Huawei Developer Conference Polska – podsumowanie okiem programisty

6 minut czytania
Komentarze

Cześć, za nami Huawei Developer Conference Polska, na której firma przedstawiła plany na temat dalszego rozwoju ekosystemu Huawei oraz szerokie możliwości, jakie oferuje dla biznesu. Przedstawiono korzyści płynące z korzystania z usług Huawei, omówiono ich rozwój oraz nadchodzące nowości. W końcu firma może pochwalić się ponad dwoma milionami zarejestrowanych deweloperów. Na naszym kanale YouTube dostępny jest film, na którym razem z Mateuszem komentowaliśmy całe wydarzenie. W tym artykule chciałbym w sposób obiektywny przedstawić wszystkie najważniejsze ogłoszenia i wiadomości pokazane na konferencji. Jeśli ciekawi Was też, co ja o tym sądzę, znajdziecie moją opinię na końcu artykułu.

Huawei Developer Conference Polska w wydaniu online

W związku z aktualną sytuacją pandemiczną konferencja odbyła się w całości online. Nie było to też wydarzenie stworzone typowo dla programistów. Docelowymi odbiorcami byli ludzie podejmujący strategiczne decyzje w sprawach rozwoju aplikacji mobilnych. Tematyka koncentrowała się wokół możliwości, jakie daje ekosystem Huawei i rozwiązań pomocnych  w rozwoju aplikacji poprzez zarówno wykorzystywanie narzędzi promocyjnych w kanałach własnych Huawei jak i podkreślenie nowych efektywnych rozwiązań m.in. z zakresu monetyzacji aplikacji przy pomocy Huawei Ads. Nie zabrakło także informacji o tym, w jaki sposób Huawei Mobile Services (HMS) funkcjonuje na rynku polskim i jakie są korzyści biznesowe płynące ze współpracy z Huawei w tym zakresie.

Liczby i plany na przyszłość

Konferencję otworzył Dyrektor Zarządzający Huawei CBG Polska – Jefferson Zhang. Podziękował on wszystkim partnerom zaangażowanym w rozwój sklepu AppGallery i ekosystemu Huawei Mobile Services. Następnie swoją prezentację wygłosił Witold Walczak, Dyrektor ds. Rozwoju Ekosystemu Huawei w Polsce. Przedstawił on wiele ciekawych liczb, które zobrazowały bardzo konkretnie, jak efektywnie rozwija się HMS w Polsce. Z najważniejszych statystyk możemy wymienić między innymi:

  • 70 tys. aplikacji w AppGallery (poza Chinami), w tym 4900 po polsku
  • 5,5 mln zarejestrowanych Huawei Id w Polsce
  • 1,5 mln aktywnych użytkowników miesięcznie w Polsce
  • 20 mln zainwestowane w 2020 roku w polski rynek aplikacji mobilnych

Poznaliśmy również kolejne aplikacje, które dołączą do AppGallery.

Jaka jest strategia marketingowa Huawei?

W kolejnej prezentacji Dorota Haller – Dyrektorka Marketingu, Komunikacji i Digitalu, CMO w Huawei Polska opowiedziała o tym, w jaki sposób AppGallery osiągnął tak duży sukces w ciągu roku i jak udało się zbudować świadomość marki wśród konsumentów na poziomie aż 48%.

Strategia marketingowa marki koncentrowała się na komunikacji 360 stopni, czyli prezentacji marki we wszystkich możliwych punktach styku z klientem:

  • w sklepach stacjonarnych
  • na bilbordach reklamowych
  • w portalach branżowych
  • w reklamach telewizyjnych
  • social media
  • we własnych aplikacjach

Podczas tej prezentacji przedstawiono dwa klipy promocyjne, w tym m.in. z ambasadorem marki Robertem Lewandowskim.

Oferta dla partnerów

W kolejnej prezentacji Beata Tatera – Zasadzińska, Ecosystem Marketing Manager,  zapewniała, że nawet najmniejszy twórca może uzyskać dostęp do dedykowanego zespołu ze strony Huawei.

