Napis i logo PKO Bank Polski na budynku.

Voiceboty zamiast konsultantów. Klienci PKO BP coraz częściej rozmawiają nie z człowiekiem, a z AI

3 minuty czytania
Komentarze

Voiceboty stopniowo stają się coraz popularniejsze, co widać na przykładzie PKO BP. Klienci tego banku uczestniczyli w tylu rozmowach ze sztuczną inteligencją, że można je liczyć w dziesiątkach milionów. Dla PKO to powód do satysfakcji, choć tak naprawdę nie wiemy, czy poszczególne osoby były zadowolone z połączenia z botem, czy liczyły raczej na pomoc człowieka.

Voiceboty w PKO BP i ich popularność

słuchawki telefon voiceboty
Fot. Kunakorn Rassadornyindee / GettyImages

W PKO BP działa aktualnie 17 botów, które mają odciążać pracowników w wykonywaniu powtarzalnych zadań. Voiceboty obsługują klientów na infolinii, przypominają o spłacie zaległości, a także przeprowadzają ankiety.

Klienci najczęściej kontaktują się z botem, który prosi o informację, w jakiej sprawie dzwoni dana osoba. Następnie bot przekierowuje dzwoniącego do odpowiedniego konsultanta. Takie rozwiązanie zastępuje znane niemal każdemu interaktywne menu głosowe („jeżeli dzwonisz w sprawie X, wciśnij 1. Jeżeli dzwonisz w sprawie Y, wciśnij 2”). Wspomniany voicebot rozmawia na ponad 150 różnych tematów.

Z ogromną satysfakcją obserwujemy szybki wzrost liczby rozmów naszych botów z klientami. Chcemy, aby klienci byli zadowoleni z tego sposobu kontaktu z bankiem, dlatego stale rozwijamy boty i uczymy je nowych rzeczy. Mamy ambitne plany i widzimy wielki potencjał dalszego rozwoju, a 40 milionów przeprowadzonych rozmów jest najlepszym dowodem naszego zaangażowania i świetną motywacją, aby dalej działać.

Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim

Asystent głosowy w aplikacji banku

siedziba PKO BP
Fot. PKO BP / materiały prasowe

Voiceboty na infolinii to nie wszystko, bo klienci PKO BP rozmawiają z AI także w aplikacji mobilnej banku. Takich konwersacji od uruchomienia usługi było 11 milionów. Według PKO na początku asystent rozumiał 70 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym, obecnie takich tematów ma być już 330.

Z pomocą asystenta można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie.

Komunikat PKO BP

Dalsza część materiału znajduje się pod wideo

Użytkownicy IKO mogą zlecić asystentowi m.in. analizę swoich wydatków. Można np. zapytać  „Ile wydaję na żywność?”, „Ile wydaję na ubrania?”, co asystent powinien odpowiednio zinterpretować.

Jeśli ciekawi was, jak Polacy oceniają aplikacje bankowe, możecie poznać odpowiedź, czytając podlinkowany tekst. Na naszym portalu znajdziecie też m.in. ranking najlepszych smartfonów, które poradzą sobie nie tylko z obsługą takich programów, ale także ze znacznie bardziej wymagającymi zadaniami.

Czy interesuje cię temat wynagrodzeń programistów? Wypełnij krótką ankietę (zajmie Ci to tylko 10 sekund!), aby podzielić się z nami swoją opinią. Twoje odpowiedzi pomogą nam kształtować przyszłe treści na ten temat.

Źródło: PKO BP/informacja prasowa. Zdjęcie otwierające: Alliance Images / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw