Po niedawno testowanej karcie RTX 4070 przyszedł czas na sprawdzenie słabszej i zauważalnie tańszej konstrukcji. Recenzja Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB pokaże, czy 8-gigabajtowa wersja budżetowej karty jest warta zakupu.
Recenzja Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB — spis treści
Zalety
- Fantastyczna wydajność w FHD
- Niezła wydajność w 1440p
- Niski pobór prądu
- Wydajne i ciche chłodzenie
Wady
- Duża różnica w cenie względem RTX 4060
- Tylko 8 GB pamięci VRAM
Recenzja Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB — podsumowanie
Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB to względnie tania propozycja idealna dla średnio wymagających użytkowników. Wydajność w 1080p i 1440p jest bardzo dobra, a głównym ograniczeniem będzie 8 GB pamięci VRAM.
Zawartość pudełka, specyfikacja i cena Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB
Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB jest kartą niską w hierarchii, więc pudełko jest podstawowe. Zewnętrzny karton został ozdobiony ładną grafiką i informuje o wspieranych technologiach i specyfikacji. Wewnętrzne pudełko kryje dobrze zabezpieczoną kartę graficzną. W zestawie nie ma dodatków, ale użytkownik nie potrzebuje nic więcej.
Cena Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB
Za testowany model w momencie recenzji trzeba zapłacić około 2200 złotych, a ceny modeli z lepszym chłodzeniem i OC dochodzą do 2600 złotych np. za wersję ASUS TUF. W cenie około 2700 zaczynają się modele wyposażone w 16 GB pamięci VRAM. Z kolei szukając tańszych opcji, za około 1600 kupimy RTX 4060. Różnice w cenie kart „budżetowych” są zbyt duże, i to nie tylko moja opinia.
Specyfikacja techniczna Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB
- Wielkość pamięci: 8 GB
- Szerokość magistrali pamięci: 128bit
- DRAM: GDDR6
- Zegar grafiki: 2310 MHz
- Częstotliwość podwyższona: 2535 MHz
- Szybkość pamięci: 18 Gbps
- Ilość rdzeni cuda 4352
- Przepustowość pamięci: (GB/sec) 288
- Microsoft DirectX Microsoft DirectX® 12 Ultimate
- OpenGL: 4.6
- Typ złącza PCI-E: 4.0
- HDMI: HDMI 2.1
- DisplayPort: DP1.4 x 3
- Maksymalna rozdzielczość w trybie cyfrowym: 4K przy 240Hz lub 8K przy 60Hz with DSC, HDR
- Szerokość: 2 Sloty
- Wymiary karty: 249.9 x 128.1 x 40.2 mm
- Pobór mocy karty graficznej: (W) 160W
- Rekomendowana moc zasilacza: 650W
- Dodatkowe złącza zasilania: 8-pin x 1
Platforma testowa
- Procesor: AMD Ryzen 7 5800X
- Chłodzenie: be quiet! Dark Rock 4
- Płyta główna: Gigabyte B550 AORUS ELITE
- RAM: GOODRAM 32GB (2x16GB) IRDM PRO
- Obudowa: be quiet! Pure Base 500DX, 4x wentylatory 140 mm
- System: Windows 11 Pro 22H2 22621.2361
- Sterownik karty graficznej: GeForce Game Ready 537.42
Budowa i jakość wykonania Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB
Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB jest kompaktową, dwuslotową kartą graficzną, która powinna zmieścić się do większości zestawów komputerowych. Uniwersalny jest też kolor karty. Głębokie żłobienia wyglądają ciekawie i to nie tylko moja opinia. Nie należy się martwić o kurz w tym elemencie, bo wentylatory skierowane są do dołu. Osłonę chłodzenia i backplate wykonano z twardego, matowego tworzywa sztucznego. W tej cenie metal niestety nie występuje.