Kolejnym aspektem jest  możliwość indywidualnej i sprofilowanej promocji Partnera w kanałach własnych Huwei. Marka ma do zaoferowania wiele możliwości w tym zakresie, m.in.:

  • folder z rekomendowanymi aplikacjami
  • banery w aplikacjach własnych Huawei
  • powiadomienia push
  • media społecznościowe
  • strona z promocjami w AppGallery
  • przestrzeń reklamowa w innych aplikacjach – Huawei Ads

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Partnerów, Huawei może zaproponować im udział w trzech rodzajach kampanii:

  • Brandowe – zwiększające świadomość marki Partnera
  • Kampanie sezonowe – dedykowane pod  przykładowo Kampania Back To School czy Black Friday.
  • Kampanie szyte na miarę – kampania dostosowana do indywidualnych potrzeb Partnera. Tego typu kampanie zostały stworzone m.in. dla Tindera, Bolta, Costa Coffe czy Eobuwie.

Nowość w HMS – Huawei Ads Kit

W 5 odsłonie HMS znajduje się już 50 usług (40 poza Chinami):

Jedną z nowości jest platforma reklamowa Huawei Ads, która umożliwia osadzenie reklam w Twojej aplikacji i czerpanie z tego zysków (alternatywa do AdMob od Google). Według Huawei w 2020 roku aż 90% zysków z każdej reklamy szło do programisty, podczas gdy w 2021 roku będzie to 80%.

W ramach tego narzędzia możemy wykorzystać następujące możliwości reklamowe:

  • reklamę natywną
  • banner
  • reklamę pełnoekranową
  • film reklamowy
  • reklamę typu splash

Petal Search – nowa wyszukiwarka

Jeśli posiadacie smartfony marki Huawei pewnie kojarzycie aplikację Petal Search. Jest to kompleksowe narzędzie pozwalające przeszukiwać zasoby telefonu, treści innych aplikacji, newsy, a także cały internet.

Dodatkowo użytkownicy mogą korzystać z 4 sekcji tematycznych.

  • Wiadomości – wiadomości dobrane pod zainteresowania
  • Pobliskie usługi – pobliskie restauracje, hotele, kina itd.
  • Zakupy – produkty, które mogą zainteresować użytkowników
  • Podróże – wycieczki oraz oferty linii lotniczych dostosowane do  preferencji użytkowników

Na prezentacji przedstawiono również rady dla twórców stron internetowych – co mogą zrobić, aby na swojej stronie pozyskać dodatkowy ruch pochodzący z wyszukiwarki. Podczas prezentowania wyniku wyszukiwania brane są pod uwagi następujące czynniki:

  • jak bardzo strona pasuje do wyszukiwanej frazy
  • jakość i wiarygodność twojej strony
  • lokalizacja
  • data aktualizacji strony
  • UX – preferowane są strony działające dobrze na urządzeniach mobilnych.

Programistów zainteresuje jeszcze jedno narzędzie – UniBox. Jest to miejsce, w którym możemy zarządzać informacjami na temat naszej strony. To właśnie w tym miejscu informujesz boty, co zawiera Twoja strona. Dodatkowo jest też specjalne API, do którego możemy wysyłać informacje zmieniające się w czasie rzeczywistym, na przykład: wyniki meczów czy aktualne ceny biletów lotniczych.

Case study partnerów

Na zakończenie wystąpili przedstawiciele Grupy Empik oraz Grupy Blix, którzy opowiedzieli o tym, jak z ich perspektywy wyglądało wsparcie otrzymane od Huawei, w jaki sposób dołączenie do AppGallery przełożyło się na bardzo dobre wyniki ich aplikacji. Zarówno przedstawiciel grupy Empik jak i BLIX chwalili indywidualne podejście Huawei zarówno w zakresie wsparcia technicznego, jak i do kampanii reklamowych ich produktów.

Opinia programisty na temat Huawei Developer Conference Polska

Z początku rozłam Google i Huawei był odbierany ambiwalentnie. Jednak dzisiaj nie dość, że daje to dodatkową formę konkurencji, która ma same zalety dla konsumentów, to dodatkowo pozwala programistom poznawać nowe rozwiązania i stale się rozwijać. To w tym zawodzie niewątpliwie jest bardzo istotne.

Pozostaje nam wszystkim kibicować Huaweiowi, aby ich usługi były jak najbardziej zbliżone do konkurencji oraz temu, żeby proces integracji wymagał minimum wysiłku.

Jeśli chcecie wyrobić własne zdanie na temat wydarzenia, zachęcam do obejrzenia retransmisji:

https://www.facebook.com/AppGalleryPL/videos/3655813281136125

Motyw