kalendarz

[Sprzed dekady] Premiera Windows Mobile 6.5, Mobilking na skraju bankructwa

3 minuty czytania
Komentarze

Jak co tydzień zbieramy dla was wydarzenia sprzed 10 lat. Tym razem zajmiemy się newsami od 11 do 17 lutego 2009 roku.

Premiera Windows Mobile 6.5

Często uważa się, że Microsoft przespał erę smartfonów i to było przyczyną jego porażki na rynku mobilnym. Jest to kompletna bzdura, Microsoft zajmował się rynkiem mobilnym na długo przed Apple i Google. Dokładnie dekadę temu zadebiutował Windows Mobile 6.5. Była to swego rodzaju odpowiedź na Androida i zmieniające się trendy. Podczas prezentacji Steve Ballmer powiedział, że wkrótce smartfony będą stanowiły połowę wszystkich telefonów komórkowych i z tego powodu wydano WM 6.5. W nowym wydaniu postawiono na uproszczenie obsługi, co było standardem w oprogramowaniu konkurencji. Ponad to wprowadzono nowy odtwarzacz Windows Media Player dostosowany do obsługi palcem, dodano obsługę flasha w przeglądarce Internet Explorer, wprowadzono sklep z aplikacjami i usługę Microsoft My Phone. System miał ostatecznie zadebiutować z nowymi urządzeniami HTC, do końca 2009 roku swoje smartfony w WM 6.5 miało zaprezentować także LG. Windows Mobile 6.5 był ostatnim dużym wydaniem tego wyprzedzającego swoje czasy systemu. Jego następcą był kompletnie inny system tj. Windows Phone 7, WM został porzucony przez Microsoft. Warto wspomnieć, że słynny HTC HD2 działał na Windowsie Mobile 6.5.3, gdzie w kwestii wizualnej prezentował się znacznie lepiej od choćby ówczesnego Androida. Gdyby Microsoft kontynuował dostosowywanie Windows Mobile do nowych realiów w postaci coraz popularniejszych dotykowych ekranów pojemnościowych oraz upodobniłby zarządzanie otwartymi aplikacjami do tego z Androida, to być może dzisiejszy rynek mobilny wyglądałby znacznie inaczej.

Mobilking na skraju bankructwa

Mobilking niemal zaraz po zadebiutowaniu po rynku stał się największym polskim operatorem MVNO. Było to poprzedzone agresywną i kontrowersyjną kampanią marketingową, o której było głośno w mediach. Kampania reklamowa wywołała ogromną falę krytyki w kierunku operatora, ale też sprowadziła mu wielu klientów, którzy zainteresowali się atrakcyjna ofertą Mobilking. Około rok po hucznym debiucie okazało się, że Mobilking jest na skraju bankructwa. Stało się jasne, że albo operator znajdzie sobie nowego właściciela, albo przestanie istnieć. Co wpędziło Mobilking w kłopoty? Jednym z powodów prawdopodobnie była kampania reklamowa. Mobilking na reklamę wydał 20 milionów złotych, podczas gdy jego miesięczny dochód wahał się w granicach od 0,5 do 1 miliona. Początkowo Mobilking miał znaleźć nowego właściciela do końca lutego 2009 roku, ostatecznie stało się tak dopiero w maju.

Premiera Samsunga Blue Earth 

W swoim czasie producenci próbowali zdobyć rynek urządzeniami ekologicznymi. Sony Ericsson promował serię Green Hearth, a Samsung stworzył model GT-S7550 Blue Earth. Telefon był w Polsce aktywnie promowany, głównie ze względu na cechę, której nie miały inne urządzenia – panel słoneczny pozwalający na ładowanie baterii. Był to niewypał, panel łatwo było uszkodzić, a w najlepszych warunkach dostarczał on 60 mA. Poza tym telefon został wyposażony w ekologiczny krokomierz, który pokazywał ile CO2 nie wydostało się do atmosfery dzięki temu, że poszliśmy pieszo zamiast pojechać samochodem. W trosce o ekologię telefon sam dobierał niektóre ustawienia, takie jak jasność wyświetlacza.

Zobacz też:

Motyw