Może się wydawać, że AI jest narzędziem, które potrafi wiele ułatwić w pracy, ale okazuje się, że nie zawsze. Przykładem jest serial BBC, a konkretniej Doctor Who, którego najnowszy 14. sezon zadebiutuje już w maju tego roku. Fanom produkcji nie spodobało się to, że do jej promowania wykorzystano treści stworzone przez sztuczną inteligencję.
Spis treści
Doctor Who i AI
Scenarzyści, graficy czy nawet specjaliści od marketingu z lekkim niepokojem obserwują to, jak szybko rozwija się sztuczna inteligencja. Odpowiednio stworzony prompt (polecenie), jest w stanie generować naprawdę dobre efekty. Nie na tyle dobre, by zastąpić jeszcze człowieka, ale wystarczające, by wspomóc jego pracę. Okazuje się jednak, że nie za każdym razem warto ufać materiałom, które zostały stworzone z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Stacja BBC wysłała do niektórych widzów wiadomość e-mail, która była zapowiedzią nowego sezonu serialu. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że wiadomość została wygenerowana przez AI. I musiała być naprawdę mało „ludzka”, ponieważ do BBC zaczęły napływać skargi. I widocznie było ich naprawdę dużo, ponieważ stacja wycofała się z kolejnych akcji marketingowych, które mają korzystać z pomocy AI. BBC zapewniło, że treść wygenerowana przez AI była jeszcze sprawdzana przez człowieka, ale widocznie nie na tyle dobrze, by dać satysfakcjonujący efekt. Doctor Who nie będzie już więc promowany w ten sposób.
Szczęściem w nieszczęściu (dla BBC) jest to, że treści wygenerowane przez AI trafiły jedynie do garstki osób. Te miały należeć do grupy testowej, a sam projekt być czymś w rodzaju próby. Widać nie do końca przemyślanej, skoro stacja ugięła się pod naporem krytyki. BBC podzieliło się też otrzymanymi uwagami od fanów z pracownikami działu marketingu, by w przyszłości uniknąć podobnych problemów.
Czy AI zastąpi nas w pracy?
Sztuczna inteligencja może być pomocna w określonych przypadkach, ale pod warunkiem, że jest dobrze wykorzystywana. Tworzenie materiałów promocyjnych może być takim właśnie przypadkiem, choć jak widać na przykładzie BBC, trzeba podchodzić do tego z głową. ChatGPT jest w stanie szybko wygenerować tekst, ale ten potrzebuje jeszcze solidnej redakcji oraz ludzkiego podejścia. Zresztą wykorzystanie AI w zawodach kreatywnych było jednym ze zmartwień podczas strajku scenarzystów oraz aktorów w Hollywood.
Czy AI będzie narzędziem, które zastąpi niektóre zawody? Niekoniecznie, ale może być czymś, co mocno zmieni to, jak się pracuje. Przykład serialu Doctor Who pokazuje, że nie powinno się jeszcze ufać w 100-procentach narzędziom AI i wierzyć w to, że wszystko zrobią za nas. Dodajmy też, że ChatGPT nie działa zawsze tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Warto też wspomnieć o tym, że możemy w Polsce już obejrzeć niektóre odcinki specjalne serialu na platformie Myszki Miki. Warto więc sprawdzić cenę Disney+ i zasiąść do oglądania.
Źródło: Deadline. Zdjęcie otwierające: BBC / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.