Raport: Aplikacje i strony mobilne napędzają sprzedaż w e-sklepach

5 minut czytania
Komentarze

Agencja Praktycy.com przeprowadziła właśnie na zlecenie mGenerator.pl badania dotyczące rynku m-commerce, z którego możemy dowiedzieć się wielu interesujących kwestii na temat tego, jak mobilne strony i aplikacje wpływają na zbyt usług i produktów. Jak się okazuje,  aż 73 proc. właścicieli i menadżerów uważa, że zwiększają one sprzedaż. Wykorzystanie mobilnych aplikacji i stron w e-sklepie to także dobry sposób na jego wypromowanie – tak twierdzi ponad trzy czwarte badanych. Dlaczego warto wprowadzić te rozwiązania już dziś i na co zwrócić uwagę podczas wyboru jednego z nich?

Wg badań przeprowadzonych przez mGenerator.pl, co czwarty sklep internetowy w Polsce posiada stronę mobilną lub dedykowaną aplikację na smartfony. Najpopularniejsze są strony zoptymalizowane dla użycia z wykorzystaniem smartfonów, które posiada 79 proc. sklepów deklarujących stosowanie rozwiązań mobilnych. W tej grupie jedynie 13 proc. ankietowanych ma zarówno mobilną wersję witryny web, jak i aplikację. Najmniejszy odsetek stanowią te wykorzystujące wyłącznie aplikacje mobilne – 8 proc.

0

Jakie korzyści wynikają z wdrożenia mobilnych rozwiązań do swojego biznesu?

Najważniejszy z nich to zwiększenie dostępności sklepu, na które wskazuje zdecydowana większość badanych – 71 proc. Jest to podyktowane chęcią zapewnienia dostępu do oferty sklepu w praktycznie każdych warunkach, np. w drodze do pracy, w przerwie na lunch czy podczas zakupów u konkurencji. Według 65 proc. badanych posiadanie takich rozwiązań wynika z konieczności dostosowania się do wymagań klienta, który już dziś dysponuje niezbędnymi narzędziami, pozwalającymi mu robić zakupy mobilne. Na trzecim miejscu, wśród korzyści wynikających z posiadania aplikacji mobilnych, znalazło się postrzeganie sklepu za bardziej innowacyjny. Te trzy elementy w konsekwencji przełożą się na zwiększenie sprzedaży oraz popularności e-sklepu.

1

 

Co wybrać: mobilna strona, czy aplikacja?

Zdecydowana większość sklepów chcących wyjść naprzeciw oczekiwaniom mobilnych klientów skłania się ku stronom zoptymalizowanym na potrzeby smartfonów i tabletów. Niewielka część z nich korzysta natomiast z obu tych rozwiązań naraz. „Stając przed takim dylematem nie warto iść za większością, lecz przeanalizować własne potrzeby. Stworzenie aplikacji mobilnej jest oczywiście droższe, jednak daje sklepowi większe możliwości wykorzystania potencjału smartfona lub tabletu” – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl.  Dokonując takiego wyboru warto wziąć pod uwagę poniższe zestawienie:

CechaAplikacja mobilnaStrona mobilna
User experience (łatwość obsługi)

***

**

Objętość danych pobieranych każdorazowo z internetu na telefonu użytkownika

*

**

Dostępność na różne platformy

*

***

Interakcja z użytkownikiem, np. tworzenie gier promocyjnych i konkursów, wysyłanie powiadomień push

***

*

Możliwość wykorzystania aparatu fotograficznego, np. na potrzeby kodów QR

***

Brak

Możliwość wykorzystania modułu NFC (komunikacja zbliżeniowa)

***

Brak

Możliwość pobierania danych z innych aplikacji

***

Brak

Koszt wdrożenia

***

*

Koszt wprowadzania zmian w przyszłości

**

*

Krótki czas przygotowania

**

*

Wpływ na pozycjonowanie – SEO

*

***

Porównanie aplikacji i stron mobilnych. mGenerator.pl, IX 2013 r.

Na co zwrócić uwagę tworząc mobilną stronę e-sklepu?

Wyniki badania jasno mówią, że największy ruch w sklepach internetowych wśród urządzeń mobilnych generują smartfony i to na nich najczęściej skupiają się webmasterzy. „Warto jednak pokusić się o stworzenie wersji również dla tabletów, które dzięki dużemu ekranowi dobrze radzą sobie z wyświetlaniem standardowej witryny, gdyż w ich przypadku dla użytkownika problematyczna staje się nawigacja. Strony i serwisy są projektowane głównie z myślą o użytkownikach komputerów, a co za tym idzie nie zakłada się, że ktoś będzie używał do ich obsługi palca zamiast myszki. Dlatego w wersji dla tabletów warto pomyśleć o większych przyciskach czy linkach, które łatwo będzie można nacisnąć palcem” – tłumaczy Piotr Krawiec z mGenerator.pl. Przedstawiciele sklepów internetowych są tego samego zdania, 95 proc. z nich uważa, że należy położyć na to nacisk. Ich zdaniem ważne jest także maksymalne skrócenie czasu ładowania takiej witryny, a co za tym idzie zmniejszenia ilości przesyłanych danych. Tylko co piąty sklep internetowy wskazuje konieczność wprowadzenie wszystkich funkcji dostępnych w standardowej wersji.

2

Jak powinna wyglądać aplikacja mobilna?

Istotną kwestią są systemy operacyjne, które sklepy zainteresowane wprowadzeniem rozwiązań m-commerce chcą wspierać, gdyż dla każdego z nich będą musiały przygotować osobną aplikację. Obecnie dominuje system Android, który ma 75 proc. udziału w rynku według IDC. Tuż za nim znajduje się iOS z 17 proc. „Decydując się na wybór platform oraz mając na uwadze cele sprzedażowe w relacji do kosztu wdrożenia, skoncentrowałbym się właśnie na tych dwóch systemach. Mimo, że system iOS traci na popularności, to korzystają z niego bardziej zamożni klienci, którzy szybciej adaptują nowe trendy, a więc będą chętniej korzystać z zakupów mobilnych” – radzi Piotr Krawiec z mGenerator.pl. W przypadku tabletów warto skupić się przede wszystkim na iPadzie, który ma ponad 80-procentowy udział w rynku oraz Androidzie – ponad 10 proc, według gemiusTraffic.

Wdrażając takie aplikacje warto, podobnie jak w przypadku smartfonów, skupić się na użyteczności. Według 53 proc. badanych, konieczne będzie również zadbanie o jak najmniejszy rozmiar aplikacji. To przełoży się na szybkość instalacji oraz mniejsze zużycie danych, w przypadku gdy użytkownik dysponuje jedynie połączeniem komórkowym lub nie jest w danym momencie w zasięgu Wi-Fi. Równie ważne jest także zapewnienie szybkości i niezawodności działania aplikacji. Jedynie co czwarty badany twierdzi, że należy w niej zawrzeć wszystkie funkcje dostępne na standardowej stronie.

3

Powyższy tekst przedstawia wybrane informacje pochodzące z raportu „M-commerce w praktyce 2013” przygotowanego przez mGenerator.pl. Pełną wersję znaleźć można na stronie mgenerator.pl oraz praktycy.com.

Źródło: wiadomość prasowa

Motyw