krajobraz z elfami, smokami i magicznymi postaciami w średniowiecznych strojach.
Gra roku 2023 nie zachwyca w wydaniu na 30-lecie PlayStation. Zbyt dużo „naciepielone” na ekranie, jakby to powiedziała moja nauczycielka plastyki. Fot. DALLE-3

Counter-Strike 2

Opakowanie gry "Counter-Strike 2" na konsolę PlayStation z ilustracją żołnierzy z bronią.
Fot. DALLE-3

EA Sports FC 24

Okładka gry na konsolę PlayStation przedstawiająca piłkarzy w akcji na tle wypełnionego trybun stadionu.
No tak, gra o europejskim charakterze, więc i okładka w formacie europejskim. Jednak AI wie, gdzie najwięcej gra się w EA Sports FC 24. Fot. DALLE-3

Fortnite

Grafika przedstawia okładkę gry wideo "Fortnite" w stylu PlayStation, z postaciami ubranymi w kolorowe stroje, które biorą udział w walce z bronią i strukturami zbudowanymi z piętrzących się materiałów na tle niebieskiego nieba i zielonego krajobrazu.
Tutaj warto dodać, że zielony pasek nie bierze się z przypadku. Tak oznaczano gry wydawane w ramach cyklu Greatest Hits (z j.ang. największe hity). A Fortnite niewątpliwie takim jest. Fot. DALLE-3

GTA V

Okładka gry "Grand Theft Auto V" na konsolę PlayStation z barwną grafiką przedstawiającą postacie i sceny miejskie, samochody oraz logotyp gry.
Fot. DALLE-3

Hades

Okładka gry na PlayStation o nazwie "HADES" z dynamicznym, kolorowym graficznym przedstawieniem mitycznych postaci i stworów, w tym centralnie umieszczonego herosa walczącego z mieczem, otoczonego przez płomienie i demony.
Nawet jeśli Hades działałby na PS1 nieco gorzej niż na Nintendo Switch, z taką okładką sprzedałby się w zawrotnych liczbach. Fot. DALLE-3

Minecraft

Obraz przedstawiający opakowanie gry wideo "Minecraft" dla konsoli PlayStation 1, z postaciami i elementami typowymi dla gry umieszczonymi na przedniej i bocznej części opakowania.
Minecraft już wygląda jak gra z PS1, więc brak szaleństw w okładce nie dziwi. Fot. DALLE-3

Rocket League

Okładka gry Rocket League na konsolę PlayStation pokazująca samochody grające w piłkę na stylizowanym stadionie.
Fot. DALLE-3

World of Warcraft

Opakowanie gry wideo "World of Warcraft" na konsolę PlayStation z wizerunkami fantastycznych postaci: wojownika, maga i bestii, z mistycznym pejzażem w tle.
Projekt podobny do okładki Baldur’s Gate 3, ale znacznie lepiej wyważony wizualnie. Fot. DALLE-3

Pierwsze PlayStation najlepiej celebrować… grając!

Pierwsze PlayStation postanowiłem w 2024 r. celebrować również w inny sposób, próbując powracać do klasyków z tamtej ery Mogę to robić np. za pośrednictwem najlepszego moim zdaniem emulatora tej platformy, czyli DuckStation. Bo niestety, selekcja klasyków w subskrypcji PlayStation Plus Premium jest bardzo średnia. A granie nawet w największe hity platformy z każdym rokiem jest coraz trudniejsze, z dwóch względów.

Po pierwsze, sterowanie i mechaniki w grach na pierwsze PlayStation, wydanych na przełomie wieków, jest już bardzo archaiczne, a same tytuły rzadko cechują się satysfakcjonującą płynnością działania. Najbardziej brakuje jednak funkcji automatycznego zapisu, bo te standardowe często są rozmieszczone bez litości dla mniej rozgarniętego gracza.

Problemem (i zbawieniem jednocześnie) jest również fakt, że coraz więcej tytułów z tamtej ery otrzymuje nowoczesne wydania, często z totalnie odświeżoną grafikę. Nie ma po co już wracać do takiego Crash Bandicoot, skoro lepiej się gra w odświeżoną wersję z Crash Bandicoot N.Sane Trilogy.

Zapis rozgrywki w Medal of Honor: Underground (2000).

Aczkolwiek, jak pokazałem Wam powyżej, dalej można odnaleźć kilka perełek, które jeszcze nie doczekały się odświeżeń na nowych platformach. Kto wie, może w 2024 roku znajdzie się chwila, by opowiedzieć Wam o nich nieco więcej.

Zdjęcie otwierające: PlayStation / DALLE-3 / montaż własny

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw