Fotoradary na autostradzie z samochodami oznaczonymi w prostokątach w tle.
LINKI AFILIACYJNE

Fotoradary już korzystają z AI. Jeden z nich wystawił 300 mandatów w 3 dni

2 minuty czytania
Komentarze

Fotoradary przez lata działały w dość klasyczny sposób, wykrywając jedynie nadmierną prędkość pojazdu. Teraz jednak urządzenia są coraz częściej wzbogacone o sztuczną inteligencję i wzory złych zachowań na drodze, za które kierowcy powinni być karani. Ci są pełni obaw, ale brutalna prawda jest taka, że sprzęt pomoże policjantom, i to bardzo.

Co potrafią wykryć fotoradary ze sztuczną inteligencją?

Żółty fotoradar na poboczu drogi z samochodami przejeżdżającymi w tle.
TraffiStar SR390 może nie korzysta jeszcze z AI, ale już jest postrachem polskich piratów drogowych. Fot. Lifor / materiały prasowe

Jak przypomina brytyjski portal RAC, fotoradary udoskonalone o sztuczną inteligencję, opracowane przez firmę Acusensus potrafią zidentyfikować znacznie więcej niż niedozwoloną prędkość pojazdu. Urządzenie rozpoznaje korzystanie z telefonu w czasie prowadzenia samochodu, a także niezapięte pasy lub ręce oderwane od kierownicy.

W Polscepiraci powinni się bać debiutującego na lokalnych drogach TraffiStar SR390. Niemiecki fotoradar monitoruje do 6 pasów jednocześnie, wykrywa używanie telefonu, niezapięte pasy lub właśnie przejazd na czerwonym świetle. Najnowsze fotoradary w Polsce staną tam, gdzie popełniano statystycznie najwięcej wykroczeń. Mądrze!

Efekt? Więcej zarejestrowanych wykroczeń i przyznanych mandatów

Kierowca w białej koszuli trzymający telefon na kolanach, widok z góry wnętrza samochodu. Zdjęcie z fotoradaru
Fot. Acusensus / materiały prasowe

Urządzenie umieszczone na drodze A30 w Wielkiej Brytanii, tylko w 3 dni swojego działania zarejestrowało ok. 300 wykroczeń, w tym 117 przypadków korzystania ze smartfonów podczas jazdy i ok. 180 sytuacji, gdy pasy bezpieczeństwa nie były zapięte.

Dlatego też najlepiej przed wyjazdem telefon schować, a w sytuacji nagłego połączenia, zjechać bezpiecznie na pobocze i tak przeprowadzić rozmowę. W FAQ firmy Acusensus czytamy też, że fotoradary nie przechowują zdjęć na stałe, a 95% wykonanych fotografii nigdy nie jest oglądane przez człowieka.

Tutaj jest niezwykle ważnym, aby ukarany kierowca mógł się następnie odwołać od decyzji podjętej przez sztuczną inteligencję. Na szczęście w Unii Europejskiej gwarantuje to niedawno przyjęty AI Act, będący jedną z pierwszych takich regulacji na świecie.

Zdjęcie otwierające: FOTOGRIN / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw