LINKI AFILIACYJNE

Ludzie wymieniają smartfony z Androidem częściej niż iPhone’y. Oto powód

6 minut czytania
Komentarze

Android i iOS to systemy operacyjne, które jednoznacznie kojarzą się ze smartfonami. To one kilkanaście lat temu rozpoczęły rewolucję na rynku mobilnym, polaryzując go na dwa obozy. Smartfony z Androidem były uważane za bardziej otwarte na użytkownika, ale z drugiej strony bardziej awaryjne. Wojna między fanami obu platform trwała latami, ale mam wrażenie, że ostatnio wygasła. Postęp technologiczny zwolnił, a wojna Androida i iOS nie ma już tak gorących obszarów do sporów jak kiedyś. Producenci smartfonów z Androidem nieustannie opierają się na projektach Apple, a firma z Cupertino zwykle wprowadza „nowe” funkcje iPhone’a rok lub dwa po debiucie na telefonach z Androidem, chcąc je bardziej dopracować. Z uwagi na to, że wszystko to dzieje się nieustannie, jesteśmy teraz w punkcie, w którym istnieje znacznie więcej podobieństw między telefonami z Androidem a iPhone’ami niż różnic. 

Czy stare animozje kiedyś odżyją? Być może oliwy do tlącego się ognia doleje najnowsze badanie, według którego ludzie wymieniają smartfony z Androidem częściej niż iPhone’y. W tym wpisie przyjrzę się możliwym przyczynom takiego stanu rzeczy.

Ludzie wymieniają smartfony z Androidem częściej niż iPhone’y

smartfony z Androidem
fot. CIRP

Consumer Intelligence Research Partners to portal badawczy, który dostarcza analiz na temat różnego rodzaju rynków. W ostatnim czasie ujawnił kilka interesujących wyników badań dotyczących smartfonów z Androidem i tych od Apple. Portal sprawdził, jak długo właściciele iPhone’ów i smartfonów z Androidem trzymają swoje telefony. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że badanie było przeprowadzone w USA, a liczba aktywnych użytkowników iPhone’ów i telefonów z systemem Android jest tam stosunkowo równa.

Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że właściciele iPhone’ów trzymają swoje urządzenia dłużej, a co za tym idzie, kupują nowe rzadziej. To z kolei prowadzi do mniejszego udziału w kwartalnej i rocznej sprzedaży smartfonów. Na wykresie warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów:

  • 61% nabywców iPhone’a miało swojego poprzedniego iPhone’a przez dwa lata lub dłużej, w porównaniu do 43% właścicieli Androida,
  • 57% użytkowników smartfonów z Androidem wymieniło swój smartfon w terminie do dwóch lat w porównaniu do 39% właścicieli iPhone’ów.

To bardzo konkretne liczby, które mogą oddawać ogólne cechy smartfonów z Androidem i iOS, a także pewne właściwości zakupowe ich klientów. Dlaczego iPhone’y rzadziej zmieniają właściciela?

Dlaczego iPhone’y dłużej pozostają w rękach klientów?

Jest kilka powodów, dla których smartfony z Androidem są wymieniane częściej na nowe aniżeli iPhone’y. Po pierwsze, chodzi o pieniądze. Powszechnie uważa się, że właściciele smartfonów Apple są bardziej zamożni i świadomi urządzenia, które kupują. Wiedzą, że telefon pochodzi od firmy, która uważana jest przez klientów za markę premium, a przy tym wycenia produkt (w porównaniu do konkurencyjnych) dość wysoko. Klient jest w stanie wydać duże pieniądze za dobry jakościowo produkt, który posłuży mu przez kilka lat.

W kontrze, właściciele telefonów z Androidem są bardziej świadomi budżetu. W większości telefony z Androidem są tańsze, a ich wybór jest dużo większy niż w przypadku smartfonów z iOS. To oznacza, że klienci są skłonni też pozwolić sobie na częstszą wymianę tanich produktów na nowe, równie tanie.

Wyżej wymieniony argument idzie w parze z jakością sprzętu. Nawet obecnie już stare iPhone’y XS to wciąż dobry sprzęt, który używany jest przez wielu klientów. Podobnie średniaki z serii SE, które działają w dłoniach użytkowników przez lata. Chodzi tu zarówno o parametry, które długo się starzeją na iOS, ale także o jakość wykonania. Tego niestety nie można napisać o wielu średniakach i budżetowych urządzeniach z Androidem. Słabe parametry w parze z wymagającym systemem i aplikacjami, a także często wątpliwa jakość obudowy to idealne argumenty do szybkiej wymiany sprzętu. Doświadczenie użytkownika na takich urządzeniach bywa naprawdę bolesne.

smartfony z androidem

To z kolei jest związane z trzecim, równie ważnym argumentem – wsparciem oprogramowania przez producenta systemu. iPhone’y są aktualizowane raz w roku tak jak smartfony z Androidem. Jednak w tej walce chodzi o długość wsparcia. Dla przykładu iOS 17 może być zainstalowany nawet na modelu iPhone Xs, który zadebiutował na rynku w 2018 roku – to oznacza prawie 6-letnie wsparcie.

Fot. Materiały prasowe Apple

O tak długo rozciągniętych w czasie aktualizacjach mogą zapomnieć klienci większości smartfonów z Androidem (przede wszystkim średniaków i budżetowców), które zazwyczaj otrzymują rok lub dwa lata update’ów. Brak wsparcia może oznaczać problemy z działaniem nowych aplikacji oraz większe narażenie na cyberataki, a także ogólnie gorsze doświadczenie użytkownika. Taka sytuacja wręcz popycha do wymiany sprzętu na nowy.

Apple oferuje więcej

Inne argumenty, które przemawiają na korzyść trzymania iPhone’a dłużej to przede wszystkim:

  • Lojalność wobec marki – niektórzy ludzie są silnie przywiązani do Apple ze względu na reputację firmy,
  • Wartość odsprzedaży – iPhone’y zwykle zachowują swoją wartość lepiej niż wiele flagowych telefonów z Androidem. Motywuje to użytkowników do dłuższego trzymania swoich iPhone’ów lub sprzedawania ich po wyższej cenie, gdy chcą wymienić sprzęt,
  • Integracja ekosystemu – Apple oferuje ściśle zintegrowany ekosystem, w którym iPhone, Mac, iPad, Apple Watch są wręcz idealnie zsynchronizowane. Taka integracja powoduje mniejsze zapotrzebowanie na nowy sprzęt.

W kontrze wydaje się, że klienci smartfonów z Androidem nie są tak przywiązani do marki urządzenia i jego wartości. Często zmieniają producentów urządzeń, które nie tworzą trwałego ekosystemu z innym sprzętem. To wszystko razem wzięte sprawia, że wyniki badań przeprowadzone przez Consumer Intelligence Research Partners nie są dla mnie w ogóle zaskakujące, a wręcz oczywiste.

Źródło: cirpapple, android authority

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw