Zdjęcie konsoli do gier PS5 Pro i kontrolera na tle grafiki z gry "Grand Theft Auto" przedstawiającej dwie postacie siedzące na klasycznym samochodzie z palmami i zachodem słońca w tle oraz logo "Grand Theft Auto" i datą "Coming 2025".
LINKI AFILIACYJNE

PS5 Pro będzie gotowe na GTA VI. Wiemy już, jak nowa konsola ma wyglądać

5 minut czytania
Komentarze

PS5 Pro jest zdecydowanie jednym z najgorzej chronionych sekretów branży gier. Choć dalej uważam, że istnienie PlayStation 5 Pro nie ma absolutnie żadnego sensu, zaczynam powoli godzić się z myślą, że konsola ta zadebiutuje na rynku najpewniej pod koniec 2024 roku. Kluczowym jest bowiem, żeby GTA VI działało możliwie jak najlepiej na platformie Sony, nawet jeśli odbędzie się to kosztem obniżonej jakości gry u posiadaczy podstawowego modelu PS5.

Tak może wyglądać PS5 Pro. Trzy paski zamiast jednego

Rysunek przedstawiający konsolę PS5 Pro na niebieskim tle.
Fot. Dealabs

Powyższy rysunek ma przedstawiać design konsoli PlayStation 5 Pro, której ujawnienie podobno zaplanowano na połowę września 2024 r. Za przeciek odpowiedzialna jest strona Dealabs, regularnie „przewidująca” ofertę PlayStation Plus na kolejne miesiące. Trzy paski na konsoli mają nawiązywać do PS4 Pro, które też składało się z trzech pięterek, w porównaniu do PS4 Slim.

Pierwsi wydawcy widzieli już prezentacje na temat PS5 Pro

Logo PS5 Pro na białej powierzchni z efektem świetlnym w tle.
Fot. Depositphotos / lightspruch

Niestety, wszystkie obecne informacje na temat PlayStation 5 Pro pochodzą z plotek. Aczkolwiek, większość z nich jest tak zgodna w swoich przekazach, że trudno je zignorować. Oto co powiedział o konsoli Colin Moriarty, współprowadzący amerykańskiego podcastu Sacred Symbols, dedykowanego głównie ekosystemowi Sony.

295. odcinek podcastu Sacred Symbols, współprowadzonego przez Colina Moriarty.

Osoba pracująca w średniej wielkości wydawnictwie third-party (np. EA, Ubisoft, Bandai-Namco), wyraźnie mi powiedziała, że Sony prezentowało w jej firmie PS5 Pro.

Domniemam, że zespoły first party (np. Naughty Dog, Insomniac Games) oraz second party (np. Shift Up, Ember Lab) mają już dostęp do specyfikacji lub do parametrów, w jakie powinny celować przy pracy nad grami.

Colin Moriarty, podcast Sacred Symbols, odc. 295, segment trwający od 52:51 do 1:06:46

PlayStation 5 Pro będzie najlepszą konsolą do GTA VI

Trailer gry GTA VI.

Analitycy powiedzieli też CNBC, że spodziewają się premiery konsoli pod koniec 2024 roku. Pikanterii dodaje fakt premiery GTA VI w 2025 r. Jeżeli Microsoft do tego czasu nie wypuści ulepszonych konsol Xbox Series X, wszystko wskazuje na to, że PlayStation 5 Pro będzie najlepszym miejscem, by zagrać w najbardziej wyczekiwaną grę XXI wieku, przynajmniej dopóki Grand Theft Auto VI nie zadebiutuje na komputerach PC.

Zatłoczona plaża Vice City z GTA 6 VI z licznymi osobami w strojach kąpielowych odpoczywającymi na leżakach pod kolorowymi parasolami, w tle widoczne zabudowania miasta i niebieskie niebo z kilkoma latającymi helikopterami.
Wyłącznie ten kadr na tłoczną plażę w Vice City sprawia, że jestem na 90% przekonany, iż Grand Theft Auto VI nie będzie działać w 60 FPS na podstawowej PlayStation 5. Czy model Pro będzie w stanie udźwignąć to wymaganie graczy? Fot. Rockstar Games

Wiemy również, że GTA VI wchodzi w ostatnią fazę prac. Jason Schreier, legenda gamingowego dziennikarstwa, donosi w Bloombergu, że Rockstar Games wystosowało do pracowników komunikat o konieczności powrotu do biura na 5 dni w tygodniu, począwszy od kwietnia 2024 roku.

Decyzja ta została podjęta z myślą o bezpieczeństwie i produktywności. Wprowadzenie tych zmian teraz, stawia nas w najlepszej pozycji, aby dostarczyć następną odsłonę Grand Theft Auto z dbałością i jakością, która wiemy, że jest wymagana, w czasie, który odpowiada skali i ambicjom gry.

Jenn Kolbe, Rockstar Head of Publishing, wypowiedź z e-maila do pracowników

Co dokładniej wiemy o specyfikacji PS5 Pro?

Konsola do gier PlayStation 5 Pro z jednym kontrolerem na neutralnym tle z akcentami niebieskiego światła.
Fot. Blackwoodz / YouTube

Ostatnie przecieki wskazują również, że PlayStation 5 Pro miałoby pochwalić się całościową mocą GPU na poziomie 60-64 CU. Dla porównania standardowe PS5 w tej skali to 36 CU, a PS4 to zaledwie 18 CU. Wyjaśniając jeszcze termin CU, są to jednostki obliczeniowe będące elementem architektury karty graficznej. Nie oznacza to więc, że model Pro byłby mocniejszy od zwykłego prawie dwukrotnie. Spójrzcie tylko na tabelę.

PS5 ProSpecyfikacja
CPUAMD 8-core Zen 4 @ 3,85 GHz
GPURDNA 3 @ 2,7 GHz, 60–64 CU
Pamięć16 GB GDDR6 @ 18,000 MT/s
PrzechowywanieSSD NVMe 1 TB
Ray Tracing2x-4x lepsze niż w PS5 (trudno to zdefiniować)
RozdzielczośćObsługa 8K, realnie 4K 60 FPS
UpscalingPlayStation Spectral Super Resolution (PSSR)
Dźwięk3D Tempest Audio, PlayStation Link
KontrolerDualSense V2 z dłuższym czasem pracy na pojedynczym naładowaniu baterii
Dodatkowe cechyOdtwarzacz Blu-ray (opcjonalnie odłączany), architektura wspomagana przez AI, kompatybilność z PSVR2 oraz PSVR1
Przypuszczana specyfikacja PS5 Pro.

Na końcu i tak to gry muszą wspierać rozwiązania oferowane przez mocniejszą konsolę. Podejrzewam, że wszelkie wydawnictwa od PlayStation Studios zawrą obsługę bajerów z PlayStation 5 Pro, podobnie jak nowe gry. Jeżeli jednak patrzymy na wydane już pozycje innych wydawców, tu spodziewajcie się absolutnej loterii. Oby tylko kody do GTA VI przydały wam się szybciej niż później.

Dla graczy oznacza to tyle, że wiele tytułów będzie na PS5 Pro działać lepiej (podwyższona prędkość animacji, nieco więcej detali), ale nie drastycznie lepiej. Ostatecznie, tylko do 31 marca 2024 r. na rynek trafiło 59,3 mln standardowych PS5 i gry muszą być tworzone tak, aby działały sprawnie także na starszym sprzęcie.

Ba, wiele tytułów dalej ukazuje się na 11-letnim już PS4, których w obiegu jest przynajmniej 117,2 mln (PS4 Slim dalej jest produkowane przez Sony). Chociażby dlatego, w porównaniu do poprzedniego PS4 Pro, ten „prosiak” nie może być aż tak mocny względem standardowej konsoli, jak zadziało się w 2016 r. Technologia konsol do gier rozwija się teraz znacznie wolniej niż na przełomie lat 90. i „zerowych”, co widzimy też u czołowych graczy na rynku.

Zdjęcie otwierające: Sony / Rockstar Games / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw