Smartfon z wyświetlonym logo Spotify na czarnym tle leżący na płycie winylowej. Do smartfona podpięte są białe słuchawki douszne. W kółku w prawnym górnym rogu widoczne screeny z platformy Spotify.

Spotify Premium z reklamami. Chyba nie za to płacę… i coraz mniej mi się to podoba [OPINIA]

4 minuty czytania
Komentarze

Jak już zapłacisz za jakąkolwiek subskrypcję w wersji „Premium”, to masz gwarancję braku reklam – pomyśleli użytkownicy. Zresztą nie bez powodu. W końcu takimi informacjami karmią nas serwisy streamingowe (a niedługo i także społecznościowe…). Kup abonament, a korzystanie z aplikacji będzie przyjemne, bo przecież niezakłócone wyskakującymi okienkami reklamowymi. Okazuje się, że nie do końca jest to prawda. Czy czuję się oszukana? Jak najbardziej.

Czy to nie jawne oszustwo?

Z płatnego abonamentu zielonego serwisu streamingowego korzystam od niedawna – po tym jak skończą się sposoby na Spotify Premium za darmo, a jest ich trochę, przychodzi moment, kiedy trzeba w końcu dopisać platformę muzyczną do comiesięcznego budżetu. Chociaż nadal czekam na Spotify HiFi (albo Spotify Supremium), czyli pakiet z wyższą jakością dźwięku, jestem ogólnie zadowolona z subskrypcji. Oczywiście, plan Premium wykupiłam przede wszystkim, jak większość użytkowników, żeby w słuchaniu muzyki nie przeszkadzały mi irytujące reklamy i przyznam, że różnica między darmową a płatną wersją jest ogromna.

I o ile przy bezpłatnej wersji na musimy przymykać oko i „męczyć się” z wszystkimi niedogodnościami tego wirtualnego świata, kiedy w końcu dostępujemy zaszczytu bycia Premium, czujemy przecież, że należą nam się wszystkie benefity wynikające z opłacania abonamentu. I nie ma w tym nic dziwnego – przecież dokładnie tak reklamowane jest Spotify Premium. Okazuje się jednak, że, czy tego chcemy czy nie, producent przemyca nam wybrane przez siebie treści.

Spotify bez reklam, ale… z reklamami

Okazuje się, że Spotify chce wciskać reklamy nawet użytkownikom, którzy już zdecydowali się na abonament na platformie. Zobaczcie, co pojawiło się w Spotify w wersji Premium:

fot. materiały własne/ Spotify

Oczywiście prawdopodobnie Spotify zasłoniłoby się w tym momencie stwierdzeniem, że jest to jakaś forma „rekomendacji”, a nie reklamy, jednak jak dla mnie – ewidentnie wygląda to jak promocja sponsorowana. I o ile na takie kwiatki możemy przymknąć oko, to na namawianie do zakupu jest już jawną implementacją reklam w wersji Premium. Zerknijcie tylko na to:

fot. materiały własne/ Spotify

Nawet jeśli korzystamy już z usługi Premium, dostajemy informację, że przecież zawsze możemy przejść na inny plan. A przecież nie za to płacę, aby korzystanie z aplikacji zostało przerwane przez takie treści.

Emisja spotów w podcastach

Okazuje się, że nie tylko z takimi statycznymi reklamami jest problem. Użytkownicy od kilku lat skarżą się na jeszcze inny proceder – emisja spotów podczas słuchania podcastów, nawet jeśli mamy wykupioną wersję Premium. Tak, dobrze czytacie.

Comment
byu/Nintee from discussion
inspotify

Zasadniczo powiedzieli mi, że „niektórzy twórcy decydują się na umieszczanie reklam dynamicznych w swoich treściach” i że nie jest to wina Spotify, i że powinienem zająć się tym sam z twórcami treści.

To g*******, ponieważ jest to funkcja, którą Spotify udostępnia twórcom i na której mogą zarabiać na koszt słuchacza.

użytkownik @funneh on Reddit

Nie jest zaskoczeniem, że zdenerwowani internauci zwrócili się z prośbą o wyjaśnienie tego nieporozumienia do samego Spotify. Choć po cichu słuchacze mieli nadzieję, że w ich subskrypcji wystąpił jakiś błąd, nic bardziej mylnego – z odpowiedzi serwisu można wyczytać, że jest to zabieg przez nich akceptowany.

Chociaż Spotify nie wyświetla reklam zakłócających słuchanie muzyki przez subskrybentów Premium, niektóre podcasty mogą zawierać reklamy, rekomendacje czytane przez gospodarza lub wiadomości sponsorskie.

Jeśli słyszysz przerwy na reklamy na swoich listach odtwarzania, nie jest to oczekiwane i postaramy się rozwiązać ten problem. Zalecamy zacząć od wylogowania się, ponownego uruchomienia urządzenia i ponownego zalogowania się, aby zsynchronizować status subskrypcji z urządzeniem.

Spotify

Czyli w tym przypadku Spotify zasłania się tym, że to nie są ich reklamy, jednocześnie umożliwiając twórcom umieszczanie ich w podcastach, wykorzystując do monetyzacji użytkowników z opłaconym abonamentem Premium. Czy to nie jawne oszustwo?

Czy mieliście podobne problemy z korzystaniem ze Spotify Premium?

Źródło: Spotify, oprac. własne

Motyw