WebGPU

WebGPU niemal gotowe: potężny silnik graficzny trafi do przeglądarek internetowych

2 minuty czytania
Komentarze

Swego czasu WebGL zrewolucjonizowało świat grafiki 3D, wprowadzając przyspieszenie GPU do przeglądarek internetowych. Jest to jednak rozwiązanie z bogatym bagażem, przez co przestarzałe i dość ociężałe. Teraz, dzięki nowemu API o nazwie WebGPU, twórcy stron internetowych będą mogli korzystać z zaawansowanych funkcji graficznych, które były dotychczas dostępne tylko w natywnych aplikacjach 3D. Google, stawiając na tę technologię, wprowadza ją jako domyślną w swojej przeglądarce Chrome, co pozwoli deweloperom na tworzenie jeszcze bardziej zaawansowanych aplikacji i gier internetowych.

WebGPU w Google Chrome

W najnowszej wersji beta Chrome 113 Google udostępnia WebGPU jako domyślną funkcję w swojej przeglądarce. Jest to nowe API oparte na JavaScript, które ma na celu dostarczenie nowoczesnych możliwości grafiki 3D i obliczeń dla przeglądarek internetowych. Google twierdzi, że nowe API oferuje znaczące korzyści w zadaniach związanych z grafiką 3D i intensywnymi obliczeniami równoległymi. W porównaniu do WebGL pozwala na bardziej elastyczne programowanie GPU i dostęp do zaawansowanych funkcji układów graficznych. Już wczesne wersje nowego API sprzed dwóch lat oferowały znacznie lepsze rezultaty w testach, niż WebGL.

Warto także podkreślić, że WebGPU nie jest bezpośrednim portem żadnego istniejącego natywnego API, ale opiera się na prekursorach, takich jak Vulkan (wieloplatformowy), Metal (Mac) i Direct3D 12 (Windows). API to zostało zaprojektowane z myślą o platformie internetowej zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Niemniej jednak, urządzenia mobilne wciąż będą ograniczone w tworzeniu obiektów WebGPUDevice, które wymagają wspomnianych wyżej natywnych API 3D.

WebGPU i wielkie plany

Nowe API ma szansę stać się prawdziwym, uniwersalnym standardem W3C, ponieważ jest wynikiem współpracy pomiędzy większością dużych firm internetowych, takich jak Google, Mozilla, Intel, Microsoft i Apple. Projekt ten został opracowany przez sześć lat od opublikowania pierwotnego projektu w 2017 roku. Dodatkowo Google podaje, że wsparcie dla innych przeglądarek, takich jak Mozilla Firefox i Apple Safari, jest w trakcie implementacji.

Zobacz też: Rozszerzenia Google Chrome – ożyw swoją przeglądarkę.

Początkowa implementacja WebGPU jest dostępna w Chrome 113 na urządzeniach ChromeOS z obsługą Vulkan, systemach Windows z kompatybilnym Direct3D 12 oraz na macOS. W przyszłości planowane jest rozszerzenie wsparcia dla systemów Linux, Android oraz innych platform mobilnych. Pierwsze wydanie WebGPU ma służyć jako podstawa do dalszych aktualizacji i ulepszeń. Oznacza to, że z czasem będzie jeszcze lepiej. 

Źródło: TechSpot, YouTube, fot: developer.chrome.com

Motyw