hybrydowy napęd kontenerowców

Naukowcy pracują nad napędem hybrydowym dla kontenerowców — co może on zmienić?

2 minuty czytania
Komentarze

Kontenerowce przewożą ogromną liczbę towarów za jednym razem, jednak zostawiają też duży ślad węglowy. Hybrydowy napęd dla kontenerowców mógłby pomóc zminimalizować ten negatywny aspekt, a także przynieść kilka innych usprawnień. Nad tego rodzaju napędem pracują naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami z Niemiec i Belgii.

Hybrydowy napęd dla kontenerowców — szczegóły projektu

Mniejsze zużycie paliwa, redukcja emitowanych gazów cieplarnianych, lepsze zdolności manewrowe oraz bezpieczniejsza nawigacja. To wszystko usprawnienia, które może przynieść projekt, nad którym pracują m.in. polscy inżynierowie. Prowadzą go badacze z Zakładu Hydromechaniki i Hydroakustyki Okrętu pod kierownictwem dra hab. inż. Pawła Dymarskiego. Zespół opracowuje trzy rozwiązania w postaci konfiguracji z dwiema śrubami, pędnikami azymutalnymi oraz śrubami przeciwbieżnymi.

Naukowcy zwracają uwagę na niską sprawność konwencjonalnych śrub okrętowych. Większość z nich marnuje ok. 40% energii m.in. w postaci strat osiowych, generowania wirów i produkcji hałasu. Warto byłoby spróbować odzyskać tę energię. Ideą naszego projektu było to, by z klasycznego układu napędowego zrobić układ hybrydowy. Zamiast samych konwencjonalnych śrub na wale, za nimi znajdą się dwa pędniki podowe i każdy z nich będzie obracał się w odwrotną stronę, niż śruba na wale. Każde z tych rozwiązań cechuje się większą sprawnością napędową – mówi Hanna Pruszko z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG. Naukowcy planują sprawdzić do 2023 roku, czy ich rozwiązania zwiększą efektywność napędową kontenerowców. Specjalne eksperymenty odbędą się m.in. w basenie holowniczym. Próby manewrowe z dużymi modelami załogowymi mają być przeprowadzone na naturalnym jeziorze.

Czytaj także: I takie LEGO to ja szanuję – zestaw Horizon Forbidden West wygląda świetnie

W skład konsorcjum Twin-crp-pod ULCS, które zajmuje się projektem, wchodzą następujące podmioty: Politechnika Gdańska, Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska (Polska – koordynator projektu), Seatech Engineering sp. z o.o. (Polska), Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH (Niemcy), Center of Marine Technologies (Niemcy), BRABO (Belgia) oraz Piening Propeller (Niemcy).

źródło: Nauka w Polsce

Motyw