Mężczyzna rozmawia przez telefon komórkowy trzymany przy uchu, widać tylną część urządzenia z aparatami fotograficznymi.
LINKI AFILIACYJNE

Oszustwo bankowe przez telefon nagrane przez Polaka. Tak przestępcy próbowali przejąć jego konto

3 minuty czytania
Komentarze

Oszustwo bankowe przez telefon to częsty sposób przestępców na wyłudzenie pieniędzy. Choć słyszymy o nich cały czas, rzadko zdarza się, żeby potencjalna ofiara nagrała cały przebieg rozmowy. Jednemu z Polaków to się udało, a zapis prezentujemy Wam w celach informacyjnych i – oczywiście – ku przestrodze.

Pani z banku prosi o dane? Lepiej ich nie podawaj – to spoofing przez telefon

Oszustwo bankowe. Osoba trzymająca smartfon przy uchu, skupienie na aparacie fotograficznym telefonu.
Fot. Onur Binay / Unsplash

Oszustwo bankowe przez telefon to rodzaj przestępstwa, w którym sprawcy wykorzystują rozmowy, aby wyłudzić od ofiar poufne dane, takie jak numery kont, hasła dostępu czy kody autoryzacyjne do banku. Celem tych działań jest uzyskanie nieuprawnionego dostępu do kont bankowych ofiar i dokonanie na nich nieautoryzowanych transakcji finansowych, takich jak przelewy pieniędzy czy płatności online.

Sprawcy często podszywają się pod pracowników banku, instytucji finansowej lub innych zaufanych podmiotów, aby zbudować zaufanie i przekonać ofiary do podania wrażliwych informacji. Mogą oni wykorzystywać różne taktyki manipulacyjne, np. informować ofiary o rzekomej próbie oszustwa na ich koncie i potrzebie szybkiej weryfikacji danych, aby „zabezpieczyć” zgromadzone środki, lub też oferować atrakcyjne oferty finansowe wymagające potwierdzenia danych konta.

Oszustwo bankowe na nagraniu

Ofiarą takiej próby przestępstwa stał się jeden z mieszkańców Polski. Nie mamy szczegółowych informacji na temat mężczyzny, który opublikował nagranie telefoniczne, ale prawda jest taka, że taki incydent mógł przydarzyć się każdemu. Na własnej skórze przekonałam się, co to jest spoofing przez telefon (podszywanie się pod osobę pracującą w zaufanej instytucji).

Cały materiał nagrany przez mężczyznę jest do odsłuchania poniżej.

Nagrana rozmowa z próbą oszustwa przez telefon

Kobieta, która podała się za konsultantkę banku, przedstawiła się i oznajmiła, że jest z „działu bezpieczeństwa”. Poprosiła o podanie kodów weryfikacyjnych oraz zapytała, czy wystąpiła sytuacja włamania się na konto. Kiedy klient udzielił negatywnej odpowiedzi, zaproponowała, że może włączyć opcję „dodatku do szybkiej pomocy” związanej z weryfikacją urządzenia przez bank. W tym celu poprosiła o pobranie aplikacji, dzięki której można ją aktywować. Następnie padło pytanie o system operacyjny urządzenia.

Aplikacja Quick Support, według kobiety podszywającej się pod pracownika banku, miała „połączyć się z serwerami banku, aby zweryfikować urządzenie”. Poinformowała także, że ktoś zna hasła do logowania do bankowości mobilnej do konta klienta i pobranie aplikacji spowoduje, że będzie można je ponownie zabezpieczyć.

Oszustwo bankowe. Kobieta w okularach trzyma smartphone i kartę kredytową.
Fot. Karolina Grabowska / Pexels

Polak odparł, że ma problem z zainstalowaniem aplikacji, ponieważ nie posiada konta Google. W tym momencie osoba podszywająca się pod pracownika banku zaproponowała, że przełączy go do działu technicznego, gdzie problem zostanie rozwiązany. Oczywiście na koniec mężczyzna, który nagrywał rozmowę, się rozłączył.

Sam fakt, jak rozbudowana jest siatka przestępcza, że fałszuje się nawet przełączanie do różnych „działów”, jest alarmujący. Dlatego przestrzegamy – nie podawajcie żadnych danych osobowych ani kodów do logowania przez telefon, ponieważ pracownicy banku nigdy o to nie proszą. Dodatkowo pamiętajmy, że w przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona, zawsze dobrze jest mieć włączoną funkcję lokalizacji telefonu.

Źródło: YouTube, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Vincent Wachowiak / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw