czarna kierownica w samochodzie z widocznym logiem marki Toyota

Milion samochodów Toyota z groźną usterką. Kierowcy wzywani do serwisu

2 minuty czytania
Komentarze

Toyota poinformowała o wycofaniu do serwisów ponad miliona aut z powodu groźnej usterki, którą mogą mieć te pojazdy. Problem dotyczy poduszek powietrznych – zamiast zwiększać bezpieczeństwo, w określonych modelach mogą one być zagrożeniem. Pojawiła się lista modeli, których dotyczy wada.

Samochody Toyota i usterka związana z poduszkami powietrznymi

Poduszki powietrzne zwiększają bezpieczeństwo podczas wypadku samochodowego, pod warunkiem że zadziałają prawidłowo. Niestety w wielu samochodach Toyoty mogło stać się inaczej. Wszystko przez wadliwy czujnik po stronie pasażera. Istnieje ryzyko, że komponent ten nieprawidłowo sklasyfikuje wagę osoby siedzącej w pojeździe, co może skutkować np. uruchomieniem poduszek, gdy pasażerem jest dziecko.

Toyota srebrne logo na białym tle
Fot. Toyota

Usterka pojawia się w samochodach Toyota i Lexus sprzedanych w Stanach Zjednoczonych. Chodzi o następujące modele:

Toyota:

  • Avalon, Avalon Hybrid / 2020-2021
  • Camry, Camry Hybrid / 2020-2021
  • Corolla / 2020-2021
  • Highlander, Highlander Hybrid / 2020-2021
  • RAV4, RAV4 Hybrid / 2020-2021
  • Sienna Hybrid / 2021

Lexus:

  • ES250 / 2021
  • ES300H / 2020-2022
  • ES350 / 2020-2021
  • RX350 / 2020-2021
  • RX450H / 2020-2021

Właściciele pojazdów mają zostać powiadomieni o sprawie do połowy lutego. Serwisy Toyoty będą sprawdzać czujniki i w razie potrzeby bezpłatnie je wymieniać.

Toyota uruchomiła stronę internetową, na której można sprawdzić, czy z samochodem trzeba udać się do serwisu. Wystarczy podać dane pojazdu, takie jak numer VIN.

Jak działają poduszki powietrzne w samochodzie?

Poduszki powietrzne są aktywowane, gdy sensory zainstalowane w samochodzie wykryją znaczące siły, typowe dla zderzenia. Sensory te, umieszczone w przedniej części pojazdu, monitorują parametry takie jak prędkość, siła uderzenia oraz jego kierunek. Gdy wykryją one zderzenie o wystarczającej sile, wysyłają sygnał do jednostki sterującej poduszkami powietrznymi (ECU – Electronic Control Unit).

Po otrzymaniu sygnału od sensorów ECU aktywuje inflator poduszki powietrznej. Inflator to małe urządzenie zawierające materiały chemiczne, które po aktywacji szybko reagują, wytwarzając gaz. Ta reakcja chemiczna jest na tyle szybka, że poduszka powietrzna napompowuje się w ciągu kilkudziesięciu milisekund.

Po pełnym napompowaniu poduszka powietrzna stanowi barierę między pasażerem a elementami wnętrza pojazdu, takimi jak kierownica, deska rozdzielcza, czy boczne elementy kabiny. Struktura poduszki jest zaprojektowana tak, by odpowiednio rozłożyć siłę uderzenia, minimalizując ryzyko urazów. Żeby jednak poduszki powietrzne przyniosły korzyść, a nie szkodę, pasażerowie muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa.

Źródło: digitaltrends. Zdjęcie otwierające: Christina Telep / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw