Apple wielkim wygranym okresu świątecznego? Nie do końca

Mariusz Nowak Artykuły 2017-12-27

Sezon świąteczny to zwykle najlepszy okres dla producentów sprzętu elektronicznego. Szał zakupów i obdarowywania prezentami trwa wtedy w najlepsze. Szczególnym powodzeniem cieszą się rynkowe nowości. Jak co roku Apple jest bardzo dobrze przygotowane na ten gorący okres. iPhone’y 8, 8 Plus oraz X powinny być hitami. Poszukiwanymi produktami są zwykle też iPady. Wiosną tego roku zadebiutował 9,7-calowy iPad, a w czerwcu nowe wersje iPadów Pro.

Które urządzenia były najbardziej popularne?

iPhone’y i iPady ponownie zostały najpopularniejszymi prezentami technologicznymi tegorocznego okresu świątecznego, w ujęciu sumarycznym. Dane te zostały udostępnione przez firmę analityczną Flurry, należącą do Yahoo. W tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia wzięto pod uwagę wszystkie aktywowane wtedy smartfony i tablety. Na tej podstawie możemy zobaczyć, które cieszyły się największym powodzeniem.

Apple na czele stawki…

44% nowych aktywacji to urządzenia amerykańskiego giganta. Na drugim miejscu znajduje się Samsung z udziałem 26%. Na kolejnych pozycjach mamy Huawei, Xiaomi, LG, OPPO oraz Vivo. Każda z tych spółek odpowiada za od 2% do 5% aktywacji. Wartości te są prawie identyczne jak w roku 2016. W tamtym okresie Apple również odnotowało najlepszy wynik – 44%. Samsung wykroił dla siebie 21% aktywacji. Koreańska firma dominuje na rynku smartfonów w ujęciu całego roku. Jednak w okresie Bożego Narodzenia skuteczność Apple jest dużo większa, a urządzenia Amerykanów cieszyły się dużo wyższym powodzeniem. Mimo wszystko Samsung poprawił swoje wyniki o 5%. Wpływ na to mógł mieć zarówno sukces Samsunga Galaxy S8, jak i wprowadzenie na rynek Galaxy Note8. Rok temu poprzez aferę związaną z Note7, powstała pewna luka w ofercie tego producenta.

…i poprzednie wersje iPhone’ów

Najciekawsze jest to, że to starsze smartfony Apple odpowiadają za największą liczbę nowych aktywacji. Na czele prezentowego podium znajduje się flagowiec z roku 2016, czyli iPhone 7. Jego wynik to 15,1% aktywacji. Zaraz za nim znajduje się 3 letni iPhone 6, z wynikiem o 0,2% mniejszym. Na trzecim miejscu pojawił się topowy model z tego roku – iPhone X. Różnice procentowe między telefonami są niewielkie. iPhone 8 był odpowiedzialny za 8,1% aktywacji, a iPhone 8 Plus za 8,7%. Warto wziąć pod uwagę, że Flurry badało ogólnoświatowe aktywacje. Dlatego popularne są zarówno starsze, jak i nowsze urządzenia. W oficjalnej ofercie Apple próżno szukać iPhone’a 6. Jednak to niedrogie urządzenie cały czas jest produkowane i znajduje się w ofercie wielu sprzedawców.

Wielka niespodzianka na koniec

Pomimo informacji o wielu wadach Google Pixela oraz wersji XL, obydwa modele cieszyły się zaskakująco dużym powodzeniem w podczas świątecznego weekendu. Najnowsze smartfony Google wyprzedziły zarówno iPhone’a X, jak i Samsunga Galaxy Note8. Pixel 2 zanotował 38,61% aktywacji, a model XL – 31,41%. Dopiero na trzecim miejscu znalazł się iPhone X, osiągając 28,72%.  Co ciekawe dalej znajdują się same urządzenia Apple: iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPad Pro 12,9, iPad, iPad Pro 10,5. Za nimi pojawia się Galaxy Note8 oraz Galaxy S8.

Źródło: phonearena, flurry