Będzie więcej zmian w podatkach od spalinówek. Unia ma mocny argument – to środki z KPO

4 minuty czytania
Komentarze

Być może wcześniej nie wybrzmiało to wyraźnie głośno, ale aby odblokować środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), niezbędne jest wprowadzenie aż trzech zmian w opodatkowaniu pojazdów w Polsce. Na razie na pewno słyszeliście o podatku od samochodów spalinowych, ale czego dotyczą inne modyfikacje? Jeżeli nie planujecie w najbliższym czasie przejść na elektryka – warto to wiedzieć.

KPO i zmiany w opłatach – co już wiemy?

KPO, czyli Krajowy Plan Odbudowy (KPO) to przygotowany przez rząd dokument w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19, mający na celu wspieranie odbudowy gospodarczej kraju. Jest to część szerszego programu Next Generation EU, który został ustanowiony przez Unię Europejską, aby pomóc państwom członkowskim poradzić sobie ze skutkami pandemii. KPO określa kierunki działań i inwestycji, które mają przyczynić się do ożywienia gospodarczego, a także do transformacji w kierunku bardziej zielonej i cyfrowej gospodarki, w tym oczywiście branżę motoryzacyjną.

Realizacja Krajowego Planu Odbudowy ma być współfinansowana przez środki unijne, a konkretne projekty i reformy mają być wdrażane w określonym czasie, aby maksymalizować ich efektywność i przyczynić się do długoterminowego rozwoju Polski. Jak podaje gov.pl w ramach tego planu mamy otrzymać 158,5 mld złotych, z czego znacząca część środków ma być przeznaczona na cele klimatyczne i transformację cyfrową.

Ale te środki pozyskać, kraje członkowskie mają spełnić podane warunki. W zakresie motoryzacji w Polsce KPO przewiduje nie jedną, ale aż trzy zmiany. Jak podaje Business Insider jest to podatek ekologiczny, opłata rejestracyjna i zmiany w amortyzacji samochodów.

Podatek od samochodów spalinowych

O podatku od samochodów spalinowych trochę już wiemy. Ma on zależeć od normy Euro danego pojazdu – im starsza norma emisji spalin, tym wyższa opłata, co ma zachęcić kierowców do korzystania z pojazdów bardziej przyjaznych dla środowiska. Opłata ta ma być wprowadzona do końca 2024 roku i będzie dotyczyć samochodów z wyższymi emisjami CO2 i NOx. Od 2026 roku podatek ten ma być naliczany corocznie.

fot Gustavo/Unsplash

Od razu zaznaczę, że już warto sprawdzić, czy system w Centralnej Ewidencji Pojazdów dobrze przypisał wam normę Euro do waszego samochodu. Okazuje się bowiem, że jest w związku z tym sporo błędów, a korektę można wykonać tylko wybierając się na wizytę do Urzędu Komunikacji. Jest to szczególnie ważne, ponieważ do Stref Czystego Transportu w dużych miastach będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy o określonej normie, a ta będzie identyfikowana z danych CEPiK przez system skanowania tablic rejestracyjnych.

Kolejne opłaty na horyzoncie

Co z innymi opłatami? Pozostaje nam do rozszyfrowania podatek rejestracyjny oraz zmiany w amortyzacji. Pierwsza opłata dotyczyć będzie prawdopodobnie rejestrowania samochodów z wysoką emisją CO2, a jej celem jest zachęcenie obywateli do wymiany starych, mniej ekologicznych pojazdów na nowsze modele. Chociaż zachęcenie powinniśmy chyba wziąć w cudzysłów, bo jednak podatek to przecież firma obciążenia finansowego, a nie sposób na motywowanie

Taki sam cel ma kolejny krok – wprowadzenie zapisu, że pojazdy wysokoemisyjne będą korzystać z obniżonego limitu amortyzacji w przeciwieństwie do pojazdów niskoemisyjnych. Nowe regulacje mają stanowić zachętę dla przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany flot pojazdów spalinowych na pojazdy niskoemisyjne.

Co rząd robi w tym zakresie?

Pozostaje tylko pytanie – co się w tym aspekcie dzieje na szczeblu rządowym? Jak podaje Business Insider, nie są prowadzone na razie żadne działania, które dotyczyłyby nowych podatków dla posiadaczy samochodów. Ani przez Ministerstwo Klimatu i ŚrodowiskaBez wątpienia jest to związane z przyszłą restrukturyzacją rządu, jednak nie da się ukryć, że bierność w tym zakresie przedłuża tylko okres zamrożenia środków z KPO.

Nie są prowadzone obecnie żadne prace w zakresie opłat/danin za auta spalinowe.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska dla Business Insider
(taką samą odpowiedź uzyskała redakcja od Ministerstwa Finansów)

Źródło: gov.pl, BI, oprac. własne

    Motyw