Jedną z najgłośniejszych premier 2023 roku bez wątpienia jest Alan Wake 2. Tytuł znany jest z mrocznego klimatu, imponującej grafiki i wysokich wymagań sprzętowych. Jest to też jeden z pierwszych tytułów kompatybilnych z najnowszym DLSS 3.5, a więc technologią zwiększającą liczbę klatek na sekundę. Na jaką poprawę w FPSach można liczyć?
Spis treści
Alan Wake 2. Gra piękna, ale wymagająca
Alan Wake 2 to kontynuacja cenionej gry z gatunku horroru psychologicznego, która zdobyła uznanie wśród graczy i krytyków, a świadczą o tym nominacje do prestiżowych nagród. Gra otrzymała osiem nominacji do Game Awards w kategoriach takich jak Gra Roku, Najlepsza Reżyseria czy Najlepsza Fabuła.
Aby doświadczyć gry Alan Wake 2 na komputerze, trzeba wyposażyć się w mocną konfigurację lub skorzystać z technik DLSS (Deep Learning Super Sampling). Niestety zmiana ustawień presetów graficznych nie wpływa mocno na liczbę klatek na sekundę.
Już w rozdzielczości FHD tytuł może być wyzwaniem dla topowych komputerów (i7, RTX 4080 Palit GameRock OC). Pierwszą lokacją, w jakiej sprawdzałem wydajność, jest Leża Mroku zaraz po wyjściu z piwnicy w rozdziale Casey. Jest to częściowo otwarte miasto z dużą ilością budynków, neonów i innych miejskich obiektów. W wysokim presecie ustawień bez wspomagaczy w postaci DLSS obserwowałem średnio 116 klatek. Komfort rozgrywki wyznaczają też 1% i 0,1% low, które potocznie nazwać można przycinkami. Jest to średnia z najniższych wartości FPS, które występują przez kolejno 1 i 0,1% czasu gry. Wartość 1% low w tym scenariuszu wyniosła 82.6 FPS. Użytkownicy kart pokroju RTX 4080 korzystają zazwyczaj z wyższych rozdzielczości, więc do sprawdzenia możliwości DLSS wybrałem 2160p.
Platforma testowa
- Procesor: Intel Core i7-14700KF
- Chłodzenie: ENDORFY Navis F360 ARGB
- Karta graficzna: RTX GeForce 4080 Palit GameRock OC
- Płyta główna: ASUS TUF Gaming Z790 Plus WiFi
- RAM: 32 GB (2×16) Kingston Fury 6000 MHz
- Obudowa: ENDORFY Arx 700 ARGB
- System: Windows 11 Home 22H2 22621.2428
- Program do rejestrowania FPS: RTSS Rivatuner Statistics Server
Brak wspomagaczy = kłopoty RTXa 4080
W rozdzielczości 4K Alan Wake II wygląda cudowne. Bez aktywnego DLSS dużo gorzej prezentują się jednak klatki na sekundę. W tych warunkach trudno docenić rewelacyjną grafikę i kapitalny mroczny klimat gry, a walki nawet na łatwym poziomie trudności mogą być wyzwaniem. Jak widać w poniższej tabeli, zmiana ustawień graficznych praktycznie nie wpływa na rozgrywkę.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 23,3 | 23,1 | 22,2 |
Max FPS | 24,8 | 24,4 | 23,2 |
1% low | 15,0 | 18,2 | 18,0 |
0.1% low | 11,4 | 17,3 | 15,1 |
Alan Wake 2 to także zamknięte lokacje, które są bardziej łaskawe dla kart graficznych. Tak klatki na sekundę prezentują się przy rytuale przyzwania w metrze pod koniec rozdziału Initiation 2. Jest nieco lepiej niż na otwartej przestrzeni, ale tytułu dalej nie można nazwać grywalnym nawet w niskich ustawieniach graficznych. Wzrost średnich klatek to niecałe 2%, chociaż przy 1% low jest to już około 5%.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 24,8 | 24,7 | 24,5 |
Max FPS | 25,6 | 25,3 | 25,1 |
1% low | 21,2 | 21,3 | 19,8 |
0.1% low | 20,3 | 20,9 | 19,3 |
Stary, dobry DLSS
Pierwsza generacja NVIDIA DLSS debiutowała w 2019 roku. Od tego czasu wiele się zmieniło, ale technologia upscalingu w dalszym ciągu pozwala wybierać m.in. tryb jakości i wydajności. Przy rozdzielczości 2160p tryb jakości wygląda atrakcyjnie, a klatek jest zauważalnie więcej. W tych ustawieniach gra renderowana jest w rozdzielczości 2560×1440, a obraz jest przetwarzany do rozdzielczości 4K.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 42,2 | 41,8 | 41,6 |
Max FPS | 44,4 | 44,1 | 43,7 |
1% low | 33,1 | 32,5 | 33,0 |
0.1% low | 25,9 | 24,1 | 19,0 |
