generatywna sztuczna inteligencja Osoba korzystająca z laptopa z hologramem przedstawiającym litery "AI", ikony chatu i wskaźnik procentowy.
LINKI AFILIACYJNE

AI zmienia układ sił. Co piąty pracownik boi się, że straci pracę

4 minuty czytania
Komentarze

Wygląda na to, że AI, czyli sztuczna inteligencja, odciska coraz większe piętno na rynku pracy. Z raportu przygotowanego przez SD Worx wynika, że co piąty pracownik obawia się tego, że AI zabierze mu pracę. Nie jest to więc problem jednostkowy, a, szczególnie że w badaniu wzięło udział ponad 5000 firm i zapytano 18 000 osób o ich zdanie.

Pracownicy boją się, że AI zabierze im pracę

Osoba korzystająca z laptopa z holograficznymi obrazami technologii AI i czatu.
Fot. Owlie Productions / Shutterstock

SD Worx, czyli jeden z przodujących europejskich dostawców usług HR, przygotował raport, który dość jednoznacznie pokazuje, że rynek pracy mocno się zmienił przez sztuczną inteligencję. W rozwiązania AI zainwestowała już co trzecia europejska firma, a Polska na ich tle wygląda naprawdę obiecująco. Według badań aż 42 procent firm z naszego kraju inwestuje w rozwiązania AI w środowisku pracy. Wyprzedzamy tym samym Rumunię (40  proc.), Włochy (36 proc.) czy Finlandię (25 proc.). Jednocześnie wprowadzenie sztucznej inteligencji ma być ważnym elementem dla pracodawców, ale ci za istotniejsze uważają dobre samopoczucie członków zespołu, utrzymanie pracowników oraz elastyczne formy pracy.

Mężczyzna używający laptopa z holograficznymi elementami graficznymi symbolizującymi sztuczną inteligencję (AI) na pierwszym planie.
Fot. VideoFlow / Shutterstock

Jednak sami pracownicy mogą mieć na temat AI zupełnie odmienne zdanie. Jeden na pięciu ankietowanych przyznaje, że obawia się, że AI przejmie jego zadania w pracy lub nawet go jej pozbawi. Nie zmienia to jednak tego, że według badania SD Worx, obecnie co szósty pracownik wykorzystuje już sztuczną inteligencję do swojej pracy i to regularnie. 73 procent uważa też, że AI w pracy wpływa pozytywnie na jego obowiązki i poprawia samą produktywność. Wśród dyrektorów ds. HR jedynie 29 proc. przypuszcza, że AI przyczyni się do likwidacji niektórych stanowisk pracy.

Mówiąc o sztucznej inteligencji warto mieć na uwadze, że tak naprawdę jest z nami od dawna – to każde rozwiązanie, które sprawia, że urządzenia mogą wspomóc nas w codziennej pracy. Wspomóc, ale nie zastąpić, bo AI – czy to w postaci chatbota, generatora obrazów czy narzędzia opartego na analityce predykcyjnej – samo niczego nie tworzy, a jedynie bazuje na wprowadzanych do niego danych. Dlatego zamiast obawiać się sztucznej inteligencji lepiej inwestować w wiedzę i umiejętności pozwalające na wykorzystanie potencjału AI w naszej codziennej pracy.

Paulina Zasempa, People Country Lead SD Worx Poland, informacja prasowa

AI także w księgowości

Biznesmen trzyma hologram z napisem AI, otoczony wizualizacją danych i interfejsami użytkownika, na ciemnoniebieskim tle.
Fot. TeeStocker / Shutterstock

Sztuczna inteligencja może i będzie wykorzystywana nie tylko w działach kreatywnych. 33 procent firm z Polski deklaruje gotowość i otwartość na to, by korzystać z rozwiązań sztucznej inteligencji w pracy działów związanych z kadrami oraz płacami. Tutaj zastosowanie może być naprawdę szerokie. Z firm biorących udział w badaniu większość wskazała, że AI może być wykorzystywane do śledzenia zmian legislacyjnych (39 procent), stałej walidacji danych (34 proc.), klasyfikacji pracowników i innych danych (34 proc.). Do tego może dochodzić jeszcze wykrywanie i korygowanie odchyleń (33 proc.).

Sztuczna inteligencja może stworzyć znaczącą wartość, wpływając na zwiększoną wydajność, szybszą obsługę klienta lub generować wartościowe informacje, które skutecznie wykorzysta menedżer ds. HR. Osiągnięcie właściwej równowagi między technologią, taką jak sztuczna inteligencja, a wsparciem człowieka jest niezbędne. Zachęcamy naszych klientów i współpracowników do przyglądania się innowacjom i ich adaptacji. Jesteśmy przekonani, że nie odbędzie się to kosztem miejsc pracy, a wręcz przeciwnie – stworzone zostaną dodatkowe stanowiska. Niemniej zjawisko to wymaga zarówno od firm, jak i pracowników, innego podejścia – ciągłego rozwoju zawodowego i procesu uczenia się przez całe życie, tak by w pełni mogli oni wykorzystać swój potencjał.

Tom Saeys, COO w SD Worx, informacja prasowa

Źródło: informacja prasowa. Zdjęcie otwierające: Day Of Victory Studio / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw