Logo Unreal Engine w formie trójwymiarowego znaku ustawionego na pustynnym terenie pod czerwonym niebem.

Unreal Engine 5.4 już jest. Więcej gier może zadziałać w 60 FPS

2 minuty czytania
Komentarze

Unreal Engine 5.4 już został udostępniony wszystkim twórcom gier i filmów. Aczkolwiek, na efekty korzystania z nowej wersji tego popularnego silnika, będzie trzeba poczekać – w większości przypadków – przynajmniej kilka lat. Choć nowe i ledwo rozpoczęte projekty skorzystają z udogodnień, dzieła będące na końcówce produkcji nie otrzymają raczej aktualizacji.

Najważniejsze zmiany w Unreal Engine 5.4

Zrzut ekranu programu Unreal Engine 5.4 do modelowania 3D przedstawiający robota humanoida w edytorze, z wyświetlanymi narzędziami oraz opcjami konfiguracji szkieletu i animacji.
Fot. Epic Games / materiały prasowe

Przede wszystkim, jak czytamy w oficjalnej liście zmian, przyspieszeniu uległo kompilowanie shaderów. To oznacza, że w teorii, niedawne gry, które miały z tym największy problem, mogłyby otrzymać stosowną aktualizację i poprawić swoją wydajność także na konsolach. Skorzystać mogłoby z tego np. Star Wars Jedi: Survivor, dostępne obecnie w subskrypcji EA Play.

W teorii, ponieważ kiedy duże wydanie AAA powstaje na jednej wersji Unreal Engine, bardzo rzadko studia podejmują decyzję o przeniesieniu projektu na nową wersję, z bardzo prostego powodu. Zbyt wiele rzeczy może się zepsuć, by podejmować takie ryzyko. Więc jeśli Star Wars Jedi: Survivor zostało wydane na Unreal Engine 4, nikt w studiu Respawn nie podejmie decyzji, żeby przeklejać wydaną już grę na nową wersję silnika, a przynajmniej nie za darmo.

Materiał pokazujący bardziej szczegółowe zmiany w Unreal Engine 5.4.

Optymalizacji doczekało się także wsparcie dla sprzętowego śledzenia promieni, które działa teraz 2 razy szybciej. Oznacza to, że dużym studiom – w teorii – powinna łatwiej pójść optymalizacja pod kątem operowania w 60 FPS, także na konsolach.

Jakie gry skorzystają na zmianach w silniku?

Postać w kombinezonie narciarskim stoi przed śnieżnym pojazdem na tle zimowego krajobrazu, widok ekranu edytora gry z otwartymi narzędziami animacji. Interfejs silnika Unreal Engine 5.4
Fot. Epic Games / materiały prasowe

Na zmianach w Unreal Engine 5.4 skorzystają przede wszystkim te projekty, które właśnie się zaczynają. Oprócz tego, z pewnością coś zadzieje się w Fortnite (główna platforma testowa dla Epic Games, właścicieli silnika), a także zapowiadanym Marvel 1943: Rise of Hydra, które reklamuje nową wersję programu.

Istniejące już na rynku gry mogą oczywiście doczekać się takiej aktualizacji, ale musiałoby to przynieść naprawdę duże korzyści w wydajności, aby takie decyzje usprawiedliwić w studiu. Prawie na pewno coś się zawsze zepsuje, a do naprawy błędów też potrzeba czasu i zaangażowania ludzi z ekipy. Pożyjemy, zobaczymy. A tymczasem, sprawdźcie kody do Fortnite. Być może przydadzą wam się, gdy tytuł przejdzie na nową wersję silnika.

Zdjęcie otwierające: Epic Game / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw