54% właścicieli pojazdów elektrycznych twierdzi, że żałuje swojego zakupu, jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez duński start-up Monta. Ale czy tym liczbom można wierzyć? No cóż – nie można. Choć wiele osób „łyknęło” tę informację bez jakiejkolwiek weryfikacji.
Podobno ponad połowa właścicieli elektryków żałuje tego zakupu – Spis treści
Manipulacja danymi
Okazuje się, że na powyższe pytanie należy odpowiedzieć krótko – nie. A do dotarcia do rzetelnych informacji zaprowadziła mnie redaktorska dociekliwość, której niektórym… zabrakło. Pozwólcie, że wytłumaczę, o co chodzi.
W ostatnich dniach nie tylko polskie, ale i zagraniczne media udostępniały informację, że „ponad połowa właścicieli elektrycznych twierdzi, że żałuje swojego zakupu” na podstawie badań przeprowadzonych przez duński start-up Monta na zlecenie YouGov. Nagłówek zawierający dane, że aż 54% posiadających elektryki nie jest zadowolonych z ich posiadania, taki jak ten zaprezentowany poniżej w tekście na portalu Nation World News, może szokować odbiorców, choć na pewno żaden z nich nie zainteresował się, skąd wzięły się takie informacje. Wszak to przecież rola mediów weryfikować je, zanim trafią one przed oczy czytelnika.
No i tu dochodzimy do sedna sprawy. Wystarczy, że przy przedsiębiorstwie Monta zaznaczymy, że jest to ekspert w zarządzaniu stacjami ładowania (choć jest to start-up), a YouGov określimy jako międzynarodową firmę doradczą zajmującą się analizą rynku, aby „potwierdzić” reputację samego badania. Oczywiście nie zarzucam nic samym przedsiębiorstwom, ale sposób przygotowania raportu, a następnie publikacja go z takimi nagłówkami jest wątpliwa.
Zobacz też: Jaki jest najtańszy samochód elektryczny w Polsce? Zrobiliśmy listę używanych i nowych.
Połowa kierowców żałuje decyzji o elektryku? Bzdura
Dokładnie chodzi o artykuł na blogu firmy Monta, który został później wykorzystany do tworzenia (bardziej lub mniej podobnych) publikacji w polskich i zagranicznych mediach. Nie powiem, wyniki samych badań, jak i ten komunikat prasowy na stronie Monta niełatwo było namierzyć, więc podejrzewam, że kolejne portale sugerowały się po prostu tym, co napisali poprzednicy.
Ale przyjrzyjmy się samemu badaniu, bo to zrobiło na mnie największe wrażenie i wywołało szeroki uśmiech na moje twarzy. Raport jest opisany jako: Badanie YouGov dla Monta wśród 6167 Francuzów w wieku powyżej 18 lat według metodologii CAWI w dniach 6-13 marca 2023 r.
Zacznijmy od tego, że metodologia CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) to technika badawcza, w której ankiety są przeprowadzane za pośrednictwem internetu. Nie jest to idealny sposób na zbieranie wiarygodnych danych, ponieważ w internetowej ankiecie próbki uzyskane za pomocą CAWI mogą nie być w pełni reprezentatywne dla całej populacji. Można natomiast sądzić, że przy ponad 6 tys. odpowiedzi, jeśli badanie zostało przeprowadzone poprawnie, jesteśmy w stanie wyciągnąć z tego jakieś informacje.
Wyniki badań i ich interpretacja
Przejdźmy teraz do linku zaprezentowanego przez firmę Monti z odnośnikiem do wyników badań. Też możecie je zobaczyć, ponieważ dostęp do nich jest publiczny, ale poniżej załączam wam tez screen. Spokojnie, nie zginiecie tam w gąszczu danych, ponieważ w arkuszu zapełnionych treścią jest zaledwie 15 komórek. Choć „zapełnionych” to chyba hiperbolizacja z mojej strony, jako że niektóre z nich mają tylko jednowyrazowy wpis.
Nagle próbka respondentów zmniejszyła nam się niestety do 618 osób, zdaje się z powodu, że tylu ankietowanych spośród 6167 to „właściciele pojazdów elektrycznych/hybrydowych typu plug-in”. Kolejne wątpliwości budzi samo pytanie: Czy niedawny wzrost kosztów eksploatacji pojazdu elektrycznego/hybrydowego typu plug-in sprawił, że żałujesz zakupu/leasingu pojazdu elektrycznego/hybrydowego typu plug-in?
Podział odpowiedzi respondentów był następujący:
- Tak, dużo – 19%
- Tak, częściowo – 35%
- Nie – 36%
- Nie wiem – 10%
Jak nietrudno się domyślić, wynik 54% wziął się z sumowania odpowiedzi Tak, dużo oraz Tak, częściowo, nie precyzując, na czym ta „częściowość” ma polegać, ani w jakiej części ktoś może żałować tej decyzji. Samo pytanie odnosi się także do zadowolenia w kontekście podwyżek cen energii, a nie ogólnego zadowolenia z zakupu, jak mogły sugerować nagłówki.
Jaki jest poziom satysfakcji właścicieli elektryków?
W takim razie przytoczmy inny, bardziej wiarygodny raport, który pomoże nam inaczej spojrzeć na tę sprawę. Badanie przeprowadzone w Kalifornii dwa lata temu przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis, opublikowane w czasopiśmie „Nature Energy”, niezadowolonych z zakupu jest około 20% w przypadku użytkowników hybryd typu plug-in i 18% w przypadku pojazdów elektrycznych. Nadmienić należy jednak, że są to konsumenci, którzy zakupili pojazdy w latach 2012-2018, a jak wiemy, technologia, także ta w samochodach elektrycznych idzie do przodu, zwiększając bezpieczeństwo i efektywność aut EV.
Odsetek osób, które żałują zakupu samochodu elektrycznego, na pewno jest i może nawet nie jest to bardzo niewielka liczba, ale stwierdzenie, że jest ich więcej niż połowa na podstawie takiego badania, jak tego, wykonanego przez firmę Monta, jest zwykłą dezinformacją.
Źródło: Monta, oprac. własne