Telefon komórkowy z logo Google AI na ekranie, leżący na klawiaturze laptopa.
LINKI AFILIACYJNE

Google ulepsza wyszukiwarkę AI. Wcześniej polecała jedzenie pizzy z klejem

3 minuty czytania
Komentarze

W połowie maja 2024 r., Google udostępniło użytkownikom w USA coś takiego jak AI Overview. Dzięki chatbotom wykorzystującym sztuczną inteligencję funkcja ta miała podsumowywać wyniki wyszukiwania tak, aby szukający od razu otrzymał gotową odpowiedź na zapytanie, bez potrzeby „kopania” w internecie. Niestety, nie potrzeba było wiele czasu, aby wyszukiwarka zaczęła doradzać klej jako świetny składnik na pizzy. Na szczęście firma wprowadziła już pierwsze poprawki i wyjaśnia, co właściwie się stało.

Co zepsuło się podczas pierwszych dni funkcjonowania nowej wyszukiwarki Google?

Wynik wyszukiwania Google "cheese not sticking to pizza" z fragmentem tekstu sugerującym dodanie nietoksycznego kleju do sosu.
Zapytanie związane z tym, że ser nie trzyma się na pizzy. Sugestią jest… dodanie 1/8 szklanki nietoksycznego kleju. Fot. @neonmantweets__ / X

Tu trzeba uczciwie powiedzieć, że Google nie pozostało głuche na pośmiewisko, jakie wywołują m.in. powyższe wyniki wyszukiwania. Choć lepszym słowem będzie tu niebezpieczeństwo, gdyż niektóre odpowiedzi wprost zachęcały do zachowań narażających ludzkie życie.

Oto co na temat niefortunnych wyników wyszukiwania powiedziano w ramach aktualizacji firmowego blogu.

Przed uruchomieniem AI Overview przeprowadziliśmy dokładne, wewnętrzne testy. […] Nic jednak nie zastąpi testów wykonanych przez miliony użytkowników, którzy korzystają z funkcji na wielu nowych zapytaniach. Zauważyliśmy również ogrom bezsensownych zapytań, które wydają się skierowane na generowanie błędnych wyników.

Osobnym problemem jest spora liczba fałszywych zrzutów ekranu, które są szeroko rozpowszechniane. Niektóre z tych fałszywych wyników są oczywiste i absurdalne. Inne sugerowały, że nasze odpowiedzi zawierały niebezpieczne informacje na temat takich tematów jak pozostawianie psów w samochodach, palenie podczas ciąży czy depresji. Tak AI Overview nigdy nie działało. Zachęcamy więc każdego, kto natknie się na te zrzuty ekranu, aby samodzielnie przeprowadził wyszukiwanie w celu weryfikacji.

Lisa Reid, VP, Head of Google Search

Z jednej strony fejki, z drugiej absurdy internetu

Wraz z premierą AI Overview, wzrosła m.in. popularność wyszukania „ile skał powinienem jeść”. Fot. Google Trends / zrzut ekranu

Choć fałszywe zrzuty ekranu mogłyby być łatwą wymówką, Google potwierdza, że niektóre wyniki z AI Overview niepotrzebnie opierały się o wypowiedzi trolli internetowych. Przykładowo, odpowiedź o kleju na pizzy pochodzi z 11-letniego już wątku na Reddicie.

Firma nie zamierza jednak narażać klientów z USA na niebezpieczeństwo, proponując następujące poprawki do AI Overview:

  • lepsze mechanizmy wykrywania bezsensownych zapytań, które nie powinny wyświetlać przeglądu AI, ograniczenie włączania treści satyrycznych i humorystycznych do wyników;
  • aktualizacja systemów ograniczająca wykorzystanie treści generowanych przez użytkowników w odpowiedziach, redukując ryzyko porad wprowadzających w błąd;
  • ograniczenie uruchamiania AI Overview w newralgicznych zapytaniach. Na przykład, Google próbuje nie wyświetlać AI Overview dla trudnych tematów newsowych, gdzie świeżość i chronologia faktów są ważne.

Czy sądzicie, że takie poprawki wystarczą, aby AI Overview nie było pośmiewiskiem dla firmy z Mountain View? Jak to mówią, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. A jeśli chcecie usprawnić swoje wyszukiwanie w Polsce, sprawdźcie jak wyłączyć filtr SafeSearch.

Zbieramy dane od naszych czytelników, aby lepiej zrozumieć ich poglądy na wynagrodzenia programistów. Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Poświęć 10 sekund, aby odpowiedzieć na poniższe pytanie.

Zdjęcie otwierające: rafapress / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw