NVIDIA zaprezentowała nowe karty GeForce RTX 4090 i GeForce RTX 4080, które mają zapewnić prawdziwy ogromny skok względem wydajności w grach. Jednocześnie NVIDIA ma rozpoczynać z nowymi kartami erę renderowania neuronowego, a to dobra wiadomość dla graczy. Pod warunkiem, że ci będą mieli dość głębokie kieszenie, ponieważ ceny nowych kart graficznych nie są niskie.
NVIDIA GeForce RTX 4090 i RTX 4080 – nowe karty graficzne na rynku
Nie jest specjalnym zaskoczeniem to, że NVIDIA po raz kolejny chce przesuwać granice jeżeli chodzi o granie na PC-tach. Kolejna generacja kart graficznych ma przynieść skok wydajnościowy nawet cztery razy większy, niż w przypadku tej poprzedniej. Przynajmniej jeżeli chodzi o flagowego przedstawiciela nowych kart, czyli GeForce RTX 4090. Tutaj w grach wykorzystujących ray tracing, RTX 4090 z DLSS 3 ma być do 4 razy szybsza, niż RTX 3090 Ti korzystający z technologii DLSS 2. Jednocześnie karta ma zużywać tyle samo energii, co poprzednik (450 W), a przy tym posiada 76 miliardów tranzystorów, 16 384 rdzenie CUDA i 24 GB szybkiej pamięci Micron GDDR6X. Przy grach w rozdzielczości 4K ma zapewniać ponad 100 klatek na sekundę.
NVIDIA GeForce RTX 4080 dostępna będzie w dwóch konfiguracjach. Wersja z 16 GB ma 9728 rdzeni CUDA i korzysta z pamięci Micron GDDR6X. Technologia DLSS 3 ma dawać dwukrotnie większą szybkość w grach, niż GeForce RTX 3080 Ti i być wydajniejsza od GeForce RTX 3090 Ti. I to wszystko przy niższym poborze mocy. GeForce RTX 4080 w wersji z 12 GB ma 7680 rdzeni CUDA i także korzysta z pamięci Micron GDDR6X.
Era ray tracingu i renderowania neuronowego napędzanych przez karty RTX jest w pełnym rozkwicie, a nasza nowa architektura Ada Lovelace przenosi ją na wyższy poziom. Ada stanowi milowy krok dla graczy i toruje drogę twórcom do kreowania w pełni symulowanych światów. Dzięki nawet czterokrotnie większej wydajności w porównaniu z poprzednią generacją, Ada wyznacza nowy standard dla branży.
Jensen Huang, założyciel i prezes firmy NVIDIA podczas wydarzenia GeForce Beyond: Special Broadcast na konferencji GTC
Zobacz też: Polecane zestawy komputerowe na wrzesień 2022!
NVIDIA DLSS 3 – ulepszona technologia wkracza do gier
Nowa technologia zadebiutuje w tym samym czasie, co flagowa karta graficzna NVIDIA, a na początku ma być dostępna w 35 tytułach. Nic jednak nie będzie stało na przeszkodzie, by DLSS 3 (Deep Learning Super Sampling) zostało zaimplementowane w innych grach, ponieważ technologia bazuje na DLSS 2. I to właśnie DLSS 3 ma być tym czymś, co gracze będą mogli docenić najbardziej. Mówimy tutaj o generowaniu pełnych klatek, by uzyskać jak największą szybkość w grach. Wykorzystywana jest tutaj sztuczna inteligencja, która ma generować doskonałą jakość obrazu, a ta w zestawieniu z tradycyjnym renderowaniem ma być aż czterokrotnie wyższą wydajność przy dużej responsywności. Jednym z pierwszych tytułów, który będzie wykorzystywał DLSS 3 będzie Cyberpunk 2077.
DLSS to jeden z naszych najlepszych wynalazków, który umożliwił wykorzystanie ray tracingu w czasie rzeczywistym. DLSS 3 to kolejny milowy krok dla graczy i twórców. Nasze pionierskie prace nad renderowaniem neuronowym RTX otworzyły nowy wszechświat możliwości, w którym sztuczna inteligencja odgrywa główną rolę w tworzeniu wirtualnych światów.
Jensen Huang, założyciel i prezes firmy NVIDIA.
Co jeszcze oferują nowe karty NVIDIA GeForce z serii RTX 40
- Multiprocesory strumieniowe o mocy cieniowania do 83 teraflopów — 2x w porównaniu z poprzednią generacją.
- Rdzenie RT trzeciej generacji o wydajności przetwarzania ray tracingu do 191 teraflopów — 2.8x w stosunku do poprzedniej generacji.
- Rdzenie Tensor czwartej generacji o wydajności do 1,32 petaflopów — 5x więcej niż w poprzedniej generacji przy wykorzystaniu akceleracji FP8.
- Shader Execution Reordering (SER), który zwiększa wydajność wykonywania zadań poprzez zmianę harmonogramu cieniowania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby karty graficznej. Jest to innowacja równie istotna, jak wykonywanie operacji poza kolejnością w przypadku procesorów centralnych. SER zwiększa wydajność ray tracingu do 3 razy, a liczbę klatek na sekundę w grach nawet o 25%.
- Ada Optical Flow Accelerator o 2x większej wydajności pozwala technice DLSS 3 przewidywać ruch w scenie, umożliwiając sieci neuronowej zwiększenie liczby klatek na sekundę przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
- Usprawnienia architektury w połączeniu z autorską technologią wytwarzania TSMC 4N skutkują nawet dwukrotnym wzrostem wydajności energetycznej.
- Podwójne enkodery NVIDIA (NVENC) skracają czas eksportu nawet o połowę i obsługują standard AV1. Kodowanie NVENC AV1 jest wykorzystywane m.in. przez oprogramowanie OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve czy Discord.
Gry ze wsparciem dla DLSS 3
- A Plague Tale: Requiem
- Atomic Heart
- Black Myth: Wukong
- Bright Memory: Infinite
- Chernobylite
- Conqueror’s Blade
- Cyberpunk 2077
- Dakar Rally
- Deliver Us Mars
- Destroy All Humans! 2 – Reprobed
- Dying Light 2 Stay Human
- F1 22
- F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
- Frostbite Engine
- HITMAN 3
- Hogwarts Legacy
- ICARUS
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- Loopmancer
- Marauders
- Microsoft Flight Simulator
- Midnight Ghost Hunt
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Naraka: Bladepoint
- NVIDIA Omniverse
- NVIDIA Racer RTX
- PERISH
- Portal with RTX
- Ripout
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Scathe
- Sword and Fairy 7
- SYNCED
- The Lord of the Rings: Gollum
- The Witcher 3: Wild Hunt
- THRONE AND LIBERTY
- Tower of Fantasy
- Unity
- Unreal Engine 4 & 5
- Warhammer 40,000: Darktide
Cena NVIDIA GeForce RTX 4090 i RTX 4080
Przejdźmy teraz do najmniej przyjemnej informacji, czyli tego, ile przyjdzie nam zapłacić za nowe karty graficzne. Premiera GeForce RTX 4090 ma odbyć się 12 października tego roku, a debiut RTX 4080 zaplanowano na listopad. Za to wiemy, jak ceny obu kart będą kształtować się w Polsce.
- NVIDIA GeForce RTX 4090 – od 9399 złotych
- NVIDIA GeForce RTX 4080 (16 GB) – 7049 złotych
- NVIDIA GeForce RTX 4080 (12 GB) – 5299 złotych
Źródło: NVIDIA Informacja prasowa