Pierwsze PlayStation świętuje 30 lat w tym roku, ponieważ, choć sprzęt ukazał się w Stanach Zjednoczonych i w Europie na wrzesień 1995 r., Japonia otrzymała dostęp do PS1 znacząco wcześniej, bo 3 grudnia 1994 roku. Świętowania będzie więc co niemiara przez najbliższe dwa lata, dlatego postanowiłem je rozpocząć przedwcześnie, wykonując dwa nietypowe zadania. Pierwszym było skorzystanie z AI i wygenerowanie okładek nowoczesnych gier w taki sposób, by wyglądały niczym wydane na PS1. O drugim opowiem Wam pod koniec tego artykułu.
Pierwsze PlayStation z AI w tle — Spis treści
Pierwsze PlayStation i różnice regionalne w okładkach gier
Data premiery konsoli to tylko początek różnic między Japonią, Europą i Stanami Zjednoczonymi w kontekście pierwszego PlayStation. Drastyczna zmiana zachodzi już w samym układzie okładek i pudełek. Europejski format znacznie bardziej przypada mi do gustu. Wyraźne oznaczenia platformy na górze i na dole pudełka, ale też znacząco lepsze projekty okładek tak jak w przypadku Final Fantasy VII. Wystarczy samo logo i mistyczny rysunek na białym tle, sprzedane!
Wiele projektów pudełkowych grafik na PlayStation pokazuje, że Amerykanie bardzo bali się okładek bez głównego protagonisty. Japońskie i europejskie wydania pozwalały sobie na więcej wyobraźni i wolności artystycznej, choć dziś design okładek do gier jest ujednolicony na całym świecie, bez podziału na regiony. Ot, taka ciekawostka na 30-lecie PlayStation.
A warto zaznaczyć, że podział ten miał też znaczenie techniczne. Gry z regionu PAL działały w częstotliwości 50 Hz, podczas gdy wydania NTSC-U (USA) oraz NTSC-J (Japonia) obsługiwały 60 Hz. W praktyce oznacza to że jeśli amerykańskie wydanie gry na PS1 działało w 30 FPS, to wersja europejska działała w 25 FPS. Wyjątkiem były m.in. takie gry jak Tekken 3, które były fantastycznie zoptymalizowane i pracowały w 60 FPS (NTSC-U, NTSC-J – USA, Japonia) oraz 50 FPS (PAL – Europa).
Pora na zabawę. Generujemy retro okładki do popularnych gier na pierwsze PlayStation
Na początek zaznaczę, że wszystkie grafiki, jakie zobaczycie poniżej, wygenerowałem za pośrednictwem modelu DALLE-3, dystrybuowanego przez Open AI. Pierwsze zaskoczenie było takie, że model nie chciał ze mną współpracować w kontekście niektórych gier. Przykładowo, nie mogłem otrzymać okładek z Wiedźmin 3: Dziki Gon oraz Cyberpunk 2077. Najwyraźniej CD Projekt RED zabezpieczył się prawnie przed możliwością wykorzystywania IP studia w sztucznej inteligencji.
Z innych obserwacji, model wyraźnie unika używania tych samych logotypów, choć znacznie lepiej generuje okładki niż takie Midjourney V6, którego nie mogłem zmusić do współpracy. Nawet jeśli w komendach wyraźnie zaznaczałem to, czego dokładnie potrzebuję, wraz z grafiką referencyjną, bot wypluwał mi brzydkie okładki inspirowane pudełkami z PlayStation 4. No nic, uczcijmy pierwsze PlayStation i 30-lecie konsoli po raz pierwszy w tym roku i przejdźmy do właściwej zabawy!
Alan Wake 2
Baldur’s Gate 3
Counter-Strike 2
EA Sports FC 24
Fortnite
GTA V
Hades
Minecraft
Rocket League
World of Warcraft
Pierwsze PlayStation najlepiej celebrować… grając!
Pierwsze PlayStation postanowiłem w 2024 r. celebrować również w inny sposób, próbując powracać do klasyków z tamtej ery Mogę to robić np. za pośrednictwem najlepszego moim zdaniem emulatora tej platformy, czyli DuckStation. Bo niestety, selekcja klasyków w subskrypcji PlayStation Plus Premium jest bardzo średnia. A granie nawet w największe hity platformy z każdym rokiem jest coraz trudniejsze, z dwóch względów.
Po pierwsze, sterowanie i mechaniki w grach na pierwsze PlayStation, wydanych na przełomie wieków, jest już bardzo archaiczne, a same tytuły rzadko cechują się satysfakcjonującą płynnością działania. Najbardziej brakuje jednak funkcji automatycznego zapisu, bo te standardowe często są rozmieszczone bez litości dla mniej rozgarniętego gracza.
Problemem (i zbawieniem jednocześnie) jest również fakt, że coraz więcej tytułów z tamtej ery otrzymuje nowoczesne wydania, często z totalnie odświeżoną grafikę. Nie ma po co już wracać do takiego Crash Bandicoot, skoro lepiej się gra w odświeżoną wersję z Crash Bandicoot N.Sane Trilogy.
Aczkolwiek, jak pokazałem Wam powyżej, dalej można odnaleźć kilka perełek, które jeszcze nie doczekały się odświeżeń na nowych platformach. Kto wie, może w 2024 roku znajdzie się chwila, by opowiedzieć Wam o nich nieco więcej.
Zdjęcie otwierające: PlayStation / DALLE-3 / montaż własny
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.