sklep play market aplikacje aktualizacja marketplace

 

 

Nie jest odkryciem stwierdzenie, że smartfony, podobnie jak inne urządzenia jak choćby tablety czy telewizory z roku na rok stają się coraz większe.  Wszelakie raporty popularności urządzeń elektronicznych z różnych kategorii pokazują bardzo wyraźnie ten trend.

Czy jednak użytkownicy naprawdę to lubią, tego chcą? Czy też może są do tego zmuszani? Wielu z pewnością powie, że im większy ekran tym lepiej.  Jest jednak całkiem spora grupa, która niechętnie patrzy na urządzenia z dużym ekranem. Osobiście zaliczam się do tej pierwszej grupy –  5,2” to dla mnie obecnie pewne minimum, jakiego oczekuję od smartfona. Owszem chętnie sprawdzam nowości również z mniejszym ekranem, ale zawsze się cieszę jak ponownie wracam do mojej 5,2” Xperii Z3.

Z najnowszego raportu Flurry wynika, że 50% wszystkich urządzeń z systemem Android aktywowanych między 19 a 25 grudnia to phablety czyli duże smartfony – posiadające ekran powyżej pięciu cali. Niestety nie ujawniono zastosowanych w tym badaniu kryteriów wielkości, które uznano z phablety. Poinformowano tylko, że małe smartfony to urządzenia z ekranem 3,5” i mniejszym. Na drugim miejscu pod względem ilości aktywacji znalazły się średniej wielkości urządzenia – 35% wszystkich aktywacji. Co ciekawe w przypadku iOS statystyki prezentują się inaczej: najwięcej aktywacji to średniej wielkości modele czyli ostatnie iPhone 6 i 6s – łatwo więc wyciągnąć wniosek, że średnie smarfony to te z ekranem około 5”.

 

ChristmasCharts_TWO-840x658

 

Bez względu na zastosowany system operacyjny widać wyraźny trend sprzedaży urządzeń z coraz większym ekranem.

 

Kwestią oczywiście otwartą jest jak ten trend będzie się rozwijał w kolejnych latach. Czy jest jakaś granica powiększania urządzeń? Choć teraz wydaje się absurdalne, to za jakiś czas popularne obecnie 5-6” również stanie się „śmiesznie małą” wielkością jak teraz 2,5 czy 4”. Kwestia ta jednak będzie w rękach inżynierów – czy uda im się opracować wygodne urządzenie tej wielkości, i marketingowców – czy uda im się sprzedać takie urządzenia na masową skalę.

 

Zgadzacie się z danymi z raportu? O ile większy jest ekran Waszego obecnego smartfonu w porównaniu do tego sprzed 2 czy 5 lat? Nie mówiąc już o porównaniu do pierwszej komórki. Pierwszy telefon jaki posiadałem, miał ekran około 2”, pierwszy smartfon (HTC Desire Z) 3,7”, kolejny 5” a obecny (Sony Xperia Z3 Dual) 5,2”. Można więc śmiało stwierdzić, że trend powiększania ekranów to na dobrą sprawę nic nowego. Teraz  jednak odbywa się to na masową skalę, a mniejsze smartfony wręcz znikają z rynku. Warto też zastanowić się co skłania ludzi do wyboru urządzenia z dużym ekranem. Obok oczywistego kryterium, czyli wygody codziennej eksploatacji kryją się jednak inne przyczyny, które w dużej mierze są… wywołane przez marketingowców zatrudnianych przez producentów smartfonów:

  • Flagowce tylko z dużym ekranem

Nawet w Polsce coraz więcej osób decyduje się na zakup flagowego urządzenia, gdyż chcą posiadać urządzenia, które nie będzie ich w żaden sposób ograniczało. W tym miejscu pojawia się jednak problem: producenci od kilku lat w swoim portfolio flagowych urządzeń mają tylko takie, z dużymi ekranami. Jedynie firma Sony przed kilku laty wyłamała się z tego zamkniętego koła i wypuściła na rynek flagowy model o kompaktowych rozmiarach, który w stosunku do zwykłego modelu stracił jedynie rozdzielczość ekranu FHD na rzecz HD720p – i wyszło to na dobre bo raz – komu potrzebne na 4,6” 1080p a dwa pozwoliło uzyskać naprawdę dobry czas pracy na baterii.

  • Dobre podzespoły tylko we flagowcach

Tanie smartfony, z oczywistych powodów, zmuszają posiadacza do pewnych kompromisów. Zazwyczaj wydajność takich modeli jest średnia, pamięci RAM za mało do wygodnej pracy z urządzeniem. Nie mówiąc już o kwestii multimediów: w miejsce głośników stereo zazwyczaj otrzymujemy pojedynczy, słaby głośnik, zamiast dobrego ekranu najtańszy TFT o kiepskich kolorach, kątach widzenia. Również aparat w takich smartfonach pozostawia wiele do życzenia.

  • Dobre wykonanie obudowy

Wielu klientom nie zależy aż tak na wydajności, jak na dobrym wykonaniu przyszłego telefonu, z którym chcąc nie chcąc będzie mieć na co dzień kontakt zwykle przez rok, dwa jak nie dłużej. Niestety producenci dbają o dobre wykonanie praktycznie tylko jeśli chodzi o flagowce, a pozostałe modele traktują po macoszemu.

 

Podobnych powodów można znaleźć jeszcze przynajmniej kilkanaście, ja skupiłem się tylko na tych najczęściej się pojawiających. Oczywiście, wiele osób chce urządzenie z dużym ekranem, ich zakup jest w pełni świadomą decyzją wynikającą z różnych oczekiwań. Niestety wiele osób nie ma takiego wyboru – często ich oczekiwania spełniają tylko „phablety”, które kupują, ale wciąż oczekują pojawienia się na rynku podobnych rozwiązań do kompaktowej Xperii Z5. Korzystacie z dużych smartfonów? Decyzja o ich kupnie wynikła z chęci posiadania dużego ekranu?

 

Źródła: własne, raport z androidauthority.com

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Adrian Smorąg