Dym wydobywający się z podwójnego wydechu samochodowego, z komórką wyświetlającą interfejs aplikacji mObywatel pokazujący informacje o pojeździe zarejestrowanym w Polsce.

Masz starsze auto? No to tutaj nie wjedziesz. Normy Euro tuż-tuż, zajrzyj do mObywatela

3 minuty czytania
Komentarze

Na kierowców spadł kolejny obowiązek, który tym razem związany jest z emisją spalin w ich samochodach. Od 21 sierpnia 2023 roku dane pojazdów pochodzące z Centralnej Ewidencji Pojazdów są udostępniane w aplikacji mObywatel oraz na rządowej stronie historiapojazdu.gov.pl. Lepiej wejść w któreś z tych miejsc i sprawdzić czy wszystko jest w porządku, ponieważ inaczej mogą czekać nas problemy. I to już niebawem.

Emisja spalin i historia pojazdu w mObywatel – kierowca musi to sprawdzić

samochody elektryczne samochody spalinowe
fot. Depositphotos/luckyracoon

Od 21 sierpnia tego roku dane dotyczące emisji spalin (Euro) będą udostępniane w aplikacji mObywatel (zakładka Mój Pojazd, a ostatnio pojawiło się tam tymczasowe Prawo Jazdy) oraz na stronie historiapojazdu.gov.pl. Ważne jest to, że dane mają być dodawane tam falami, więc niekoniecznie jeszcze będą widoczne po zalogowaniu się, ale już warto to sprawdzić. Dane mają pojawiać się do 20 września 2023 roku, więc jeżeli jeszcze ich nie widzimy, należy poczekać. Jeżeli nasze dane nie są poprawne, powinniśmy zgłosić błąd do starosty, by ten został skorygowany. W przypadku kiedy danych o emisji spalin nie ma, te będą wyliczane na podstawie specjalnego algorytmu. Warto tej poprawności przypilnować, ponieważ będzie ona ważna i to już niebawem.

Pojawienie się emisji spalin i prawidłowe ich określenie może być wyjątkowo istotne już w przyszłym roku, a związane jest to ze Strefą Czystego Transportu (SCT). Już w 2024 roku w Polsce pojawią się pierwsze strefy SCT, które mogą zakazać poruszania się w nich pojazdom o zbyt dużej emisji spalin. Pierwsza taka strefa ma pojawić się w Krakowie, ale te będą również w Warszawie, Katowicach oraz we Wrocławiu. SCT będzie wprowadzane stopniowo, więc z początku nie ma zbyt dużych obaw odnośnie zakazu wjazdu, ale z każdym kolejnym rokiem te przepisy będą zaostrzane. Jeżeli norma Euro naszego samochodu zostanie źle określona, wjazd do takich stref SCT może być niemożliwy.

Strefa Czystego Transportu – co to oznacza dla kierowców?

Proponowane i jeszcze niezaakceptowane warunki STC w Warszawie Fot. Miasto Stołeczne Warszawa

Przede wszystkim problem mogą mieć posiadacze starszych pojazdów, których norma Euro może w przyszłości sprawić, że wjazd do SCT będzie ograniczony lub droższy. Informacja o emisji spalin ma być także przydatna w momencie, kiedy będzie kupowało się pojazd z drugiej ręki. W przypadku Strefy Czystego Transportu w Krakowie tak będą wyglądały zmiany, które mają wejść w życie po 1 lipca 2023 roku.

  • Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom:
    • w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LPG) – minimum norma Euro 1/ Euro I lub odpowiadające im daty produkcji,
    • w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 2/ Euro II lub odpowiadające im daty produkcji.
  • Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 r. będą podlegały następującym ograniczeniom:
    • w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LPG) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
    • w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
  • Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom:
    • w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LPG) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
    • w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.

Norma emisji Euro

Tak przedstawiają się normy Euro, które na swojej stronie opublikowało miasto Kraków. Daty dotyczą roku produkcji pojazdu.

  • Euro 1/ Euro I – 1992–1995 dla samochodów osobowych oraz 1994–1996 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych
  • Euro 2 / Euro II – 1996–1999 dla samochodów osobowych oraz 1997–1999 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych
  • Euro 3 / Euro III – 2000-2004
  • Euro 4 / Euro IV – 2005-2009
  • Euro 5 / Euro V – od 2010

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Motyw