Test Peugeot 308 SW
LINKI AFILIACYJNE

Test Peugeot 308 SW. Uwaga! Z Dieslem pod maską i wieloma nagrodami

8 minut czytania
Komentarze

Nowy Peugeot 308 to niewątpliwie udany model francuskiej marki. Hatchback w ubiegłym roku zdobył dwa tytuły: najpierw na „Woman’s Car of the Year 2022”, a potem zwyciężył w plebiscycie miesięcznika Auto Motor i Sport w kategorii „Najlepszy samochód kompaktowy”. To wszystko nie jest tylko zasługa „na papierze”, bo tylko do końca 2021 roku (czyli roku wprowadzenia na rynek) klienci zamówili ponad 65 tysięcy egzemplarzy swoich modeli, z czego prawie połowa w hybrydowych wersjach Plug-In.

Mając na uwadze powyższe informacje i znając właściwości jezdne bliźniaczego Opla Astry, liczyłem na doskonały samochód. Co ciekawe, specyfikacja, w jakiej dostałem 308, jest dzisiaj już dość rzadkim wyborem klientów. Jakie wrażenia pozostawił po sobie Peugeot w nadwoziu kombi i z silnikiem diesla?

Zalety

  • Oszczędny w trasie Diesel;
  • Ergonomiczny i czytelny system operacyjny;
  • Wyposażenie warte swojej ceny;
  • Ośmiobiegowy automat świetnie i szybko dostosowuje przełożenia;
  • Pakowny i duży bagażnik, nawet jak na kompaktowe kombi;
  • Wnętrze wykonane z dobrych materiałów.

Wady

  • System audio mógłby być lepszy;
  • Do OS-u i futurystycznego stylu trzeba się przyzwyczaić, jeśli nie mieliście z nim wcześniej do czynienia.

Test Peugeot 308: Krótkie podsumowanie

Peugeot 308 SW z silnikiem Diesla BlueHDI 130 to doskonały wybór, jeśli dużo jeździcie. Jest komfortowy, oszczędny w trasie i w mieście. Wszystko dopełnia rewelacyjny nowoczesny wygląd i świetna linia samochodu.

8,1/10
Ocena

Test Peugeot 308 SW

  • Ergonomia systemu operacyjnego 9
  • Fabryczna nawigacja i wsparcie dla Apple CarPlay/Android Auto 9
  • Ergonomia wnętrza i jakość wykonania 9
  • Bagażnik 9
  • Stosunek dynamika-zużycie paliwa 8
  • System audio 6
  • Systemy wspomagające jazdę 7

Test Peugeot 308 SW. Krótka historia i konfiguracja

Test Peugeot 308 SW

Peugeota 308 w pierwszym wcieleniu poznaliśmy w 2007 roku na targach we Frankfurcie. To kompaktowy samochód średniej klasy i bezpośredni następca nieco mniejszego modelu 307. Auto w Europie zadebiutowało w trzech wersjach nadwozia: cabrio, hatchback i kombi. Na rynek chiński produkowano także sedana. Był to bardzo uniwersalny wybór dla niewielkiej rodziny, który spisywał się zarówno w eksploatacji miejskiej, jak i w trasie. W doborze odpowiedniego egzemplarza pomagał bardzo pokaźny wachlarz silników w katalogu.

Pierwsza generacja przeszła lifting w 2011 roku i była dostępna na rynku do 2013 roku, ze względu na premierę drugiej generacji. Zrezygnowano wtedy z kabrioleta, jednak zdecydowano się na mocną wersję „R” i GTI. Samochód wizualnie kompletnie zmienił język projektowy marki.

To samo można powiedzieć o trzeciej generacji, która zawitała na rynku w 2021 roku i wciąż się rozwija. To pierwsze 308 z napędem typu Plug-In, ale też pierwsze 308 i pierwszy kompakt marki, który będzie całkowicie elektryczny. Opcji konfiguracji jest wiele, chociaż nadwozia w tym momencie są tylko dwa: hatchback i SW, czyli kombi. Ja miałem szczęście pojeździć 308 SW z dieslem, którego udało mi się przetestować nie tylko w mieście, ale też w ulubionych warunkach silnika wysokoprężnego, czyli w trasie.

