poziom kompetencji cyfrowych

Poziom kompetencji cyfrowych młodzieży może być niższy, niż myślimy – zaskakujące dane

2 minuty czytania
Komentarze

Przyjęło się, że młodzi ludzie na technologiach znają się świetnie. Z ogólnopolskiego testu wynika jednak, że poziom kompetencji cyfrowych tej grupy wcale nie jest tak wysoki, jak sądzono. Szczególnie w kwestiach związanych z cyberbezpieczeństwem. Fundacja Digital Poland mówi nawet o micie cyfrowej biegłości uczniów.

Jaki jest poziom kompetencji cyfrowych młodzieży?

Fundacja Digital Poland w październiku i listopadzie ubiegłego roku przeprowadziła badanie Digital Fitness. Do testu sprawdzającego kompetencje cyfrowe przystąpiło w sumie 5984 uczniów szkół podstawowych oraz średnich. Żeby było jasne, nie poszło im źle, a raczej, jak to określa sam organizator, średnio. Według obowiązującego stereotypu wyniki powinny być jednak świetne. Najgorzej uczniowie radzili sobie z pytaniami związanymi z cyberbezpieczeństwem – uśredniony procent poprawnych odpowiedzi wyniósł w tej kategorii 43%. Najlepiej młodym ludziom szło w części sprawdzającej umiejętności poruszania się po internecie – 62% badanych udzieliło poprawnych odpowiedzi.

Patrząc na badanych uczniów pod kątem tego, w jakiej szkole się uczą, najlepiej wypadły osoby chodzące do liceów ogólnokształcących. Uśredniony poziom poprawności udzielonych odpowiedzi wyniósł w tej grupie 59% – o 19% więcej, niż w przypadku szkół podstawowych. Co ciekawe, uczniowie szkół branżowych poradzili sobie z testem nieco lepiej, niż ci, którzy uczęszczają do technikum. Badani przez nas uczniowie test zdali na tróję z minusem, co de facto potwierdza nasze inne badania, że tzw. cyfrowi tubylcy (ang. digital natives) wcale nie są tacy cyfrowi. Mamy wiele do zrobienia szczególnie w zakresie cyberbezpieczeństwa i edukacji medialnej – podsumowuje wyniki badania Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacją Digital Poland. W komunikacie o wynikach testu fundacja wskazuje też na mit cyfrowej biegłości uczniów.

Czytaj także: Nowości w Google Meet ogłoszone – wśród nich reakcje, funkcja obraz w obrazie i nie tylko

Uczniowie naprawdę mają problemy z kompetencjami cyfrowymi, a może zaskoczyły ich trudne pytania? Trudno na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć, szczególnie że test Digital Fitness przestał być dostępny. Kolejnej jego odsłony można spodziewać się jesienią tego roku. Warto jednak zwrócić uwagę na omawiany problem. W końcu wg. badań NASK w 2020 roku polski nastolatek wpatrywał się w ekran komputera lub smartfona 12 godzin na dobę, a obecnie mierzymy się z takimi wyzwaniami i zagrożeniami, jakimi są choćby masowa dezinformacja w sieci oraz internetowe oszustwa.

źródło: Digital Poland

Motyw