Podwójna supernowa

Astronomowie odkrywają układ podwójny gwiazd, który przejdzie w fazę supernowej

Międzynarodowy zespół astronomów pod kierownictwem naukowców z University of Warwick dokonał bardzo ciekawego odkrycia. Otóż odkrył on układ podwójny gwiazd, który zmierza w kierunku supernowej, co jest bardzo rzadkim widokiem. Znakiem rozpoznawczym układu podwójnego, który zmierza ku upadkowi, jest gwiazda w kształcie łzy. Wynika to ze wzajemnego oddziaływania na siebie siostrzanych obiektów.

Podwójna supernowa

Kształt ten spowodowany jest przez masywnego i pobliskiego białego karła, który zniekształca gwiazdę swoją intensywną grawitacją. Ta intensywna grawitacja jest katalizatorem dla ewentualnej supernowej, która pochłonie obie gwiazdy. Duet podwójny jest jednym z niewielu odkrytych układów gwiazd, w których pewnego dnia dojdzie do ponownego zapłonu jądra gwiazdy białego karła. Naukowcy opublikowali wyniki badań, które ujawniają, że para podwójna jest we wczesnej fazie spirali, która ma zakończyć się supernową typu Ia, czyli taką, która może pomóc astronomom określić, jak szybko rozszerza się Wszechświat. Astronomowie nazwali tę parę HD265435 i znajduje się ona w odległości około 1500 lat świetlnych. Składa się ona z gorącej gwiazdy podkarłowatej oraz białego karła, które krążą wokół siebie z prędkością jednego obrotu na 100 minut.

Zobacz też: [Promocje dnia] Realme 7i, MacBook Pro M1, Bose QuietComfort Earbuds i więcej super okazji!

Warto tu podkreślić, że biały karzeł to gwiazda, która wyczerpała całe swoje paliwo i zapadła się w sobie, przez co stała się bardzo mała, ale niezwykle gęsta. Uważa się, że supernowa typu Ia powstaje, gdy biały karzeł ponownie zapala swoje jądro, co prowadzi do termicznej eksplozji jądrowej. Astronomowie twierdzą, że istnieją dwie sytuacje, w których tak się dzieje. W pierwszej z nich biały karzeł zyskuje masę wystarczającą do osiągnięcia 1,4-krotności masy naszego Słońca, co znane jest jako granica Chandrasekhara. Jednak HD265435 pasuje do drugiego scenariusza, w którym całkowita masa układu gwiezdnego złożonego z wielu gwiazd jest bliska lub wyższa od tej granicy. Naukowcy odkryli jedynie niewielką liczbę układów gwiezdnych, które osiągną granicę Chandrasekhara i doprowadzą do powstania supernowej typu Ia. Astronomowie zaobserwowali gorącą gwiazdę podkarłowatą używając danych z NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite, ale nie mogli dostrzec białego karła, ponieważ jego towarzysz jest znacznie jaśniejszy. Oczekuje się, że biały karzeł przejdzie supernową za około 70 milionów lat. No cóż — trochę jeszcze poczekamy.

Źródło: SlashGear