Ceny i konfiguracja Peugeota 308 SW

Test Peugeot 308SW

Ceny Peugeota 308 SW zaczynają się od 118 300 złotych za podstawową wersję Active PACK. Już wtedy otrzymujecie samochód wyposażony w 10-calowy wyświetlacz dotykowy, tylne czujniki parkowania, czy automatyczną, dwustrefową klimę. Chociaż bazowo w tej kwocie kupicie silnik 1.2 PureTech 130 KM z manualną skrzynią biegów, to bez problemu możecie dopłacić do 127 300 zł za „automat” i do 135 600 złotych za diesla BlueHDI 130 z automatyczną przekładnią.

Opcji konfiguracji jest naprawdę dużo, dlatego zachęcam do samodzielnego odwiedzenia programu pod powyższym linkiem. Testowany przez nas egzemplarz to wersja wyposażenia Allure PACK z silnikiem BlueHDI 130, zaczynająca się od 147 600 złotych.

Ile kosztuje ubezpieczenie Peugeota 308 SW?

Według danych Rankomatu ubezpieczenie OC testowanego Peugeota dla kierowcy z kilkuletnim prawem jazdy może wynieść około 450 złotych. Sprawdź, ile Ciebie będzie kosztować ubezpieczenie 308, klikając poniższy link.

Test Peugeot 308 SW. System multimedialny

Test Peugeot 308 SW

System multimedialny w 308 to nowa generacja OS-u PSA, którego miałem okazję pierwszy raz zobaczyć w 2008 oraz pod „oplowską” nakładką w Astrze GSe. To też „ten brakujący element” do świetności mniejszego 208, w którym wciąż jest instalowany starszy wariant multimediów. Cały system opisywałem już w recenzji z października, dlatego dziś skupię się tylko na najważniejszych elementach.

Ergonomia systemu

Względem Peugeota 2008 ergonomia się mocno poprawiła głównie dzięki instalacji panelu i-Toggles, czyli dodatkowego dotykowego elementu, przekierowującego do najważniejszych miejsc w systemie. Ograniczyło to konieczność kluczenia po systemie i dodatkowego poszukiwania pozycji. Ten prosty zabieg spowodował, że OS stał się czytelniejszy i o wiele łatwiejszy w obsłudze, a pod kątem ergonomii nie mam mu nic do zarzucenia.

Nawigacja, Apple CarPlay, Android Auto

Test Peugeot 308 SW

Nawigacja fabryczna w Peugeocie pozytywnie zaskoczyła mnie już w 2008. Peugeot wykorzystuje partnerstwo z firmą TomTom, by mieć aktualne informacje drogowe, dzięki czemu na bieżąco widzimy utrudnienia w ruchu, zatory drogowe, a podpowiadana droga jest dostosowana do obecnie panujących warunków. Nawigacja jest czytelna, działa poprawnie i płynnie. Krótko mówiąc: zero zaskoczeń, a technologia jest dopracowana.

Apple CarPlay i Android Auto działają bezprzewodowo. Klonowanie ekranu jest poprawne i bezproblemowe. Osobiście nie odczułem potrzeby częstego korzystania z usług, bo system z i-Toggles i nawigacją TomTom jest wystarczająco dobry.

System audio

Test Peugeot 308 SW

Podstawowy system audio Peugeota może nie wprawi was w niebywały zachwyt, ale ogólnie nie grzeszy jakością. Samochód dobrze oddziela wysokie, niskie i średnie tony, dzięki czemu z przyjemnością posłuchacie nie tylko muzyki i radia, ale również podcastów. Oczywiście może być lepiej: w hatchbacku otrzymujecie audio Focala, które jest bardziej „soczyste”. Nie mniej, jeśli nie jesteście szczególnymi audiofilami, to będziecie równie zadowoleni z propozycji „podstawowego” systemu.

Zegary i inne ustawienia systemu multimedialnego

Zegary multimedialne w Peugeocie 308 to autorski system i-Cockpit, który wyświetla wszystkie informacje z drogi, dane z nawigacji i tempomatu czytelnie przed oczami kierowcy. Design nie odbiega od głównego OS-u samochodu, a wyświetlane informacje mogą być personalizowane przez kierowcę.

Poza opisywanymi wyżej funkcjami system nie oferuje wiele więcej. Ustawicie tutaj temperaturę i grzanie kierownicy lub foteli, oświetlenie wnętrza, ustawienia połączonego smartfona, podstawową personalizację systemu i profilu danego kierowcy. Warto pamiętać, że inny profil to kompletnie inne ustawienia, włącznie z listą połączonych telefonów przez Bluetooth.

Test Peugeot 308 SW. Wnętrze

Test Peugeot 308 SW

Wnętrze nie różni się bardzo od pozostałych modeli marki: jest funkcjonalnie i nowocześnie. Design jest możliwie futurystyczny i pasuje do całokształtu. Pod kątem ergonomicznym większość rozwiązuje czytelny system operacyjny.

Test Peugeot 308 SW

W kokpicie znajdziecie tylko najważniejsze przyciski: przełącznik zmiany biegów (zamiast fizycznej gałki), zmianę trybów jazdy, schowaną ładowarkę indykcyjną oraz gniazdo USB-C i 12 V.

Mała kierownica jest doskonałym rozwiązaniem, jeśli poprawnie ustawicie fotel. Dzięki temu zegary są widoczne nad „kółkiem” i łatwiej dostępne dla oczu, bez utraty uwagi z drogi. Na niej znajdziecie też ustawienia głośności i dźwięku, a także tempomatu, którego względem 208 przeniesiono wreszcie na kierownicę.

Bagażnik

Test Peugeot 308 SW

Jak nietrudno się domyślić, nadwozie kombi oferuje pokaźny bagażnik o pojemności 608 litrów (niecałe 200 litrów więcej, niż hatchback). Bez trudu zmieścicie w nim niemały mebel, bagaż całej rodziny, czy cztery koła zamienne.

Jak jeździ 308 SW z silnikiem Diesla?

Test Peugeot 308 SW

Mało odkrywcze będzie stwierdzenie, że BlueHDI 130 najlepiej czuje się w trasie. Moc 130 koni mechanicznych może nie porywa na papierze, ale zdecydowanie wystarczy, by szybko osiągnąć prędkość przelotową i utrzymać ją przy niewielkim wzroście spalania. Jazda autostradą może przynieść wynik poniżej 6,5 litra ropy na 100 kilometrów, zaś drogami krajowymi nawet poniżej 5 litrów na 100 kilometrów. Silnik doskonale współgra z szybkim, ośmiobiegowym automatem, doskonale stopniującym prędkość obrotową silnika do aktualnego zapotrzebowania.

Średni wynik spalania z testu to 6,4l/100 kilometrów w cyklu mieszanym. Na jednym zbiorniku spokojnie pokonacie powyżej 600 kilometrów przy oszczędnej jeździe.

Moment obrotowy 300 Nm w połączeniu z mocą 130 KM pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w około 10 sekund.

Test Peugeot 308 SW: podsumowanie

Test Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW z silnikiem diesla to samochód-dowód na to, że silniki diesla w dalszym ciągu są dobrym i oszczędnym wyborem nie tylko w trasy, ale również do podstawowych podróży po mieście. Niestety, to przedstawiciel gatunku wymarłego, który niebawem zniknie z rynku ze względu na regulacje. Jeśli jednak zdecydujesz się na zakup, będziesz cieszył się oszczędnym, dynamicznym i pojemnym dieslem przez długie lata, niezależnie od unijnych wymogów. Dodatkową zachętą jest cena: 308 SW zdecydowanie jest jej wart, w każdym wariancie wyposażenia.

Motyw