Srebrny sportowy samochód elektryczny marki Porsche podłączone do stacji ładowania na zewnątrz, otoczone zielenią.

Kilka tysięcy samochodów elektrycznych Audi i Porsche wycofanych. „Zwiększone ryzyko”

3 minuty czytania
Komentarze

Niemieckie marki będące częścią koncernu Volkswagena podały informacje, że niektóre ich pojazdy elektryczne zostaną wycofane z powodu wycieku wewnątrz akumulatora. Kolejna pożywka dla krytyków elektromobilności?

Modele elektryczne Porsche i Audi

Porsche Taycan to elektryczny sedan produkowany przez niemieckiego producenta samochodów Porsche. Koncepcyjna wersja Taycan, nazwana Porsche Mission E, została zaprezentowana podczas Frankfurt Motor Show w 2015 roku. Jako pierwszy seryjnie produkowany elektryczny samochód Porsche, jest sprzedawany w kilku wariantach o różnych poziomach wydajności i może dać początek dalszym pochodnym w przyszłych modelach. W 2020 roku, roku debiutu Taycana, dostarczono ponad 20 000 egzemplarzy, co stanowiło 7,4% całkowitej sprzedaży Porsche. Taycan oferuje wiele innowacyjnych funkcji, takich jak pełne cyfrowe wskaźniki, zaawansowany system regeneracji energii podczas hamowania i unikalny system ładowania o napięciu 800 V. W zależności od wersji i baterii, zasięg Taycana wynosi od 333 do 463 km (według normy WLTP).

Porsche Taycan Turbo S
fot. Michał Borowski / Android.com.pl

Audi e-tron to nazwa serii samochodów elektrycznych produkowanych przez niemieckiego producenta Audi, należącego do Grupy Volkswagen. Koncepcja Audi e-tron została po raz pierwszy zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2009 roku jako sportowe coupe o napędzie elektrycznym. W 2018 roku Audi wprowadziło na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny pod nazwą e-tron. Był to średniej wielkości SUV, który stał się konkurentem dla innych luksusowych elektrycznych SUV-ów, takich jak Tesla Model X czy Jaguar I-PACE.

Większe ryzyko pożaru

Mimo popularności wspomnianych modeli teraz Audi i Porsche wycofują 6676 pojazdów elektrycznych ze względu na potencjalne ryzyko pożaru. Sednem problemu jest możliwy wyciek wewnątrz akumulatora, który może spowodować wyładowanie, a następnie nadmierną aktywność termiczną. Audi i Porsche planują zlecać dealerom inspekcję każdego samochodu, a następnie w razie potrzeby podjąć kosztowną wymianę całego akumulatora. Dokładny powód zdarzenia opisany jest w raporcie NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration):

Opis ryzyka bezpieczeństwa: Z biegiem czasu, jeśli w urządzeniu zgromadzi się wystarczająca ilość cieczy przewodzącej akumulatora, może wystąpić wyładowanie łukowe, które może zwiększyć ryzyko zdarzenia termicznego.

Opis przyczyny: Niewystarczająco wytrzymały uszczelniacz akumulatora wysokiego napięcia może prowadzić do uszkodzenia

cytat z raportu National Highway Traffic Safety Administration

Dłuższa historia tej usterki

Okazuje się jednak, że sprawa wcale nie jest nowa. Jak podaje portal Electrek Porsche dowiedziało się o tym problemie w 2022 roku, gdy pojawiły się informacje na temat „obniżonych wartości izolacji” w Taycanie. Oczywiście producent starał się naprawić usterkę – w niektórych z tych przypadków głównym winowajcą było przedostanie się płynu do akumulatora, zatem we wrześniu 2022 r. do produkcji akumulatorów u dostawcy włączył uszczelniacz Teroson.

Nowy element nie sprawdził się jednak do końca, ponieważ w marcu kolejnego roku pojawiły się informację, że w niektórych samochodach spoza rynku amerykańskiego nadal występują problemy z przedostawaniem się cieczy, mimo że zastosowano w nich wspomniany uszczelniacz. Dlatego wadliwe akumulatory zostaną wymienione na nowe po uprzedniej inspekcji.

Dla kogo nowy akumulator?

Wycofane modele elektryczne obejmują modele z 2023 r.:

  • Porsche Taycan
  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo
  • Porsche Taycan 4S
  • Porsche Taycan 4S Cross Turismo
  • Porsche Taycan Cross Turismo
  • Porsche Taycan GTS
  • Porsche Taycan GTS Sport Turismo
  • Porsche Taycan Turbo
  • Porsche Taycan Turbo S
  • Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo
  • Audi e-tron GT
  • Audi RS e-tron GT

Dealerzy Porsche i Audi przetestują pojazdy, aby sprawdzić, czy nie nastąpi wyciek do akumulatora. Jeżeli test zakończy się niepowodzeniem, bateria zostanie wymieniona bezpłatnie.

Jak sprawdzić, czy twój samochód nadaje się do wymiany akumulatora? Właściciele Porsche mogą dzwonić pod numer 1-800-767-7243 (numer wycofania to APB2). Tymczasem właściciele Audi mogą skontaktować się z obsługą klienta pod numerem 1-800-253-2834 (numer wycofania 93T7). 

Źródło: Electrek

Motyw