Kiedy chcemy nadać lub odebrać przesyłkę, możemy czekać na kuriera lub udać się do takich obiektów, jak Paczkomat lub PaczkoPunkt. Wyjaśniamy, jaka jest różnica pomiędzy nimi i w jaki sposób z nich korzystać. Podpowiadamy również, gdzie można sprawdzić ich lokalizacje.
Spis treści
Paczkomat a PaczkoPunkt. Oto czym się różnią
Paczkomat i PaczkoPunkt mają zbliżone nazwy i funkcje, ale jednak różnią się od siebie w paru podstawowych kwestiach. Jakich? Oto podobieństwa i różnice.
Paczkomat
Paczkomat to automat paczkowy InPostu, w którym można nadawać i odbierać przesyłki. Tego typu maszyny są ustawiane głównie w pobliżu marketów, galerii handlowych oraz w innych, łatwo dostępnych lokalizacjach.
Żeby otworzyć skrytkę, przy odbiorze podaje się swój numer telefonu i kod odbioru, a przy nadaniu należy wpisać kod nadania. Łatwiej mają posiadacze aplikacji InPost, którzy mogą otwierać skrytki zdalnie, używając do tego swojego smartfona do 2000 zł lub innego telefonu z Androidem lub iOS-em.
Ogromną zaletą Paczkomatów jest możliwość odbioru przesyłki przez całą dobę. Nie trzeba czekać na kuriera i nawet osoby dysponujące bardzo małą ilością czasu mogą odebrać paczkę np. przy okazji zakupów. Wadą tej metody dostawy są natomiast ograniczenia związane z gabarytami przesyłki. Wymiary paczki nie mogą przekraczać 41 x 38 x 64 cm, więc niektórych przedmiotów do automatu paczkowego InPostu nie zamówimy.
Paczkopunkt
PaczkoPunkt również jest obiektem, w którym można odbierać i nadawać paczki, których dostarczeniem zajmuje się InPost. To miejsce nie ma jednak formy automatu paczkowego, tylko tradycyjnego lokalu handlowego lub usługowego.
Funkcję PaczkoPunktu mogą pełnić m.in. kioski, sklepy spożywcze oraz punkty obsługi przesyłek współpracujące z wieloma różnymi firmami kurierskimi. Dzięki opisywanym punktom współpracującym z InPostem można odbierać przesyłki także w okolicach, w których nie powstał dotąd automat przesyłkowy.
Przeszkodą mogły być np. warunki z infrastrukturą lub niewystarczające zapotrzebowanie ze strony mieszkańców. Właściciel lokalu handlowego lub usługowego istniejącego już wcześniej w danym miejscu może zacząć przyjmować i wydawać przesyłki obsługiwane przez InPost.
W przypadku automatów paczkowych InPostu normą jest, że są one czynne całodobowo, jednak jeśli chodzi o alternatywne punkty odbioru, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Przesyłki można nadawać i odbierać jedynie w standardowych godzinach otwarcia danego sklepu lub innego lokalu.
W zamian dostajemy dłuższy termin na odebranie paczek „Kurier InPost”, „Allegro Kurier24 InPost” oraz „Allegro miniKurier24 InPost”. Wynosi on trzy dni, podczas gdy na wyjęcie przesyłki z Paczkomatu jest 48 godzin.
Od czego zależy, gdzie trafi moja przesyłka?
To, gdzie finalnie trafi nasza paczka, zależy głównie od decyzji nadawcy, a także oczywiście naszej, jeśli np. zamawiamy coś przez internet. Podczas procesu nadawania przesyłki można bowiem wybrać konkretny obiekt, z którego ma zostać odebrana paczka.
Są jednak pewne wyjątkowe sytuacje, w których przesyłka trafi do PaczkoPunktu, nawet jeśli odbiorca ani nadawca tego nie przewidywali. Stanie się tak np. wtedy, gdy zamówimy paczkę do Paczkomatu, ale maszyna będzie przepełniona lub uszkodzona. Wtedy kurier dostarczy przesyłkę do tradycyjnego punktu znajdującego się do 2 km w linii prostej od wybranego wcześniej Paczkomatu.
Paczka czeka w danym Punkcie przez jeden dzień kalendarzowy. Jeśli nie zdążysz jej odebrać, po czasie magazynowania (jeden dzień kalendarzowy), wróci ona do wybranego przez Ciebie pierwotnie automatu Paczkomat. Wówczas bez problemu odbierzesz ją z maszyny.
strona InPost
Paczka może trafić do tradycyjnego punktu odbioru również wtedy, gdy została tam przekierowana już po nadaniu oraz kiedy miała pierwotnie zostać dostarczona do domu, ale kurier nie zastał nikogo pod wskazanym adresem.
Jak sprawdzić, gdzie jest najbliższy Paczkomat lub punkt odbioru?
Sprawdzenie lokalizacji omawianych obiektów nie jest specjalnie skomplikowane. Na stronie InPostu znajduje się aktualna mapa Paczkomatów i PaczkoPunktów.
Można wyszukiwać same automaty paczkowe, wyłącznie punkty odbioru paczek lub wszystkie obiekty jednocześnie. Po kliknięciu danego obiektu wyświetlą się godziny jego otwarcia i dokładny adres. W razie potrzeby możemy także sprawdzić więcej szczegółów.
Jak nadać przesyłkę w Paczkomacie lub PaczkoPunkcie?
Wyjaśniliśmy już, czym się różnią Paczkomaty od PaczkoPunktów, jakie są ich mocne i słabe strony oraz jak sprawdzić, gdzie są zlokalizowane te obiekty. Pozostaje kwestia nadawania i odbierania przesyłek. Poniżej znajdziecie dokładne instrukcje.
Jak nadać paczkę z etykietą?
- Wchodzimy na stronę InPost Szybkie Nadania;
- Wypełniamy formularz (sposób dostawy, rozmiar paczki, adresy);
- Opłacamy usługę;
- Generujemy etykietę, drukujemy ją i naklejamy na paczkę;
- Umieszczamy przesyłkę w dowolnym Paczkomacie lub PaczkoPunkcie.
Jak nadać paczkę bez etykiety?
- Otwieramy aplikację InPost Mobile i wybieramy opcję „Nadaj”;
- Wypełniamy formularz (sposób dostawy, rozmiar paczki, adresy);
- Opłacamy usługę;
- Zanosimy paczkę do dowolnego automatu paczkowego InPostu lub punktu obsługującego przesyłki współpracującego z tą firmą.
Jak odebrać paczkę z Paczkomatu?
- Czekamy na powiadomienie o dostarczeniu przesyłki do maszyny;
- Idziemy do automatu paczkowego InPostu i otwieramy skrytkę zdalnie, z poziomu aplikacji InPost Mobile lub skanując kod QR z aplikacji albo podając swój numer telefonu i kod odbioru przy ekranie automatu;
- Wyjmujemy paczkę.
Chcąc odebrać przesyłkę z tradycyjnego punktu, po prostu udajemy się do wyznaczonego obiektu i podajemy numer telefonu oraz kod odbioru.
W tym tekście skupiliśmy się na usługach InPostu, ale podobnymi rozwiązaniami dysponują także inne podmioty i nic nie stoi na przeszkodzie, by z nich skorzystać, jeśli bardziej wam odpowiadają. Przykładem mogą być choćby automaty Allegro One Box, o których dowiecie się więcej z podlinkowanego tekstu.
Źródło: InPost, opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: 1000 Words / Shutterstock
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.