W obydwu lokacjach testowych wzrost FPSów jest ogromny. Średnie klatki w ustawieniach wysokich rosną o prawie 90%. 1% low przebija barierę 30 klatek, więc doświadczenie grania jest już na akceptowalnym poziomie.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 46,8 | 46,8 | 46,4 |
Max FPS | 48,9 | 48,9 | 48,9 |
1% low | 34,1 | 34,2 | 33,9 |
0.1% low | 32,9 | 32,6 | 32,6 |
DLSS 3 Frame Generation
DLSS 3, czyli technologia Frame Generation dosłownie dodaje klatek. W uproszczeniu między klasycznie renderowane klatki dodawana jest jedna generowane za pomocą AI. Osobiście korzystam z niej od samego początku, a więc przez blisko rok, natomiast nie sprawdza się ona we wszystkich grach. W Forzie czy Marvel’s Spider-Man Remastered rozgrywka jest szybka, przez co generowane klatki często psują doświadczenie grania. Alan Wake 2 jest jednak tytułem idealnym do DLSS 3.0, bo postać nawet podczas sprintu pokonuje dystans w stosunkowo wolnym tempie.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 69,1 | 68,0 | 67,3 |
Max FPS | 65,8 | 64,7 | 63,4 |
1% low | 58,6 | 58,1 | 56,6 |
0.1% low | 50,5 | 50,9 | 48,8 |
Jeśli chodzi o komfort rozgrywki, to jest bardzo dobrze. Średnie klatki względem DLSS w trybie jakość rosną o około 60% na wysokich ustawieniach graficznych. Sporadyczne spadki płynności do 1 i 0.1% low są na tyle małe, że w żaden sposób nie zaburzają doświadczania fabuły w grze Alan Wake 2.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 76,6 | 76,5 | 76,3 |
Max FPS | 78,8 | 78,1 | 78,7 |
1% low | 63,9 | 67,5 | 68,4 |
0.1% low | 52,3 | 47,3 | 45,3 |
Warto wspomnieć, że Frame Generation dostępne jest jedynie dla kart NVIDIA RTX z najnowszej serii. Aby cieszyć się z generowanych klatek, należy więc zakupić minimum RTX 4060 lub GeForce RTX 4060 Ti.
DLSS 3.5 – Rekonstrukcja promieni DLSS
Alan Wake 2 jest pierwszym obok Cyberpunk 2077 tytułem, w którym zaimplementowano DLSS 3.5. Technologia jest kompatybilna z wykorzystaną kartą RTX 4080 Palit GameRock OC. W ustawieniach kryje się to pod nazwą rekonstrukcja promieni DLSS. W odróżnieniu od Frame Generation celem DLSS 3.5 jest przede wszystkim podniesienie jakości odbić. Poprawa w liczbę klatek na sekundę jest przyjemnym skutkiem ubocznym, dlatego procentowe różnice nie robią aż tak dużego wrażenia.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 81,5 | 79,8 | 79,3 |
Max FPS | 86,0 | 84,8 | 83,4 |
1% low | 66,1 | 65,4 | 63,7 |
0.1% low | 57,7 | 48,2 | 50,0 |
Względem poprzednich wyników średnie klatki na sekundę wzrosły o około 15-20%. Świetnie wypada też 1% low, który przekroczył kamień milowy, jakim jest 60 klatek na sekundę. W tych ustawieniach przechodziłem testowany tytuł, a także robiłem zrzuty ekranu.
Ustawienia | Niskie | Średnie | Wysokie |
Średnie FPS | 92,3 | 91,6 | 90,8 |
Max FPS | 95,3 | 94,9 | 93,6 |
1% low | 78,6 | 78,4 | 80,5 |
0.1% low | 70,3 | 70,1 | 71,2 |
Na stronie NVIDIA poświęconej grze Alan Wake 2 i technologii DLSS 3.5 producent porównuje najnowszą generację do wyłączonego śledzenia promieni. Przez to różnica jest ogromna. Jak jednak wypada porównanie DLSS 3.5 do poprzedniej wersji 3.0?
Różnicę znaleźć można przede wszystkim w pierwszej prezentowanej scenie. Jakość odbicia w kałuży przy użyciu DLSS 3.5 jest wyższa niż przy wykorzystaniu poprzedniej wersji DLSS z ray tracingiem. Ciężko mówić tutaj o przepaści, ale technologia, która zwiększa liczbę klatek i jednocześnie poprawia wrażenia wizualne to rzadkość. Alan Wake 2 jest rewelacyjnym tytułem, ale warto ogrywać go na wydajnym sprzęcie. Polecane GPU znajdziesz w porównaniu kart graficznych, a polecane modele kupisz u naszego partnera.
Kopię gry Alan Wake 2 dostarczyła NVIDIA. Firma nie miała wpływu na opinię i wynik testu. Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.