Za chłodzenie odpowiadają dwa 100-milimetrowe wentylatory, które radzą sobie bardzo dobrze, ale o tym w dalszej części. Na backplate znalazło się wycięcie, które usprawnia odprowadzanie ciepła z układu. Za zasilanie odpowiada slot PCI-e i pojedyncze wejście na 8-pinowy przewód. Z tyłu znalazło się jedno wyjście HDMI 2.1 i trzy DisplayPort 1.4.
Wydajność Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB – Benchmarki
Benchmarki rozpoczną wyniki z popularnych 3DMark Time Spy (DirectX 12) oraz Fire Strike (DirectX 11). Zachęcam do porównywania wyników do innych kart graficznych czy nawet różnych wersji chłodzenia. W 3DMark Time Spy karta osiągnęła 13291 punktów, a więc o 3 tysiące punktów mniej niż Palit GeForce RTX 4070 DUAL (16089). Z kolei porównując rezultat do Palit GeForce RTX 4060 Dual, wynik jest lepszy o około 2500 punktów (10710). W Fire Strike karta zdobyła 30387 punktów (35323 w 4070 i 25690 w 4060). Takiego wyniku nie doświadczymy nawet w kategorii laptop gaminowy do 4000 zł.
Gry – rasteryzacja
Kiedy zdecydujemy się na bardziej tradycyjne granie, a więc bez śledzenia promieni, RTX 4060 Ti Ghost 8 GB daje radę nawet w rozdzielczości 1440p. Granie w 4K jest możliwe, ale nie należy to do najprzyjemniejszych doświadczeń.
Cyberpunk 2077
W rozdzielczości FullHD na wbudowanych ustawieniach z DLSS3 jest bardzo dobrze. Nawet na ultra posiadacze paneli 144 Hz powinni doświadczyć Night City w świetnej płynności. Dla porównania na 4060 w ultra obserwowałem średnio 126,1 FPS. Przedstawione wyniki otrzymałem we wbudowanym benchmarku. Po wyłączeniu generowania klatek średnie klatki w ustawieniach ultra to 110,6 FPS.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Ultra |
Średnie FPS | 199,8 | 179,4 | 153,3 |
Max FPS | 242,6 | 220,8 | 203,8 |
Min FPS | 88,7 | 72,6 | 61,5 |
W 1440p średnie klatki w ustawieniach ultra spadają poniżej 100. Dalej jest grywalnie, ale płynność jest zauważalnie niższa. W 4070 na tych ustawieniach zobaczymy średnio 120,6, a na 4060 będzie to 76,5 FPS.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Ultra |
Średnie FPS | 148,8 | 121,2 | 94,7 |
Max FPS | 173,6 | 142,6 | 126,8 |
Min FPS | 122,6 | 97,83 | 78,3 |
W 4K da się pograć, ale nawet z DLSS 3 ustawienia wysokie są na skraju grywalności. W benchmarku na Ultra minimalne klatki wynosiły blisko 38, natomiast w grze, FPSy spdadały poniżej magicznej granicy 30 klatek.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Ultra |
Średnie FPS | 86,9 | 59,2 | 43,7 |
Max FPS | 87,6 | 70,6 | 60,0 |
Min FPS | 74,4 | 50,1 | 37,9 |
Marvel’s Spider-Man Remastered
Marvel’s Spider-Man Remastered jest tytułem, który na komputery trafił z opóźnieniem. Gra jednak wygląda świetnie i daje mnóstwo frajdy, szczególnie przy wysokich wartościach klatek na sekundę. W FullHD otrzymałem wyniki bardzo porównywalne do RTX 4070. Ograniczeniem prawdopodobnie jest procesor lub silnik gry.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Bardzo wysokie |
Średnie FPS | 116,1 | 110,7 | 102,9 |
Max FPS | 152,6 | 135,7 | 127,2 |
1% low | 63,7 | 69,8 | 68,8 |
0.1% low | 50,6 | 57,4 | 57,9 |
Po zmianie rozdzielczości, karta ma co robić i to widać po nieznacznym spadku wartości FPS. Klatek jest mniej niż na 4070, ale średnio 85 FPSów na ustawieniach bardzo wysokich robi wrażenie i umożliwia przyjemną rozgrywkę.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Bardzo wysokie |
Średnie FPS | 96,0 | 88,8 | 85,3 |
Max FPS | 121,3 | 105,8 | 110,9 |
1% low | 52,2 | 52,2 | 49,4 |
0.1% low | 18,7 | 25,2 | 22,6 |
W najwyższej testowanej rozdzielczości średnie klatki są na przyzwoitym poziomie, ale podczas rozgrywki mocno czuć najniższe wartości w postaci 1 i 01 % low.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Bardzo wysokie |
Średnie FPS | 62,1 | 62,3 | 54,6 |
Max FPS | 71,1 | 71,9 | 61,6 |
1% low | 45,1 | 46,8 | 37,0 |
0.1% low | 22,4 | 23,0 | 20,1 |
Wiedźmin 3
Ostatnim tytułem AAA jaki sprawdziłem jest Wiedźmin 3. Nie znam innej 10-letniej gry, która tak skutecznie obciąża podzespoły. Mimo to rozdzielczość 1080p nie jest dla karty żadnym wyzwaniem.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Uber |
Średnie FPS | 162,8 | 140,4 | 141,9 |
Max FPS | 179,5 | 166,9 | 149,5 |
1% low | 121,0 | 91,1 | 96,5 |
0.1% low | 48,4 | 32,6 | 74,3 |
Wydajność w rozdzielczości 1440p jest w zupełności wystarczajca. Na wysokich i uber ustawieniach spadek względem RTX 4070 jest wyraźny. Jednym z winowajców z pewnością jest mniejsza ilość pamięci VRAM.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Uber |
Średnie FPS | 123,4 | 94,8 | 72,7 |
Max FPS | 129,9 | 102,2 | 81,3 |
1% low | 81,7 | 66,3 | 52,1 |
0.1% low | 71,8 | 49,7 | 43,7 |
Włączenie Wiedźmina 3 w rozdzielczości 2160p przypomniało mi czasy, kiedy ten tytuł ogrywałem na laptopie z GTX 970M. Klatki były porównywalne i dało się grać, ale przyjemność rozgrywki nie jest na najwyższym poziomie.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Uber |
Średnie FPS | 47,7 | 45,9 | 34,4 |
Max FPS | 50,0 | 49,2 | 40,2 |
1% low | 28,9 | 38,5 | 20,6 |
0.1% low | 20,1 | 26,1 | 11,7 |
Apex Legends
Apex Legends to e-sportowy tytuł, w gtóry grywam zdecydowanie najczęściej. Do testu dla porównywalnych warunków pomiary wykonałem na strzelnicy, a podczas dużych strzelanin ilość klatek na sekundę może być około 10% mniejsza. Zastosowane ustawienia to maksymalne detale z dwoma wyjątkami (średnia jakość dodatkowego cieniowania i bardzo wysoka szczegółowość cieni punktowych). W 1440p grało mi się dobrze, ale w 4K mocy jest zdecydowanie za mało.
Ustawienia | 1080p | 1440p | 2160p |
Średnie FPS | 232,3 | 169,7 | 91,6 |
Max FPS | 298,4 | 194,1 | 104,4 |
1% low | 151,5 | 126,0 | 58,0 |
0.1% low | 73,4 | 68,8 | 52,3 |
Fortnite
Obecnie jednym z najbardziej wymagających tytułów e-sportowych jest Fortnite. Po przejściu na nowszą wersję silnika Unreal Engine wydajna karta jest jeszcze bardziej pożądana. Wyniki przedstawiam w miksie różnych ustawień, który zapewnia dobre wrażenia wizualne, ale też zadowalającą ilość klatek na sekundę. Podobnie jak w Apexie w rozdzielczości 1440p rozgrywka była wystarczająco płynna, a 4K to trochę za dużo dla małego RTXa.
Rozdzielczość | 1080p | 1440p | 2160p |
Średnie FPS | 213,4 | 142,7 | 71,2 |
Max FPS | 242,8 | 156,1 | 78,9 |
1% low | 133,6 | 101,4 | 58,5 |
0.1% low | 79,6 | 73,6 | 49,4 |
Gry – Ray Tracing
Cyberpunk 2077 — Ray Tracing
Ray Tracing w Cyberpunku jest efektownym dodatkiem do rozgrywki, który za bardzo nie obciąża w FullHD. Nawet po wyłączeniu DLSS 3 wydajność będzie na wysokim poziomie.
Ustawienia | RT niskie | RT średnie | RT Ultra |
Średnie FPS | 144,3 | 109,9 | 101,3 |
Max FPS | 184,1 | 142,5 | 126,6 |
Min FPS | 71,3 | 55,16 | 55,4 |
Kiedy zwiększymy rozdzielczość, spadek płynności może uprzykrzyć rozgrywkę. Mimo to jest jeszcze akceptowalnie.
Ustawienia | RT niskie | RT średnie | RT Ultra |
Średnie FPS | 104,0 | 69,5 | 72,4 |
Max FPS | 133,6 | 92,8 | 89,3 |
Min FPS | 52,9 | 31,2 | 42,0 |
Grę w 4K ciężko nazwać przyjemną. Średnie klatki prezentują się przyzwoicie
Ustawienia | RT niskie | RT średnie | RT Ultra |
Średnie FPS | 59,1 | 47,5 | 41,3 |
Max FPS | 76,1 | 59,4 | 53,1 |
Min FPS | 47,9 | 38,1 | 26,9 |
Marvel’s Spider-Man Remastered — Ray Tracing
Człowiek-pająk i ray tracing w FullHD to całkiem niezłe połączenie. Ponad 60 FPSów przy maksymalnych detalach jest w zupełności wystarczającą wartością.
Ustawienia | Bardzo wysokie, RT wysokie | Bardzo wysokie, RT bardzo wysokie |
Średnie FPS | 74,4 | 67,3 |
Max FPS | 97,6 | 82,9 |
1% low | 47,5 | 46,7 |
0.1% low | 26,1 | 22,2 |
W 1440p klatki na sekundę potrafią spaść poniżej wartości 60. Rozgrywka jest bardzo komfortowa, choć zadarzają się sporadyczne spadki w okolice 40, a nawet 30 klatek.
Ustawienia | Bardzo wysokie, RT wysokie | Bardzo wysokie, RT bardzo wysokie |
Średnie FPS | 67,5 | 59,5 |
Max FPS | 79,5 | 67,8 |
1% low | 47,6 | 41,0 |
0.1% low | 31,8 | 22,6 |
Po raz kolejny 4K stawia zbyt wysokie wymagania, żeby mały RTX mógł podołać.
Ustawienia | Bardzo wysokie, RT wysokie | Bardzo wysokie, RT bardzo wysokie |
Średnie FPS | 45,1 | 34,4 |
Max FPS | 56,9 | 50,1 |
1% low | 27,8 | 20,7 |
0.1% low | 19,3 | 15,7 |
Wiedźmin 3 – Ray Tracing
Ray tracing w Wiedźminie 3 potrafi zawstydzić każdą kartę. W rozdzielczości FullHD jest jeszcze dobrze.
Ustawienia | RT | Uber RT |
Średnie FPS | 83,7 | 69,0 |
Max FPS | 89,0 | 72,7 |
1% low | 65,0 | 50,4 |
0.1% low | 41,7 | 37,1 |
1440p pozwala na zabawę w średnio 66 lub 47 klatkach w zależności od ustawień. 1% low zaczyna przeszkadzać.
Ustawienia | RT | Uber RT |
Średnie FPS | 66,3 | 47,9 |
Max FPS | 70,3 | 53,7 |
1% low | 46,6 | 30,4 |
0.1% low | 23,6 | 19,4 |
Granie w Wiedźmina 3 decydując się na śledzenie promieni i rozdzielczość 4K jest aktywnością dla ludzi o mocnych nerwach. Nawet na podstawowych ustawieniach RT jakość rozgrywki pozostawia wiele do życznia.
Ustawienia | RT | Uber RT |
Średnie FPS | 32,3 | 26,3 |
Max FPS | 34,3 | 27,4 |
1% low | 21,3 | 18,9 |
0.1% low | 20,0 | 7,7 |
Podkręcanie
Karty NVIDIA z serii 30 i 40 nie kręcą się za dobrze. Stabilne okazało się podbicie taktowania rdzenia o 150 MHz i pamięci o 250 MHz. Takie ustawienia nie spowodowały wypłaszczenia Cyberpunka 2077. Jeśli chodzi o zyski wydajności, to w 3DMark Time Spy osiągnąłem 13619 punktów (13291 bez OC).
Ustawienia | Non OC | OC |
Średnie FPS | 41,3 | 44,1 |
Max FPS | 53,1 | 55,0 |
Min FPS | 26,9 | 30,0 |
Temperatury, pobór prądu i hałas
Kiedy karta graficzna się nudzi, a więc podczas przeglądania internetu czy oglądania filmów na YouTube, pobór mocy wynosi do 20 W. Chłodzenie jest wtedy pasywne. Podczas testów w pokoju obserwowałem między 22, a 23 stopni Celsjusza, a karta bez obciążenia miała 45 stopni na rdzeniu i 54 stopnie w gorącym punkcie. Muszę podkreślić, że GPU nie miało trudnych warunków, bo moja obudowa jest wyposażona w cztery 140 mm wentylatory (2 x wlot i 2x wylot).
Po około 20 minutach pełnego obciążenia w programie Furmark, temperatura rdzenia średnio wynosiła 69,5 stopnia Celsjusza. W gorącym punkcie odnotowałem 80,8 stopnia. RTX 4060 Ti to dość energooszczędna karta. W furmarku pobór to średnio 159,6 W. Wentylatory podobnie jak w RTX 4070 Dual od Palita pracowały na 45% maksymalnych obrotów. Dźwięk pracy karty nie przebijał się przez dobrze wentylowaną obudowę, natomiast piszczenie cewek było bardziej słyszalne niż na testowanym 4070.
Oprogramowanie
Gainward oferuje program Expertool2, którego możliwości są bardzo podobne do aplikacji producentów Palit czy Zotac. Program pozwala na automatyczny OC, ustawienia zapiszemy w różnych profilach, a także zmienić można krzywą wentylatorów. Sterowanie światłem sprowadza się do pokazania temperatury, podświetlenia stałego oraz do wyłączenia świecącego elementu. Białe światło jest jasne, ale z poziomu apki sterować można jego intensywnością.
Recenzja Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB. Podsumowanie i opinia
Jeśli szukasz karty graficznej za około 2 tysiące złotych testowany sprzęt będzie niezłym wyborem. Recenzja Gainward GeForce RTX 4060 Ti Ghost 8 GB udowadnia, że karta świetnie nadaje się do rozdzielczości 1080p i dobrze radzi sobie z 1440p. Korzystać też można z ray tracingu. Porównanie kart graficznych z 4060 Ti pokazuje, że największą kontrowersją jest mała ilość pamięci VRAM (8 GB), a różnica w cenie względem RTX 4060 jak na tą połkę cenową jest duża.
Produkt na okres testów został udostępniony przez firmę NVIDIA. Dostawca nie miał wpływu na treść materiału — prezentowana opinia jest niezależnym i subiektywnym poglądem autora tekstu. Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.