W 2024 roku system pomiaru prędkości w Polsce przejdzie niemałą metamorfozę. Już teraz pojawiają się nie tylko nowe fotoradary, ale także bardziej efektywne urządzenia monitorujące skrzyżowania i przejazdy kolejowe. Czy jest się czego bać? Zasada jest prosta – jeśli nie należymy do grupy piratów drogowych i przestrzegamy przepisów, nie ma powodów do obaw.
Nowe fotoradary na polskich drogach – Spis treści
Modyfikacje w nadzorze ruchu drogowego i nowe fotoradary
W 2024 roku czekają nas duże zmiany w systemie monitorowania prędkości. Nowe fotoradary mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i skuteczniejsze egzekwowanie przepisów ruchu drogowego. Jak podaje Polsat News, w 2024 roku do systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) dołączyło 247 nowych fotoradarów, 39 systemów odcinkowego pomiaru prędkości oraz 24 systemy monitorujące skrzyżowania i przejazdy kolejowe. Modernizacja objęła także 33 nieoznakowane radiowozy.
Nowoczesne urządzenia, takie jak Mesta Fusion RN, MultaRadar CD oraz niemiecki TraffiStar SR390, zastąpiły starsze modele, oferując zaawansowane funkcje. Nowe fotoradary mogą śledzić prędkość na kilku pasach ruchu jednocześnie, automatycznie odczytywać numery rejestracyjne oraz identyfikować rodzaj pojazdu.
Kierowcy mogą zapoznać się z aktualizowanymi mapami radarów na serwisach online, w tym na stronie CANARD. Warto zwrócić jednak uwagę, że podany spis CANARD jest jedynie poglądowy i nie jest dokumentem urzędowym.
Pogromca piratów drogowych: TraffiStar SR390
Nowy fotoradar to m.in. TraffiStar SR390 – stosunkowo niewielkie urządzenie, które będzie jeszcze efektywnie wyłapywało wszystkich kierowców, którym nie po drodze z przepisami. Sprzęt może jednocześnie monitorować do sześciu pasów ruchu, wykrywać przekraczanie trasy na czerwonym świetle oraz rejestrować różne niedozwolone incydenty, takie jak rozmowa przez telefon czy jazda bez zapiętych pasów.
W porównaniu do swoich poprzedników TraffiStar SR390 oferuje szereg ulepszeń. Przede wszystkim, zastosowanie bardziej zaawansowanych sensorów i algorytmów analizy danych pozwala na dokładniejsze i szybsze przetwarzanie informacji. Urządzenie jest również bardziej kompaktowe i łatwiejsze w instalacji, co umożliwia jego szybkie wdrożenie na nowych lokalizacjach. Kolejnym usprawnieniem jest lepsza integracja z systemami zarządzania ruchem drogowym oraz bazami danych.
A dla fanów motoryzacji mamy pewną ciekawostkę – w innym naszym artykule przeczytacie o najdroższym samochodzie świata.
Źródło: Polsat News, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Lifor / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.