Mężczyzna podłączający ładowarkę do samochodu elektrycznego.
LINKI AFILIACYJNE

1 na 4 Polaków chciałby jeździć elektrykiem. Nowy raport pokazuje, że marzymy o EV

3 minuty czytania
Komentarze

Wygląda na to, że mniej więcej co czwarty Polak chciałby jeździć elektrykiem. Tak przynajmniej wynika z nowego raportu Barometr Nowej Mobilności 2024 przygotowanego przez PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności).

Można z niego wyciągnąć całkiem interesujące wnioski, a jednym z nich jest to, że chcielibyśmy jeździć samochodami elektrycznymi, a z roku na rok deklaruje to coraz więcej osób.

Raport pokazuje, że Polacy chcą elektryków

Raport pokazujący jakie pojazdy elektryczne chcieliby kupować Polacy. Wykres przedstawiający rozważania nad rodzajem napędu w planowanych do zakupu samochodach w latach 2017-2023.
Fot. PSNM / zrzut ekranu

Patrząc na poprzednie lata i wyniki przedstawione w raporcie widać, że zainteresowanie samochodami elektrycznymi szybko rośnie. W 2020 roku taką chęć przedstawiało zaledwie 7% ankietowanych, a od tego czasu ta wartość systematycznie rosła (12% w 2021 r., 15% w 2022 r., 23% w 2023 r.).

Dziś to więc niemal jedna czwarta wszystkich przebadanych osób, więc zainteresowanie pojazdami elektrycznymi faktycznie jest coraz większe.

Na podstawie „Barometru”, aby większość Polaków realnie rozważyła zakup samochodu elektrycznego, średni koszt zakupu EV powinien zostać obniżony o ok. 23%. To wartość mniejsza o 3 punkty procentowe względem roku ubiegłego.

To ważny sygnał dla producentów i administracji rządowej. Kluczowe znaczenie ma kontynuowanie działań na rzecz obniżania cen samochodów elektrycznych, aby uczynić je bardziej dostępnymi dla szerszego grona odbiorców.

Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM, informacja prasowa

Dalsza część materiału znajduje się pod wideo

Co przemawia na korzyść samochodów elektrycznych?

Co w największym stopniu zachęca Cię do rozważenia zakupu samochodu elektrycznego? 56% – Niższe koszty eksploatacji (paliwo vs. energia elektryczna), 40% – Świadomość ekologiczna, 39% – Walory techniczne, 36% – Możliwość uzyskania dopłaty do zakupu, 30% – Możliwość korzystania z przywilejów, 29% – Obawa o dostępność paliw w najbliższej przyszłości, 21% – Kwestie wizualne / wizerunkowe.
Wyniki raportu w kwestii związanej z niechęcią do pojazdów elektrycznych. Fot. PSNM / zrzut ekranu

W badaniu zapytano także, co sprawia, że ludzie chcieliby jeździć samochodami elektrycznymi. Na pierwszym miejscu wymieniano oszczędność w kwestii związanej z paliwem, ale wysoko znalazły się także kwestie dopłat do samego zakupu. W końcu np. Tesla do tanich nie należy.

  • Niższe koszty eksploatacji – 56%
  • Świadomość ekologiczna – 40%
  • Walory techniczne – 39%
  • Możliwość uzyskania dopłaty do zakupu – 36%
  • Możliwość korzystania z przywilejów – 30%
  • Obawa o dostępność paliw w najbliższej przyszłości – 29%
  • Kwestie wizualne/wizerunkowe – 21%
Wykres przedstawiający powody, dla których respondenci prawdopodobnie nie zdecydują się na zakup samochodu elektrycznego.
Powody, dla których nie chcemy kupować samochodów elektrycznych. Fot. PSNM / zrzut ekranu

Nie jest jednak też tak różowo, jak można się było spodziewać. Raport podejmuje także kwestie obaw związanych z samochodami elektrycznymi. Najczęściej wymieniana jest zbyt wysoka cena (32%), zbyt wolne tempo rozbudowy infrastruktury ładowania (21%) czy też brak możliwości ładowania w domu (15%).

Polacy nie są też przekonani do samochodów elektrycznych z powodu niewielkich zasięgów i pojemności akumulatorów. Ich poprawy życzyłoby sobie aż 43% przebadanych.

Przeczytałeś wszystko? To wspaniale! Dziękujemy! Teraz prosimy cię o poświęcenie jeszcze 10 sekund na wypełnienie krótkiej ankiety. Twoja pomoc jest dla nas nieoceniona, ponieważ sprawdzamy preferencje Polaków w zakresie pracy z domu.

Źródło: PNSM. Zdjęcie otwierające: Owlie Productions / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw