Osoba dotyka holograficznego interfejsu przedstawiającego robota z napisem "AI".

Powstał chatbot AI, który przewidzi co dalej z twoim życiem

3 minuty czytania
Komentarze

Niektórzy przyzwyczaili się już, że Chatbot AI jest w stanie odnaleźć informacje w internecie i podać do nich linki, streścić długi fragment tekstu lub odpowiadać na pytania z różnych dziedzin. Okazuje się jednak, że tego typu narzędzie może być również pomocne w radzeniu sobie z niepokojem i lękiem, a przynajmniej jest na to niemała szansa. Pokazują to prace naukowców z Massachusetts Institute of Technology.

Chatbot AI, który pokaże użytkownikowi wizję jego przyszłości

Osoba korzystająca z laptopa z AI, nad klawiaturą wyświetlany jest hologram z symbolami sztucznej inteligencji, w tym głowa z trybikami.
Fot. amperespy44 / Shutterstock

Szybkie tempo życia, stres związany z pracą lub studiami, a także niestabilność sytuacji na świecie (pandemia, konflikty zbrojne w stosunkowo bliskiej odległości) – to wszystko sprzyja odczuciom związanym z lękiem i niepokojem. Mierzą się z nimi nie tylko osoby starsze, ale także młodzi dorośli. Pojawił się nawet termin „kryzysu ćwierćwiecza” określający osoby w wieku ok. 25 lat.

Ludzie mogą czuć się zagubieni, uwięzieni – osobiście i/lub zawodowo – i pozbawieni inspiracji podczas kryzysu ćwierci wieku. Chociaż mówi się, że to jeden z najlepszych okresów w naszym życiu, to istnieje ogromna presja na ludzi w tym wieku, a sam etap życia obfituje w specyficzne dla tego okresu zmagania.

Rachel Needle, psycholog cytowana przez poradnikzdrowie.pl

Czy technologia może pomagać w radzeniu sobie z takimi wyzwaniami? Wydaje się, że tak, a przynajmniej podejmowane są próby sprawienia, by tak się stało. Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology stworzyli narzędzie, które ma pomóc osobom w wieku od 18 do 30 lat. To chatbot AI korzystający z możliwości modelu GPT-3.5.

chatbot AI - Czterech animowanych robotów o wyglądzie antropomorficznym siedzących przy biurkach i korzystających z laptopów, z oznaczeniem "AI" na ich tułowiach i na ekranach laptopów; tło jest jednolite, szare.
Fot. Mohamed Nohassi / Unsplash

Użytkownik odpowiada na szereg pytań związanych ze swoją sytuacją życiową, a także przesyła swoje zdjęcie. Fotografia jest cyfrowo postarzana, by pokazać, jak dana osoba może wyglądać w wieku 60 lat. Chatbot AI generuje również spójną historię związaną z życiem danej osoby w przyszłości. Użytkownik ma zyskiwać możliwość lepszego wyobrażenia sobie, jak będzie wyglądała dalsza część jego życia.

Jak twierdzi Ivo Vlaev, profesor zajmującymi się naukami behawioralnymi, trudność w wyobrażeniu sobie swojego „przyszłego ja” może skutkować tym, że dana osoba wybiera natychmiastowe nagrody, zamiast długoterminowych korzyści. Chatbot AI ma za zadanie uczynić wizję przyszłości bardziej realną. Dzięki temu użytkownik mógłby lepiej radzić sobie z niepokojem dotyczącym dalszej części życia oraz podejmować bardziej trafne decyzje.

Obiecujące wyniki badania

Ludzka twarz z elektronicznymi obwodami na tle mapy świata utworzonej z cyfr binarnych.
Fot. Gerd Altmann / Pixabay

Przeprowadzono już wstępne badanie, w którym wzięły udział 344 osoby w wieku od 18 do 30 lat. Okazało się, że uczestnicy po „spotkaniu się” w formie wirtualnej z samym sobą z przyszłości zgłaszali zmniejszenie lęku i niższy poziom negatywnych emocji. Czuli także większy związek ze swoją przyszłością.

Jeśli interesuje was więcej tematów, w których nauka łączy się z technologią, zajrzyjcie do naszego tekstu o Teleskopie Webba. To prawdziwe kompendium wiedzy o najważniejszym teleskopie w historii.

Przeczytałeś wszystko? To wspaniale! Dziękujemy! Teraz prosimy cię o poświęcenie jeszcze 10 sekund na wypełnienie krótkiej ankiety. Twoja pomoc jest dla nas nieoceniona, ponieważ sprawdzamy preferencje Polaków w zakresie pracy z domu.

Źródło: techtimes.com, poradnikzdrowie.pl. Zdjęcie otwierające: VPLAB / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw