Podświetlony znak firmowy "Amazon" z białymi literami na czarnym tle i charakterystycznym niebieskim strzałkowym uśmiechem pod napisem.

Ogromna kara dla Amazon od UOKiK. Sklep ma zapłacić 31 milionów złotych za wprowadzanie klientów w błąd

4 minuty czytania
Komentarze

Amazon EU SARL, popularna platforma sprzedażowa, stanęła w obliczu poważnych zarzutów ze strony UOKiK. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd i stosowanie praktyk znanych jako tzw. dark patterns, które nakładają na konsumentów presję do szybkich zakupów bez gwarancji dostawy w deklarowanych terminach. Kara dla Amazon od UOKiK może być ogromna – chodzi aż o 31 mln zł.

UOKiK zarzuca Amazonowi korzystanie z tzw. dark patterns

Kara dla Amazon od UOKiK. Logo firmy na ciemnym tle, przedstawiające napis w kolorze białym z charakterystyczną, pomarańczową strzałką uśmiechającą się od litery 'a' do 'z'.
Kara dla Amazon od UOKiK. Fot. Amazon / materiały prasowe

UOKiK zarzucił firmie Amazon EU SARL wprowadzanie konsumentów w błąd, co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw oraz uprawnień konsumentów, stosując praktyki zaliczane do tzw. dark patterns.

Termin odnosi się do praktyk projektowania interfejsów użytkownika, które mają na celu manipulowanie decyzjami użytkowników w sposób nieświadomy i często dla nich niekorzystny. Techniki wykorzystują ludzkie słabości i skłaniają do podejmowania działań, takich jak zapisywanie się na newsletter, trudności z rezygnacją z usługi, czy niechciane zakupy. Mogą one przybierać różne formy, w tym ukrywanie opcji rezygnacji, wprowadzanie w błąd co do konsekwencji niektórych wyborów, czy też celowe utrudnianie dokonywania pewnych decyzji przez użytkowników.

Kara dla Amazon od UOKiK to ponad 31 mln zł

UOKiK wskazuje, że w przypadku firmy Amazon chodzi m.in. o sytuacje, gdy konsumentom sugerowano, że złożenie zamówienia i jego zapłacenie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, podczas gdy dla Amazona wiążąca jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce.

Informacja o dostępności produktu i jego szybkiej wysyłce jest bardzo cenna dla konsumentów i dla wielu osób może być głównym powodem, dla którego podejmują decyzję o zakupie. Takie informacje nie mogą być jednak wabikiem. Jeśli przedsiębiorca podaje konkretny termin dostawy, to musi się z niego wywiązać. Ta praktyka Amazona jest zaliczana do tzw. dark patterns, ponieważ wykorzystuje presję, aby konsument jak najszybciej zamówił produkt.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK w komunikacie prasowym
Mężczyzna w białej koszulce i czarnej czapce stoi w otwartym tyle ciężarówki, sprawdzając informacje na tablecie przed stosami kartonów.
Kara dla Amazon od UOKiK. Fot. Artem Podrez / Pexels

Konsumentom pokazywano licznik czasu, sugerujący potrzebę szybkiego złożenia zamówienia dla gwarancji dostawy w określonym terminie, mimo że firma nie gwarantowała dostawy w tym czasie. Wielokrotnie zdarzało się, że zamówienia były anulowane, a informacje o dostępności produktów oraz terminach dostaw okazywały się nieprawdziwe. W praktyce mogło to wprowadzać konsumentów w błąd i powodować negatywne konsekwencje, takie jak brak możliwości skorzystania z produktu, utratę okazji zakupu w atrakcyjnej cenie, czy zamrożenie środków finansowych konsumenta do momentu zwrotu za anulowane zamówienie​​​​​​.

Amazon odpowiada

Amazon, w odpowiedzi na zarzuty, podkreślił, że przestrzega wszystkich wymogów prawnych w krajach, w których prowadzi działalność, oraz że nieustannie szuka sposobów na dalszą poprawę doświadczeń zakupowych swoich klientów, współpracując z UOKiK​​. W oświadczeniu przesłanym do redakcji Android.com.pl czytamy:

Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.

Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.

W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.

Biuro Prasowe Amazon dla Redakcji Andoid.com.pl

Kara dla Amazon od UOKiK to ponad 31 mln zł (31 850 141 zł). Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Jednak warto wiedzieć, że decyzja nie jest prawomocna, więc spółka ma możliwość złożenia odwołania do sądu. Z komunikatu Amazon wynika, że skorzysta z tego prawa.

Jeśli często robisz zakupy w internecie na platformach takich jak Amazon, być może będziesz chciał sprawdzić nasz tekst dotyczący doświadczeń użytkowników w innej sieci e-commerce i przeczytać Temu opinie.

Źródło: UOKiK, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: RuinDig/Yuki Uchida / Wikimedia / CC 4.0

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw